12/04/2018 09:57 h.
Una trucada a temps pot salvar vides
Una trucada a temps pot salvar vides
El sistema eCall permet que, en cas d'accident, el conductor del vehicle pugui realitzar una trucada al centre d'emergències gràcies a un botó que tots les vehicles han de portar situat en una zona propera al volant. En cas que el conductor no pugui fer la trucada, el sistema la pot fer automàticament.
Des d'aquest mes d'abril de 2018 tots els turismes nous hauran de portar instal·lat de sèrie el sistema de trucada d'emergència eCall, un nou sistema de seguretat viària promogut per la Comissió Europea i que, després de quasi 20 anys de recorregut d'ençà del seu plantejament, esdevé finalment una realitat.
El sistema eCall permet que, en cas d'accident, el conductor del vehicle pugui realitzar una trucada al centre d'emergències gràcies a un botó que tots les vehicles han de portar situat en una zona propera al volant. Aquesta trucada és rebuda pel centre d'emergències de cada país i aquest gestiona tot l'operatiu sanitari, policial i de rescat necessari.
En cas que el conductor i/o passatgers del vehicle no estiguin en condicions de fer la trucada d'emergències, o bé perquè estan inconscients o bé perquè estan immobilitzats, el sistema eCall és capaç de realitzar una trucada automàticament al centre d'emergències quan es detecti que els airbags del vehicles s'hagin activat. En aquest cas, la persona responsable del centre d'emergències intentarà contactar amb els ocupants del vehicle per saber què ha passat. En cas que no sigui possible, el sistema pot enviar informació rellevant al centre d'emergències per tal que s'activi l'operatiu de resposta a l'accident. La informació que s'envia des del vehicles és, bàsicament, la posició del vehicle, el nombre d'ocupants, el tipus de vehicle i la hora de la incidència. D'aquesta manera es pot activar l'operatiu de resposta a l'accident sense necessitat de cap avís previ per part de les víctimes o d'altres usuaris que l'hagin pogut presenciar.
Salvar fins a 1.500 vides
El principal objectiu del sistam eCall és reduir el temps de resposta des del moment en que es produeix l'accident fins que arriben els equips d'atenció. Segons un esdudi de la Universitat Autonoma de Madrid (The probability of death on traffic accidents: How important is a quick medical response), la reducció en 10 minuts en el temps de resposta a un accident podria reduir fins a un terç la mortalitat en els accidents de trànsit.
De fet, les previsions de la Unió Europea és que la posada en funcionament del sistema eCall pugui reduir en un 50% el temps de resposta en accidents en zona rural i en un 40% en zona urbana i també reduir el nombre de víctimes mortals en 1.500 cada any a Europa (actualment la xifra de morts a Europa per accidents de trànsit està al voltant de 26.000 a l'any).
Una tema clau, la implicació en la privacitat de les dades
Un aspecte que ha estat polèmic en el desplegament del sistema eCall ha estat com garantir la privacitat de les dades dels conductors i passatgers dels vehicle. Val a dir que el sistama eCall, deixa la porta oberta a que, a part del sistema d'emergències oficial i públic, altres agents (públics o privats), puguin oferir serveis addicionals que funcionin a través de la tecnologia eCall, per exemple serveis d'assistència en carretera oferts per companyies asseguradores.
Això pot tenir implicacions en com garantir la privacitat de les dades dels conductors i passatgers del vehicle. Per a aquest motiu ha calgut desenvolupar tot un marc legal comú a la Unió Europea per tal de regular quins tipus de serveis es podran integrar en el sistema eCall i en quina condicions ho faran.