20/02/2017 17:18 h.
Mobilitat i equitat, explicada en 9 gràfics i una imatge
La societat actual es reflecteix en el model de mobilitat, dit d'altra manera, la manera com ens movem ens explica la manera com som i com vivim. En aquest article s'expliquen algunes de les característiques del model de mobilitat d'avui en dia i que ens ajuden a entendre, també, els desequilibris que existeixen en aquest model
1. Les dones es mouen de manera més sostenible
Existeixen 10 punts de diferència entre l'ús dels mitjans de transport sostenibles (a peu, bicicleta i transport públic) entre les dones i els homes (73% respecte 63%).
Les causes d'aquesta diferència s'expliquen per molts factors, per exemple, que les dones fan més desplaçaments vinculats a mobilitat personal i que aquesta és un tipus de mobilitat de més proximitat i, per tant, més fàcil de realitzar en mitjans de transport sostenibles.
En qualsevol cas, el que si que mostren les dades és que existeix una diferència entre la manera de moure's de les dones i dels homes i que això caldria tenir-ho en compte en la planificació i gestió de la mobilitat urbana.
Mitjà de transport | Homes | Dones |
---|---|---|
No motoritzats | 47,3% | 51,6% |
Transport públic | 15,6% | 21,4% |
Vehicle privat | 37,1% | 27,0% |
Font de les dades: EMEF 2015
2. Les dones realitzen més desplaçaments que els homes
Una dada que sovint es desconeix és que el nombre total de desplaçaments diaris és superior en el cas de les dones.
No és una diferència gaire gran, però ho és des d'una perspectiva subjectiva, ja que la idea generalitzada és que els homes realitzen més desplaçaments que les dones i, en canvi, les dades ens mostren que és tot al contrari.
Homes | Dones | |
---|---|---|
Motiu feina o estudis | 1.699.724 (18,4%) | 1.480.144 (15,5%) |
Motiu personal | 3.446.640 (37,3%) | 3.921.645 (41,1%) |
Tornada a casa | 4.103.323 (44,4%) | 4.150.738 (43,5%) |
Font de les dades: EMEF 2015
3. La mobilitat de les dones és majoritària en aspectes relacionats amb la gestió de la llar i l'atenció a terceres persones. La dels homes és majoritària en l'oci i les gestions personals
Si mirem el motiu dels desplaçaments entre homes i dones si que s'observa clarament el biaix de gènere en la mobilitat: les dones realitzen més desplaçaments vinculats a tasques de la llar (compres) i a acompanyar persones (fills i gent gran), mentre que els homes fan més desplaçaments en tot allò que té a veure amb les gestions personals i l'oci.
Motiu | Homes | Dones |
---|---|---|
Compres | 874.292 | 1.143.463 |
Metge | 127.508 | 233.829 |
Visita amic/familiar | 297.279 | 301.294 |
Acompanyar persones | 718.500 | 993.550 |
Oci / diversió / esport | 753.161 | 645.551 |
Gestions personals | 300.883 | 294.321 |
Passeig | 375.016 | 309.639 |
Font de les dades: EMEF 2015
4. La majoria de morts i ferits greus en accident de trànsit són homes
Aquesta dada és una de les que més polèmica i controvèrsia genera, probablement, perquè les dades objectives expliquen un relat diferent del que l'imaginari popular dóna per suposat: que els homes condueixen millor que les dones.
És cert, però, que els homes van més en cotxe que les dones (aproximadament un 25% més, segons les dades de repartiment modal), però aquesta diferència segueix sent molt inferior a la diferència respecte a les dades de morts i ferits greus.
A més a més, cal tenir en compte que les dades d'accidentalitat no només fan referència als conductors, sinó al conjunt de la població, és a dir, que les dades també inclouen els morts i ferits greus dels acompanyants dels vehicles i dels vianants.
Homes | Dones |
---|---|
1.555 (72%) | 606 (28%) |
Font de les dades: Anuari Servei Català de Trànsit 2015
5. Les dones tenen una conducta més respectuosa amb la normativa
Probablement per entendre aquesta dada caldria analitzar-la des de una perspectiva social de gènere. En el procés de construcció de la masculinitat, molts homes adopten un model basant en la competitivitat, l'agressivitat i el risc que, aplicat a la conducció, acaba per generar conductes imprudents i perilloses al volant.
Homes | Dones |
---|---|
183.342 | 19.940 |
Font de les dades: Notes de premsa DGT 2015
6. Els atropellaments tenen conseqüències més greus en gent gran i infants
Òbviament, els atropellaments són més greus per a la població més vulnerable, és a dir, infants i gent gran. El dubte a plantejar-nos com a societat és fins a quin punt és vàlid un model de mobilitat que no prioritza la seguretat viària dels més vulnerables?
Edat | Ferits greus | Morts |
---|---|---|
Més de 74 | 464 | 107 |
de 65 a 74 | 241 | 52 |
de 55 a 64 | 228 | 20 |
de 45 a 54 | 157 | 7 |
de 35 a 44 | 162 | 6 |
de 25 a 34 | 122 | 5 |
de 15 a 24 | 138 | 7 |
de 0 a 14 | 211 | 13 |
Font de les dades: DGT 2013
7. Moure's en vehicle privat (cotxe i moto) és 4 vegades més car que fer-ho amb transport públic
Aquesta dada només inclou els costos directes que suporta l'usuari, és a dir, el que ens costa el viatge de la nostra pròpia butxaca. No contempla els costos externs de cada mitjà de transport com poden ser la contaminació atmosfèrica, l'accidentalitat o el consum d'espai públic. Si comptabilitzéssim totes aquestes variables la diferència de costos entre el vehicle privat i el transport públic encara seria molt superior.
Despesa mensual mitjana en transport públic | Despesa mensual mitjana en transport privat |
---|---|
25,09 € | 104,58 € |
Font de les dades: EMQ 2006. Dimensió subjectiva de la mobilitat
8. La mobilitat basada en vehicle privat deixa fora una gran part de la població que no disposa de cotxe i/o permís de conduir
La mobilitat basada en vehicle privat pot suposar un problema d'equitat i exclusió social per una part important de la població que no disposa de vehicle propi o de permís de conduir. Si l'accés als béns i serveis (per exemple els llocs de treball), depenen de la disponibilitat d'un vehicle propi per arribar-hi, s'està fomentant la pèrdua d'oportunitats per una part de la població, és a dir, s'està construint una societat menys equitativa.
Amb permís de conduir | Sense permís de conduir |
---|---|
67% | 33% |
Font de les dades: DGT - Cens conductors 2014
Nivell d'ingressos | Llars sense vehicle (cotxe o moto) per desplaçament personal |
---|---|
Menys de 1.100 € | 64,7% |
de 1.100 € a 1.800 € | 27,6% |
de 1.801 a 2.700 € | 13% |
més de 2.700 € | 7,8% |
No consta | 14,6% |
Total | 28,3% |
Font de les dades: IDESCAT. Enquesta de les llars 2008
9. El 7% (514.886) de la població catalana té alguna discapacitat que li dificulta al mobilitat
El 9% (688.632) de la població catalana té més de 75 anys i s'espera que l'any 2030 sigui el 12% (860.666)
El 100% de la població, en algun moment de la seva vida, pot tenir la mobilitat reduïda (moure's amb cotxe, maletes, crosses, carretons, bastó, etc.)
Veient aquestes dades és fa evident que les ciutats del futur hauran de maximitzar tots els aspectes relacionats amb l'accessibilitat i la seguretat per vetllar pels drets, no només de les persones amb mobilitat reduïda, sinó pel conjunt de la població.
10. L'espai públic no sempre pensa en tots els col·lectius de població
El que per un adult pot semblar un espai segur i còmode pot no ser-ho per altres col·lectius com infants, gent gran o persones amb cadira de rodes. Sovint el disseny de l'espai públic només contempla els col·lectiu majoritari oblidant els col·lectius més vulnerables.
Així veiem el carrer els adults en el moment de creuar. | Així el veuen els nens o persones amb cadira de rodes en el moment de creuar |
---|---|
La teva privacitat és la nostra prioritat
Per protegir la teva intimitat, abans de continuar volem assegurar-nos que saps que, tant nosaltres com els nostres col·laboradors, utilitzem algunes “cookies” a la web per a facilitar-te l’ús:
- Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
- Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
Guardem l’acceptació de cookies durant 30 dies per a millorar l’experiència de navegació. Recorda que pots eliminar les cookies del teu navegador. - De tercers per mostrar-te informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, X, YouTube, etc. A l’accedir a aquests llocs web podràs decidir si acceptes o no les seves polítiques de privacitat i de cookies.