Logo Diputaci Barcelona
Xarxa mobal

Consulta temtica sobre Transport pblic

Articles

18/02/2015

El deute acumulat del transport públic, que és de 546 M€, fa més urgent que mai el desenvolupament de la llei de finançament

El text de la Llei s’està treballant en seu parlamentària a partir de les intervencions d’entitats i organitzacions vinculades a la mobilitat

Una part dels ingressos necessaris per a pagar el transport públic vindrà de nous impostos sobre la mobilitat més insostenible


04/10/2013

Diversos municipis de l’àmbit ATM ja han anunciat la seva adhesió al nou sistema tarifari

La T-Mobilitat va sortir a licitació el passat mes de juliol per un valor de 60M€

Es preveu que la nova targeta integri tots els serveis de transport públic en un únic títol de transport, però també d’altres serveis de mobilitat com per exemple el Bicing


26/06/2013

Fem Vallès, una plataforma d’entitats empresarials del Vallès contempla la creació de quatre grans nodes de connexió ferroviaris a la línia Papiol – Mollet, que travessa el Vallès


16/05/2013

Diversos municipis europeus com Aubagne (França) o Tallin (Estònia) ja ho han provat amb bons resultats en l’increment del nombre de passatgers

El municipi de Hasselt (Flandes), després de 16 anys de transport públic gratuït i de multiplicar per 13 el nombre de viatgers, tornarà al sistema de pagament aquest mes de maig


15/02/2013

Les línies de bus passaran totes a ser de titularitat autonòmica

El conveni preveu que totes les administracions mantinguin l'aportació econòmica actual al sistema de transport públic


Bones pràctiques

BERGUED - Servei de transport pblic a la demanda
2011 - Capolat, Castellar del Riu, Castellar de n'Hug, Castell de l'Areny, Fgols, Gisclareny, Nou de Bergued (La), Saldes, Sant Jaume de Frontany, Cercs, Vallcebre, Sant Juli de Cerdanyola

Diversos municipis i agregats de l’Alt Berguedà (19) compten, des de novembre de 2009, amb un servei de transport a la demanda adaptat a les necessitats dels residents.

Es tracta d’un àmbit territorial amb una baixa densitat de població i un baix índex de desplaçaments diaris, cosa que fa inviable la implantació i manteniment d’un autobús de línia regular.

El servei està impulsat pel Departament de Territori i Sostenibilitat en col·laboració amb el Consell Comarcal i l’operador que el gestiona, Alsina Graells, i es presta de dilluns a divendres mitjançant vehicles tipus turisme amb autoritzacions de transport interurbà que enllacen amb les línies regulars d’autobusos.



Programa
2009 - Cabrera de Mar, Caldes de Montbui, Castellbisbal, Granollers, Matar, Pineda de Mar, Terrassa, Vacarisses, Vic, Vilanova i la Geltr






Transport pblic als polgons industrials de Parets, Montmel i Montorns
2005 - Montmel, Montorns del Valls, Parets del Valls



Biblioteca tècnica

Study Bicycles on Board

Study Bicycles on Board

2016

El següent estudi mostra un ampli ventall d'opcions per a fomentar la intermodalitat entre el transport públic (especialmet en el bus) i la bicicleta. 

S'hi pot trobar un recull de solucions tècnics, aspectes sobre regulació, gestió i informació i també diversos exemples de tot Europa. 


Guidelines for implementers

Guidelines for implementers

2015

Recull de 10 guies de caire breu i pràctic que recullen implementacions concretes d'actuacions de mobilitat sostenible. En concret els temes de les 10 guies són:

  • Financing schemes for charging infrastructure
  • Metropolitan public transport authorities
  • Marketing research as an optimisation tool in public transport
  • Clean City Logistics
  • Implementation of parking charge policies - dynamic parking charges
  • Urban road user charges
  • People-friendly streets and public spaces
  • Innovative bicycle parking schemes
  • Advanced priority systems for public transport
  • Open access data for applications–based traveller information

 


Guidelines for implementers

Guidelines for implementers

2015

Recull de 10 guies de caire breu i pràctic que recullen implementacions concretes d'actuacions de mobilitat sostenible. En concret els temes de les 10 guies són:

  • Financing schemes for charging infrastructure
  • Metropolitan public transport authorities
  • Marketing research as an optimisation tool in public transport
  • Clean City Logistics
  • Implementation of parking charge policies - dynamic parking charges
  • Urban road user charges
  • People-friendly streets and public spaces
  • Innovative bicycle parking schemes
  • Advanced priority systems for public transport
  • Open access data for applications–based traveller information

 


Funding Urban Public Transport

Funding Urban Public Transport

2013

Aquesta publicació presenta un resum dels mecanismes de finançament del transport públic en 10 ciutats del món: Beijing, Chicago, London, Madrid, Oslo, Paris, Portland, Seoul, Shenzhen i Tokyo


Determinants i efectes de lexternalitzaci del servei de transport local a Catalunya: oferta, propietat i qualitat

Determinants i efectes de lexternalitzaci del servei de transport local a Catalunya: oferta, propietat i qualitat

2013, Germ Bel i Queralt; Daniel Albalate; Xavier Fageda

En aquest treball fem, en primer lloc, una radiografia del mapa d’oferta del servei de transport local de superfície als municipis de Catalunya, posant una atenció especial als elements quantitatius i qualitatius d’aquesta oferta, i estudiem l’abast de la privatització en el mercat de transport local de Catalunya. En segon lloc, analitzem diverses relacions de causalitat entre les característiques demogràfiques, geogràfiques i socioeconòmiques dels municipis, l’oferta de servei i la forma de producció. Finalment, avaluem els efectes i els impactes sobre els usuaris que la forma de producció té en les condicions del servei per a les persones usuàries: el preu i la qualitat (principalment la freqüència del servei). A més, examinem factors que influeixen en l’eficiència i en l’ajust de l’oferta a la demanda que es genera als diferents municipis.


Estudi de viabilitat tcnica, econmica i legal per  a la creaci de serveis de transport mancomunats  entre municipis de l

Estudi de viabilitat tcnica, econmica i legal per a la creaci de serveis de transport mancomunats entre municipis de l'mbit AMTU

2012, Gabinet GAUDI, SL

L'estudi elabora un catàleg de solucions legals per a realitzar la gestió conjunta del transport públic urbà en un àmbit supramunicipal. Entre aquestes solucions trobem: convenis amb la Generalitat, comunitat i mancomunitats de municipis, entitats metropolitanes, consorcis i entitats públiques empresarials. De totes elles se n'avalua els pros i contres d'aquestes solucions i explicant indrets on s'han desenvolupat les diferents fórmules de coordinació de serveis de transport públic urbà


Estudi de dimensionament i disseny de carrils bus en carreteres i accessos a ciutats intermdies de la RMB

Estudi de dimensionament i disseny de carrils bus en carreteres i accessos a ciutats intermdies de la RMB

2011

L’estudi proposa diferents punts de la xarxa interurbana de carreteres on podria ser adient fer-hi un carril bus. Les localitzacions corresponen, sobretot, a accessos  a ciutats intermèdies que presenten problemes freqüents de congestió i per on circulen un nombre important d’expedicions diàries d’autobusos.


Improving Reliability on Surface Transport Networks

Improving Reliability on Surface Transport Networks

2010

La puntualitat és un dels factors que més influeixen en la percepció dels usuaris respecte a la qualitat dels serveis de transport. Les administracions públiques tenen, doncs, un paper molt determinant en aquesta matèria, introduint incentius i penalitzacions per afavorir la puntualitat, integrant la variable puntualitat en l’avaluació de resultats i millorant els sistemes d’informació en situacions d’incidència.

Un dels aspectes dels serveis de transport més valorats per part dels usuaris i un dels de major impacte econòmic i social indirecte és la puntualitat. Paradoxalment, es té poc en compte en els processos de planificació del transport públic i rarament s'incorpora en les anàlisis de cost-benefici.

Per tal de cobrir aquests dèficits i optimitzar la puntualitat dels serveis de transport públic, el document exposa cinc instruments de millora a través de:

  • L'increment de la capacitat física de les infraestructures de transport públic
  • La gestió de la xarxa de transports mitjançant
  • L'augment del cost del bitllet per finançar inversions de millora de la infraestructura.
  • La informació sobre incidències per tal de mitigar els efectes de la impuntualitat sobre els usuaris.
  • Incorporació de la variable puntualitat en les avaluacions de cost-benefici

El futur del transport  de passatgers sostenible

El futur del transport de passatgers sostenible

2010

Aquesta publicació de la Comissió Europea proposa una sèrie de recomanacions per tal de corregir l’evolució insostenible dels sistemes de transport de passatgers mitjançant una estratègia multidimensional en forma de sensibilització, equipaments i incentius que promogui la reducció del consum d’energia, especialment en els desplaçaments relacionats amb el temps lliure, i l’equitat en l’accés a la mobilitat.


Algunes de les recomanacions més rellevants que es fan en aquesta publicació són:

  • Establir tarifes en el sector del transport que afavoreixin l'entrada de les noves tecnologies de baixes emissions de contaminants.
  • desenvolupar un pla a 50 anys vista per desenvolupar la mobilitat en bicicleta i la limitació de la mobilitat en cotxe
  • modificació dels hàbits de mobilitat en temps lliure.
  • promoure un desenvolupament urbanístic descentralitzat
  • utilitzar les TIC per millorar el transport públic
  • introduir peatges urbans o altres mesures similars a les grans ciutats
  • introduir taxes segons el grau d'emissions de CO2 en tots els transports





2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerncia de Serveis d'Infraestructures Viries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avs legal