Logo Diputaci Barcelona
Xarxa mobal

Consulta temtica sobre Mobilitat en bicicleta

Articles

La relaci entre mobilitat i salut explicada en 10 grfics
18/07/2018

Que el model de mobilitat basat en l’hegemonia del vehicle privat motoritzat té impactes sobre la nostra qualitat de vida no és cap secret i, de fet, ja hi ha diverses evidències científiques que així ho demostren. Un dels majors impactes que té aquest model de mobilitat és sobre la salut.

En aquest article presentem, de forma resumida, alguns dels aspectes més rellevants que relacionen la mobilitat amb la salut i el seu impacte i ho fem mitjançant 10 gràfics prou clarificadors.


El Bike Llobregat
31/05/2016

Diverses actuacions com el carril bici entre Esplugues i la Diagonal, l’Eix Civic de la C-245 i les actuacions al Camí del Llobregat poden transformar radicalment al mobilitat en bicicleta al Baix Llobregat


01/07/2014

Dinou empreses i 10.000 treballadors participen d'aquesta prova pilot que pretén incentivar l'ús de la bicicleta

Tots els treballadors que utilitzin aquest mitjà de transport rebran una compensació de 25 cèntims per quilòmetre

Aquesta mesura forma part d'un paquet de 25 mesures que ha aprovat el govern francès per a incentivar l'ús de la bicicleta en àmbit urbà


30/06/2014

Igualada ha presentat recentment el seu projecte d'anella verda amb uns 20 quilòmetres de vies per a recórrer a peu o bicicleta i que envolten el nucli urbà.

Barcelona també ha presentat recentment un nou lloc web de la Ronda Verda que permet fer la volta completa a Barcelona per vies aptes per a la bicicleta




09/12/2013

Durant l’edició de l’any 2013 es van realitzar 313.000 quilòmetres en bicicleta durant el període del concurs i una mitjana de 102 quilòmetres per participant


27/06/2013

El servei ha permès formar i donar feina a dues persones a través del Patronat Municipal d’Ocupació que seran qui gestionaran el servei


26/04/2013

L’empresa  catalana Urbikes va guanyar el concurs de bicicleta pública a Copenhaguen amb un sistema que potencia l’ús de les tecnologies de la comunicació i que minimitza el manteniment de la bicicleta

La falta de finançament dels bancs ha obligat l’empresa a vendre la seva llicència a una empresa danesa


Videos

SuperIlla de Barcelona: canviar la malla per canviar el barri
10/08/2018

StreetFilms és un dels portals més actius i influents en la divulgació de la mobilitat sostenible. Aquest estiu l’equip d’StreetFilms ha estat a Barcelona fent un reportatge sobre la Superilla de Poblenou (superblock en anglès) titulat “Barcelona’s Superblocks: Change the Grid, Change your Neighborhood”. Aquest és, precisament, el vídeo que us presentem aquest mes i que posa en valor les principals fites assolides per aquest projecte de mobilitat i d’urbanisme. 


Cornell Natura, el verd s el color
23/07/2018

Cornellà Natura és un projecte estratègic que, en un horitzó temporal d'una dècada, cerca naturalitzar la ciutat, posant en relleu els seus valors ambientals, socials i paisatgístics, per tal d'humanitzar-la.

En aquest projecte la mobilitat hi té un paper rellevant, per tal de crear, també itineraris on els vianants i bicicletes siguin els mitjans de transport prioritaris i protagonistes de l’espai.












Bones pràctiques

La intermodalitat tren  bici als polgons industrials
2017 - Prat de Llobregat (El), Sant Cugat del Valls, Sant Quirze del Valls

Actualment hi ha unes 300.000 persones que treballen en algun polígon d'activitat econòmica (PAE) a la Regió Metropolitana de Barcelona. Segons un estudi elaborat pel Pacte Industrials de la RMB fins a un 20% dels treballadors d'aquests polígon no tenen una oferta de transport públic viable per accedir al seu lloc de treball, ja sigui amb tren o amb autobús. Si això li sumem que en molts polígions industrials on arriba el tren, les empreses es poden trobar allunyades de l'estació, fa que una gran majoria dels treballadors i treballadores del PAE hi accedeixin en cotxe. 

Una alternativa de mobilitat per accedir als llocs de treball dels polígons pot ser la combinació de tren + bicicleta. En aquest sentit us presentem dues experiències que han realitzat proves en aquest sentit, es tracta de Sant Quirze del Vallès i del projecte BiTiBi, que va realitzar dues proves pilot a Sant Cugat del Vallès i el Prat de Llobregat. 





CARDEDEU - Lencaix de la bicicleta a lespai urb i altres actuacions de mobilitat sostenible
2007 - 2011 - Cardedeu

Des de l’elaboració del Pla de Mobilitat l’any 2006, el municipi de Cardedeu ha impulsat diverses actuacions per afavorir l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport al seu espai públic.

Aquestes accions s’emmarquen en els objectius del Compromís per a la Mobilitat i la Millora Urbana de Cardedeu -un dels quals és fomentar la mobilitat no contaminant i dissenyar espais per a l’ús de la bicicleta– i han anat acompanyades d’altres mesures per donar més protagonisme al vianant al carrer, fomentar el transport públic col·lectiu urbà i pacificar el trànsit.





Biblioteca tècnica

Recomendaciones tcnicas para integrar la movilidad ciclista en las ordenanzas municipales

Recomendaciones tcnicas para integrar la movilidad ciclista en las ordenanzas municipales

2018

L'objectiu d'aquesta guia és ajudar els ajuntaments a actualitzar la seva normativa referent a la mobilitat, de manera que es replantegi en clau sostenible l'anterior jerarquia viària i distribució de l'espai públic. Es tracta, doncs, de reduir l'accentuat protagonisme que se li dóna a l'automòbil i la fluïdesa circulatòria, alhora que es reconeix i protegeix els drets de vianants i ciclistes.

Actualment hi ha una demanda creixent dels ajuntaments en aquest sentit i amb aquesta guia que té el valor de ser un dels escassos materials de referència tècnica per a la redacció d'ordenances municipals de mobilitat que atenguin les necessitats i drets de vianants i ciclistes.

Cal destacar que el procés d'elaboració d'aquesta guia ha estat llarg i participatiu. En efecte, en 2016 aquesta Diputación Foral va encomanar a l'advocada Itziar Eizagirre la redacció d'un primer informe que es va debatre a l'octubre de 2016 en el marc d'una jornada de treball en què van participar més de 60 representants d'ajuntaments, entitats públiques, privades i associatives.


Study Bicycles on Board

Study Bicycles on Board

2016

El següent estudi mostra un ampli ventall d'opcions per a fomentar la intermodalitat entre el transport públic (especialmet en el bus) i la bicicleta. 

S'hi pot trobar un recull de solucions tècnics, aspectes sobre regulació, gestió i informació i també diversos exemples de tot Europa. 


Guidelines for implementers

Guidelines for implementers

2015

Recull de 10 guies de caire breu i pràctic que recullen implementacions concretes d'actuacions de mobilitat sostenible. En concret els temes de les 10 guies són:

  • Financing schemes for charging infrastructure
  • Metropolitan public transport authorities
  • Marketing research as an optimisation tool in public transport
  • Clean City Logistics
  • Implementation of parking charge policies - dynamic parking charges
  • Urban road user charges
  • People-friendly streets and public spaces
  • Innovative bicycle parking schemes
  • Advanced priority systems for public transport
  • Open access data for applications–based traveller information

 


Jobs in green and  healthy transport

Jobs in green and healthy transport

2014

Aquest estudi analitza les possibilitats de la mobilitat sostenible i, en concret, de la mobilitat en bicicleta per a generar nous llocs de treball i per a millorar la salut de la població en general. Segons l'estudi, una major promoció de la mobilitat en bicicleta ajudaria a crear uns 76.000 llocs de treball a tot Europa i a evitar 10.000 morts gràcies a la millora de la salut de la gent. 


Cycling, Health and Safety

Cycling, Health and Safety

2014

La publicació "Cycling, Health and Safety" del grup de treball Cycling Safety pretén oferir un conjunt de recomanacions per tal de fer més segura i saludable la mobilitat en bicicleta a les ciutats, però també pretén posar en relleu els grans beneficis per a la salut que pot aportar l'ús quotidià de la bicicleta. 


El impacto econmico del cicloturismo en Europa

El impacto econmico del cicloturismo en Europa

2014, Emili Mat i Pals y Xandra Troyano

Aques treball és un recopilatori dels principals estudis realitzats a nivell europeu que analitzen l'impacte econòmic que té el cicloturisme. 

Entre una gran quantitat de dades destaquen aspectes com que per cada euro invertit en infraestructures de cicloturisme se'n recuperen 19€, o bé, que les operadores de transport ingressen cada any a Europa uns 1.800 M€ en el desplaçament dels cicloturistes. 


Debat: Casc i bici a les ciutats

Debat: Casc i bici a les ciutats

2013

 

Arran de la presentació del projecte de reforma del Reglament General de Circulació, que inclou com a novetat l’obligatorietat de portar el casc quan es va en bicicleta a les ciutats, GESOP ha volgut contribuir a la reflexió endegada al voltant d’aquest tema mitjançant la promoció d’un debat a internet sobre el casc i la bici en ciutat. Per a portar-lo a terme, s’ha fet servir, d’una banda, la metodologia d’enquesta, i, per l’altra, la participació i els comentaris de persones captades a través de la xarxa que han volgut dir-hi la seva.

 


Comparativa de sistemes de bicicletes pbliques en 40 ciutats europees (2012)

Comparativa de sistemes de bicicletes pbliques en 40 ciutats europees (2012)

2012

Aquesta publicació analitza l'evolució dels sistemes de bicicletes públiques a Europa i les principals dificultats que han sorgit per a la seva consolidació. També fa una comparativa entre 40 serveis de préstec de bicicletes a 16 països europeus. 


Optimising Bike Sharingin European Cities

Optimising Bike Sharingin European Cities

2011

El manual ofereix dades i xifres sobre els sistemes d'intercanvi de bicicletes i recomanacions per a la seva planificació, implementació i optimització. Es basa en el més ampli estudi de les iniciatives d'intercanvi de bicicletes a Europa fins ara. El manual serà d'utilitat tant per a les persones que ja participen en l'intercanvi de bicicletes, així com aquells que desitgen comprendre millor com funciona l'intercanvi de bicicletes.


Pla estratgic de la bicicleta a Catalunya 2008-2012 (llibre+CD-ROM)

Pla estratgic de la bicicleta a Catalunya 2008-2012 (llibre+CD-ROM)

2010

Directives de planificació i desenvolupament per a la promoció de la bicicleta com a mitjà de transport, lleure, esport i turisme al nostre país. Punts d'interès en àrees de treball com ara el disseny d'una xarxa d'acord amb la demanda d'ús de la bicicleta, la connexió amb la resta de mitjans de transport, resolució de conflictes amb d'altres vehicles, normes de disseny per a la construcció de la xarxa, foment entre la ciutadania de l'ús de la bicicleta o la seguretat del ciclista. Inclou CD.


Guia de la movilidad ciclista

Guia de la movilidad ciclista

2010

Aquesta guia pretén proporcionar una reflexió global sobre la implantació efectiva i eficaç del mitjà bicicleta en l'entorn urbà. Als primers capítols, aquest document analitza experiències internacionals i identifica els factors clau per a la mobilitat ciclista en totes les seves vessants, les impulsores i les detractores.


Manual d

Manual d'aparcaments de bicicletes

2009, BACC

Aquest manual pretén ser una eina útil per les entitats públiques i privades que desitgin promoure l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport.

Les nombroses imatges i les bones pràctiques del document permeten exemplificar com hauria de ser una bona planificació dels aparcaments.


Estudi sobre l

Estudi sobre l'impacte de la bicicleta pblica a Espanya

2009, Haritz Ferrando; Esther Anaya; Diana Gonzlez

El Bicicleta Club de Catalunya (BACC) ha  presentat un estudi sobre l'impacte de la implantació de sistemes de bicicletes públiques a Espanya, subvencionat pel Ministeri de Foment.

El present estudi demostra que, amb 74 sistemes de bicicletes públiques a 100 municipis, el fenòmen de la implantació dels sistemes de bicicletes a Espanya s'està consolidant. Es doncs, el moment d'unificar criteris i consolidar polítiques de planificació i gestió  d'aquests sistemes que estiguin d'acord amb els principis de la mobilitat sostenible i de la promoció integral de la bicicleta com a mitjà de transport per a les ciutat





Guide pour la planification et mise en service de vlostations

Guide pour la planification et mise en service de vlostations

2006

Una guia editada per ProVÉlo de Suïssa on s'explica com realitzar aparcaments segurs per a bicicletes, especialment en estacions de transport públic.





2006 - 2018. Xarxa MOBAL. Gerncia de Serveis d'Infraestructures Viries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Poltica de privacitat