CAES
Diputació de Barcelona

21/01/2020 16:23 h.

Com s'ho va fer la ciutat de Gant per reduir el trànsit al nucli urbà?

Comparteix

Com s'ho va fer la ciutat de Gant per reduir el trànsit al nucli urbà?

Com s'ho va fer la ciutat de Gant per reduir el trànsit al nucli urbà?

Gràcies a un Pla de mobilitat urbana, la ciutat de Gant va aconseguir eliminar el trànsit de pas del centre urbà, un pla basat en reconfigurar els sentits de circulació per evitar el trànsit de pas pel centre urbà. 

L’any 2017 la ciutat belga de Gant (262.000 hab.) va redactar un ambiciós Pla de circulació al centre urbà amb l’objectiu de reduir el nombre de vehicles de l’espai públic i incentivar els modes de transport més sostenibles, especialment la mobilitat en bicicleta i a peu.

El pla va dividir tot el territori del centre urbà (uns 7,5 km2 similar a l’Eixample de Barcelona) en set zones diferenciades. La zona més central és la part ja dedicada als vianants i nucli més històric, la resta són els 6 barris que envolten el nucli històric de vianants.

L’accés en vehicles a aquests barris es permet, així com la circulació per l’interior dels barris per tal d’accedir als respectius equipaments i habitatges, però es trenquen els possibles itineraris de connexió amb vehicle privat entre la resta de barris del centre. El desplaçament d’un barri a un altre s’ha de fer a través de la circumval·lació exterior de la ciutat.

Per tal d’evitar la circulació entre els diferents barris amb vehicle privat es van utilitzar diferents mesures, des de un tall físic del carrer mitjançant mesures d’urbanisme tàctic, o bé amb sistemes de control de càmeres. És a dir, la posada en funcionament del pla no va requerir d’un gran desplegament de mitjans tècnics i/o econòmics, però si d’un bon treball tècnic, de capacitat d’explicar-ho bé a la ciutadania i, sobretot, de valentia política.

Font: Pla de circulació de Gant, on es pot veure gràficament la idea del pla

El pla va permetre augmentar la mobilitat en bicicleta des del 22% al 35% de quota modal, i va permetre reduir el nombre de vehicles al centre urbà al voltant d’un 40%.

Tot i els bons resultats a nivell de mobilitat el pla no va ser fàcil d’aplicar i va comptar amb una important oposició política. Hi va haver un gran debat públic, tant a nivell local, com a nivell nacional, sobre si el pla era una bona idea o bé podia portar la ciutat un gran desastre, mostrant escenaris apocalíptics de comerços tancant i portant la ciutat al límit de la supervivència.

El pla, però, comptava amb un gran suport tècnic i polític i des del primer moment en el qual es va començar a implementar (abril 2017) es va veure que el pla podia ser una bona idea.

En el següent vídeo de StreetFilms, podeu veure com es va realitzar aquest pla i els beneficis que ha tingut per a la ciutat.

La teva privacitat és la nostra prioritat

Per protegir la teva intimitat, abans de continuar volem assegurar-nos que saps que, tant nosaltres com els nostres col·laboradors, utilitzem algunes “cookies” a la web per a facilitar-te l’ús:

  • Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
  • Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
    Guardem l’acceptació de cookies durant 30 dies per a millorar l’experiència de navegació. Recorda que pots eliminar les cookies del teu navegador.
  • De tercers per mostrar-te informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, Twitter, YouTube, etc. A l’accedir a aquests llocs web podràs decidir si acceptes o no les seves polítiques de privacitat i de cookies.

Més informació