El Pla de mobilitat urbana sostenible s'ha elaborat conjuntament entre l'Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet, la Diputació de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
Uns dels objectius més destacats del PMUS són els carrers més segurs i millor qualitat de l’aire
Amb els vots favorables del Grup Municipal del PSC i l’abstenció de la resta (PP, GE-ICV-EUiA, Ciutadans i SOM), el Ple del novembre, celebrat el passat dia 27 de novembre, va aprovar de manera definitiva el Pla de mobilitat urbana i sostenible (PMU).
Es tracta d’un document elaborat pels serveis tècnics de l’Ajuntamentm que ha comptat també amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona i on hi han participat, també, professionals i persones usuàries del transport públic; entitats i associacions del sector del comerç, l’esport, la diversitat funcional; dones, i representants de la Federació d’Associació de Veïns de Santa Coloma (FAVGRAM).
El Pla és una eina obligatòria, tal com estableix la Llei de mobilitat 9/2003, que integra les accions que s’executaran a la nostra ciutat per aconseguir una mobilitat més segura, sostenible i accessible per als propers 6 anys. Aquest document conté mesures que prioritzen els desplaçaments de les persones a peu, en bicicleta o en transport públic i ha de servir també per reduir els nivells de contaminació, que incideixen de manera negativa en la salut de la ciutadania.
El PMU ha estat consensuat amb les ciutats de Montcada i Reixac, Badalona i Sant Adrià de Besòs, i ha tingut els informes favorables de la Generalitat i de l’Autoritat del Transport Metropolità.
El PMU es basa en tres eixos:
Una de les mesures previstes més importants és la creació dels anomenats «barris per a vianants» o zones especials delimitades, on es dissuadirà la circulació dels vehicles privats i la velocitat perquè les persones puguin desplaçar-se a peu amb la màxima seguretat, accessibilitat i comoditat possibles. En aquestes zones es prioritzarà el pas de vianants i l’ús de les bicicletes, de forma segura, així com el foment del transport públic per sobre del vehicle privat. Per crear-les, hi haurà canvis de sentit en alguns carrers. La primera experiència pilot tindrà lloc al Riu Nord.
Plànol dels "barris per a vianants" definits en el Pla de mobilitat de Santa Coloma de Gramenet
Al PMU hi destaquen mesures com l’eixamplament de les voreres, la consolidació i l’ampliació dels camins escolars, la creació de zones verdes d'aparcament per a residents, la millora de l’accessibilitat a la part alta de la ciutat i la implantació de semàfors sonors amb comptadors de temps. L’apartat dedicat a les bicicletes del PMU inclou mesures com la creació d’una xarxa de vianants i carrils bici connectada amb els municipis veïns, i l’ampliació i la millora de la connectivitat de la xarxa actual de carrils bici. Pel que fa a les millores del transport públic, el PMU preveu mesures com l’adaptació de la xarxa d’autobusos als «barris per a vianants» i la millora dels punts de les parades de més demanda.
La mobilitat urbana és un dels grans reptes de les polítiques locals dels últims anys. La gran majoria de ciutats i pobles de la província han de fer front a problemàtiques vinculades al model de mobilitat basat en el vehicle privat (cotxe i moto). Algunes d’aquestes problemàtiques són: la contaminació atmosfèrica, la seguretat viària o el repartiment i ús de l’espai públic, per citar-ne algunes.
En aquest sentit, i per tal de donar resposta a aquestes problemàtiques, ja són molts els pobles i ciutats de la província que estan desenvolupant plans i estudis de mobilitat urbana. Des de l'any 2003 la Diputació de Barcelona ofereix suport tècnic i econòmic als municipis de la província que volen desenvolupar plans i estudis de mobilitat urbana.
En el següent mapa mostra l’estat actual de la planificació de la mobilitat a la província de Barcelona:
Actualment la Diputació de Barcelona ofereix suport en Plans de mobilitat urbana sostenible (PMUS), que inclou, ja sigui la redacció d'un nou pla o la revisió, actualització i suport al seguiment i implementació de plans vigents. Aquest suport s'estructura a través del Catàleg de Serveis de la Diputació de Barcelona.
Cal tenir en compte que segons la normativa actual (Llei de mobilitat 9/2003, Pla Director de Mobilitat de l'ATM i Pla de millora de la Qualitat de l'Aire) existeix l’obligació legal o la recomanació de realitzar un PMUS. En total es considera que hi ha 57 municipis de la província que haurien de desenvolupar un PMUS.
Tot i això, en els darrers anys, com que la gran majoria d’aquests municipis (50 de 57) ja tenen el seu PMUS redactat, també s’estan realitzant PMUS en municipis mitjans (més de 5.000 habitants) i s’estan començant a fer revisions dels PMUS existents.
T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL
Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat