Castellar del Vallès és un municipi situat al nord del Vallès Occidental, molt a prop de les grans capitals de comarca –Sabadell i Terrassa- i a 30 de Barcelona. Les poblacions veïnes són Sant Llorenç Savall, Matadepera, Terrassa, Sabadell i Sentmenat.
Plànol de situació de Castellar del Vallès
El centre de Castellar es caracteritza per carrers estrets propis de nuclis antics i carrers comercials, amb aparcament en filera gratuït; aquest fet genera que sigui difícil de trobar-hi aparcament i que no sempre es faci de la manera més adequada. L’objectiu de crear l’aparcament subterrani és possibilitar la creació de zones de vianants i alliberar espai dels carrers per a passejar-hi; el de la zona blava és facilitar la rotació dels vehicles per als clients i usuaris dels serveis o comerços.
La zona d’actuació principal d’aparcaments en superfície, és en carrers de l’eixample, caracteritzats per una amplada que permetia dos carrils de circulació més un d’aparcament i unes voreres no excessivament amples. L’objectiu és el d’ordenar l’espai, augmentant les places d’aparcament i reduint l’amplada dels carrils de circulació, fomentant la reducció de la velocitat. Així mateix també s’han creat petits espais d’aparcament gratuïts en superfície en punts propers al nucli antic on era difícil de trobar aparcament i es realitzava de manera inadequada.
Una altra característica és la presència de camions estacionats en determinats carrers de la població, en què l’amplada ho permet, i relativament propers al centre. Aquesta realitat provoca queixes dels veïns més directes d’aquests carrers. Conscients de la necessitat de donar resposta al col·lectiu dels transportistes i del fet de tenir un polígon industrial que genera mobilitat d’aquest tipus, es planteja la necessitat de crear un aparcament adequat per als camions que permeti donar-los una alternativa a l’aparcament lliure als carrers de la vila.
L’actuació impulsada per l’Ajuntament de Castellar del Vallès ha considerat les diverses tipologies d'aparcament que hi ha habitualment als nuclis urbans:
L’aparcament en diagonal està orientat en el sentit invers de la circulació per a millorar la seguretat i la maniobrabilitat dels vehicles. També redueix l’espai de la calçada, fet que propicia la reducció de la velocitat dels vehicles a motor.c
El cost total de les inversions ha estat de gairebé 7,5 milions d'€, un 95% dels quals (7.049.800) corresponen al cost de repercussió de l'aparcament subterrani.
Imatges del nou aparcament subterrani del centre
Noves zones d'aparcament en diagonal als carrers Balmes i Jaume I
Noves places d'aparcament en diagonal als carrers Balmes i Jaume I
Noves places d'aparcament als carrers Tarragona i Barcelona
Noves places d'aparcament en diagonal als carrers Barcelona i Tarragona
L'aparcament en bateria permet habilitar més places disponibles, dificulta l'estacionament inadequat en no deixar espais lliures, i redueix la velocitat dels conductors degut a la percepció real del conductor de l'estretiment del carril. L'aparcament també es fa de manera segura, perquè el conductor que aparca atura la circulació, i en sortir de cara ho fa amb millor visibilitat i més seguretat.
Actuacions realitzades als carrers Montcada i Sala Boadella on es pot veure com s'han transformat en carrers per a vianants i s'ha suprimit l'aparcament d'aquesta zona.
Actuacions realitzades als carrers Montcada i
Sala Boadella on es pot veure com s'han transformat en carrers per a
vianants i s'ha suprimit l'aparcament d'aquesta zona.
Carrers que abans eren oberts al trànsit amb aparcament habilitat a ambdues bandes i que ara són peatonals i amb accés restringit als veïns perquè hi ha un garatge (Sala Boadella), o restrigit a la càrrega i descàrrega (Montcada).
Aparcament per a vehicles pesats fora del nucli urbà
En el plànol de les actuacions en matèria d'aparcament es veu com s'ha creat un aparcament subterrani al centre per tal de poder treure les places en superíficie, s'ha ampliat la zona blava del centre, per fomentar l'aparcament de rotació i s'han ampliat les places d'aparcament gratuïtes en superfície als carrers de l'eixample.
Rètols de la zona blava de Castellar del Vallès
Resum de les places d'aparcament actuals
La regulació de l'oferta d'aparcament a Castellar del Vallès ha permès, en primer lloc, cobrir les mancances que hi havia en determinats punts del municipi pel que fa a places d'estacionament per als vehicles a motor privats.
Aquesta millora ha anat acompanyada d'altres beneficis en matèria de mobilitat sostenible, com la reducció de la velocitat dels vehicles en carrers que abans tenien calçades molt àmplies, la disminució del nombre de vehicles aparcats sobre la vorera o en doble filera, i l'aprofitament d'espais "morts" per a crear places d'estacionament per a motos.
Municipi: Vallès Occidental (22.700 habitants; 44,7 km2)
Any de realització: 2008/2009
Cost econòmic: 7,5 milions d'€ (places d'aparcament en diagonal, aparcament soterrani i places per a camions)
Agents implicats: Ajuntament de Castellar del Vallès
Com ha contribuït aquesta actuació a la millora de l’aparcament al municipi?
S’han creat unes 500 places noves d’aparcament en superfície gratuït, distribuïdes en diferents zones del poble. Es pot donar el cas de pèrdua de places en llocs determinats, motivat per la insuficients amplada del carrer, i que l’actuació es va fer pensant més en la seguretat i/o comoditat del vianant.
Com s'emmarca en la millora de la mobilitat dels mitjans de transport sostenibles al municipi?
Guanyant comoditat i confort per als vianants, aconseguint un espai públic més amable, menys ocupat per vehicles, més segur, on aquests circulin a menys velocitat respectant els vianants, convidant a fer els desplaçaments interns a peu enlloc de amb vehicle privat.
Dades de contacte
Joan Alonso Casajuana
Cap de la policia local de Castellar del Vallès
C. General Boadella, 1. 08211 Castellar del Vallès.
T/ 93.714.48.30
jalonso@castellarvalles.cat
T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL