Aquest article recull algunes de les principals actuacions de mobilitat dutes a terme pels municipis de la província de Barcelona, així com d’altres exemples destacats. Anirem actualitzant l’article a mesura que tinguem coneixement de noves actuacions.
Es poden enviar informacions sobre actuacions de mobilitat vinculades a la crisi del COVID-19 al següent correu electrònic: xarxamobal@diba.cat
El passat 14 de març el Govern de l’Estat anunciava l’estat d’alarma i el conseqüent confinament de la població, un confinament que encara es va fer més restrictiu el dia 28 de març deixant a casa a tota la població que no treballés en algún servei essencial. El motiu d’aquest confinament és ben conegut per tothom, la pandèmia de la COVID-19, provocada pel coronavirus SARS-Cov-2.
Durant aquest període de confinament més restrictiu s’han pogut veure i viure escenaris rarament estudiats al llarg de la nostra història i, en especial, en el que fa referència a la mobilitat i al seu impacte també. Temps hi haurà d’estudiar a fons aquest impacte, però algunes dades ja conegudes són ben clarificadores de la magnitud de tot plegat:
Fotografia de l’estació de Sants de Barcelona: Marc Lázaro / Font: Ajuntament de Barcelona (galeria de fotografies vinculades a la crisi del COVID-19)
El passat 26 d’abril s’autoritzava la sortida dels més menuts en determinades franges horàries i aquestes sortides s’autoritzaven al conjunt de la població el passat 30 d’abril, sempre en determinades franges horàries. Aquest fet marcava l’inici del que s’ha anomenat la desescalada, un procés que en els pròxims mesos ha de permetre anar recuperant part de la normalitat i quotidienaitat, sempre mantenint tot un conjunt de mesures de seguretat.
En aquesta fase de desescalada la mobilitat hi jugarà un paper important, perquè la recuperació de l’activitat ecòmica i social implica mobilitat i, si aquesta mobilitat no es pot fer en condicions de seguretat, el risc de tornar a produir-se un rebrot de l’epidèmia existeix.
Al llarg dels dos mesos i escaig de mesures de confinament i similars, una de les tòniques ha estat la implantació de mesures que s’han anomenat de “distància social” i que, probablement és millor anomenar, de distància interpersonal. El denominador comú d’aquestes mesures és ben senzill, evitar el màxim possible el contacte i la proximitat entre les persones, minimitzant el risc de contagi.
I el cert és que aquestes mesures han funcionat ja que l’evolució de l’epidèmia durant el confinament ha estat clarament a la baixa.
Un cop frenada l’expansió de l’epidèmia cal abodar un nou repte: com anar tornant de mica en mica a la normalitat i que això ho poguem fer mantenint les mesures de distància interpersonal.
És el període anomenat de desconfinament progressiu, i que està organitzat en diverses fases, i que s’allargarà, probablement, fins ben entrat l’estiu i, en alguns aspectes concrets, probablement molt més enllà.
En aquest període de desescalada la mobilitat esdevé un dels aspectes claus ja que, és precisament movent-nos, quan tenim més risc de contagiar i propagar el virus. Precisament per això ja són molts els ajuntaments i administracions locals que s’han posat a treballar en diferents mesures amb l’objectiu de facilitar la mobilitat dels ciutadans, especialment d’aquells que es desplacen a peu, en bicicleta i en transport públic, i evitar les aglomeracions que es puguin produir, sobretot en les franges horàries més concorregudes.
Tot seguit presentem un recull de diverses mesures, agrupades en temàtiques diferenciades i que poden servir d’exemple i d’inspiració.
Ho presentem agrupat en els següents tipologies:
Una de les característiques de la fase 0 del desconfinament, així com de la fase 1, és que les activitats de passejades, així com les activitats esportives es poden realitzar en determinades franges horàries.
A la pràctica, això ha provocat i està provocant determinades hores de gran afluècia de persones que fa esport individual o bé passejades, especialment a partir de les 20h del vespre, però també durant el matí, entre les 8h i les 10h i durant el cap de setmana.
Per tal d’evitar el màxim les aglomeracions en els entorns més utilitzats per la pràctica de l’esport i del passeig, són molts els ajuntaments que han aplicat talls de carrers temporals en les franges horàries de més aglomeracions.
Castelldefels | 7 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Sabadell | 6 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Viladecans | 5 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Santa Coloma de Gramenet | 11 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Igualada | 6 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Santa Perpètua de la Mogoda | 11 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Ripollet | 8 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
|
Caldes de Montbui | 21 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Cerdanyola del Vallès | 29 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Mollet del Vallès | 11 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Una altra de les conseqüències de les mesures de confinament és que una gran part de l’espai públic que es destina a l’ús del vehicle privat ha quedat infrautilitzat degut a la reducció del trànsit. Si a això li sumem la necessitat de més espai per al desplaçament segur de vianants i bicicletes, és evident que cal una reorientació de l’ús d’aquest espai públic cap a allí on sorgeixen les necessitats.
Molts municpis han dut a terme actuacions del tipus d’urbanisme tàctic (actuacions de ràpida execució i que es basen en replantejar l’ús de l’espai públic a partir d’elements urbans i senyalització), per tal de replantejar l’ús de l’espai públic en funció de les necessitats actuals.
Terrassa | 8 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Rubí | 25 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Barcelona | 15 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Milà | 21 d'abril de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Vitòria - Gasteiz | 19 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
A mesura ques es vagi recuperar l’activitat econòmica i social, així com la tornada a la feina a l’estudi, la ciutadania recuperarà els seus hàbits de mobilitat. Ara com ara molta de la mobilitat quotidiana és de proximitat i es pot fer a peu, però progressivament es tornarà a una mobilitat quotidiana de caràcter més urbà i metropolità i això implicarà que el desplaçament a peu no serivrà per cobrir les necessitats de mobilitat.
Ja s’està observant una clara tendència de la població, especialment a l’àrea metropolitana de Barcelona, a utilitzar la bicicleta i els VMP com a mitjà de transport, així doncs, cal adaptar progressivament l’espai públic a aquest increment de la demanda.
Cornellà de Llobregat | 20 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Barcelona | 25 d'abril de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Paris | 27 d'abril de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Més enllà d’actuacions d’intervenció física sobre l’espai públic, alguns municipis estant duent a terme actuacios de gestió de la mobilitat, encaminades a organitzar millor els moviments de la ciutadania i evitar, en la mesura del possible, les aglomeracions. També amb l’objectiu d’incentivar la corresponsabilitat de la ciutadania en els seus desplaçaments i facilitar l’ús de mitjans de transport sostenibles.
Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) | 27 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
Cornellà de Llobregat | 4 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
|
Mataró | 16 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Vilanova i la Geltrú | 8 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
|
El transport públic és, segurament, el mitjà de transport més afectat per la crisi de la COVID-19. Amb la necessitat d'evitar el màxim les aglomeracions, l'ús del transport públic no ha estat aconsellable durant els moments més durs de l'epidèmia.
Ara bé, a mesura que la situació es va normalitzant, cal recuperar la confiança en el transport públic i realitzar els canvis necessaris per adaptar l'oferta actual als nous criteris sanitaris i també a les noves percepcions de la ciutadania.
TMB | 20 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
|
Autocorb | 11 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) | 22 de maig de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
Malgrat que encara fa relativament poc que s'està plantejant l'escenari de la nova mobilitat, ja hi ha diverses organitzacions que han començat a fer propostes tècniques que poden ajudar a plantejar i repensar l'espai públic, els mitjans de transport i els serveis de transport.
ISGlobal | 28 d'abril de 2020 |
|
|
més informació | |
![]() |
T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL
Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat