Logo Diputaciˇ Barcelona
Xarxa mobal
Bones prÓctiques

Transformant la mobilitat a travÚs de lĺeducaciˇ viÓria

┌ltima actualitzaciˇ: 09/05/2016

Situació de partida:

El municipi de Palau-Solità i Plegamans és un municipi del Vallès Occidental situat a l’eix que conforma la Riera de Caldes. Limita pel nord amb Caldes de Montbui, pel sud amb Santa Perpètua de Mogoda, per l’Est amb Granollers i per l’Oest amb Polinyà i Sabadell. El municipi compta amb una població de 14.457 habitants i un terme municipal amb una extensió de 15 km quadrats.

 

Des de l’any 1989 existeix una Unitat d’Educació Viària dins del cos de la Policia Local del municipi que treballa intensament en la formació en mobilitat i seguretat viària d’infants i adolescents del municipi. Les activitats que es realitzen van dirigides a un ampli ventall d’etapes educatives, des de P3 fins a 6è de primària, ESO i PQPI. Actualment aquesta Unitat d’Educació Viària compta amb 3 efectius.

 

Per què és important treballar la mobilitat i l’educació viària?

  • Millora de la seguretat viària, tant dels propis infants i adolescents com del conjunt dels usuaris de la via.  
     
  • Increment de l’autonomia dels infants, que poden començar a anar sols a l’escola, especialment dels alumnes de 5è i 6è de primària.
     
  • Adquisició d’hàbits saludables de mobilitat, un aspecte molt important en quan s’ha detectat que un dels problemes de salut que més afecten als infants i adolescents és el sobrepès i obesitat.
     
  • Conscienciació social sobre la necessitat d’implantar mesures de mobilitat sostenible que fomentin un model de ciutat més favorable als desplaçaments a peu, en bicicleta i en transport públic.

 

A nivell de mobilitat, les principals actuacions que ha dut a terme el municipi són les següents:

  • Estudi de mobilitat, realitzat l’any 2015 amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona. 
  • Estudi de camins escolars, realitzat l’any 2009 amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona.
  • Pla Local de Seguretat Viària, realitzat amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit l’any 2013. 
  • En els darrers anys el municipi ha impulsat actuacions per a promoure la mobilitat en bicicleta i compta amb uns 3 quilòmetres de carril bici, així com la Ronda Verda de la Riera de Caldes (itinerari lúdic que transcórrer paral·lel a la riera) i també diversos carrers amb trànsit pacificat.


Plànol de les infraestructures ciclables de Palau-Solità i Plegamans

Característiques de l'actuació:

Al llarg dels 25 anys de treball en educació viària al municipi s’ha anat consolidant una estratègia educativa integral i transversal en aspectes de seguretat viària i mobilitat.

Els punts claus d’aquesta estratègia es basen en els següents aspectes:

  • Consolidació d’un equip de seguretat viària. Per dur a terme una bona tasca d’educació viària, cal un equip que hi pugui treballar de manera permanent i consolidada. L’Ajuntament de Palau-Solità i Plegamans ha fet una aposta clara i permanent per a l’educació viària cosa que ha permès consolidar un equip estable d’un Caporal i dos Agents de la Policia Local destinats a l’educació viària.  
     
  • Actuacions a totes les edats, nivells i cicles educatius. L’educació viària i la formació en mobilitat resulta molt més efectiva si es va desenvolupant de manera continuada al llarg dels diferents cicles educatius. Començant pels més petits ensenyant-los a interpretar les dinàmiques de la via pública i reconèixer els possibles perills, passant per reforçar l’autonomia dels infants mitjans (de 10 a 12 anys) que ja comencen a anar sols a l’escola i finalitzant en els adolescents, fent un treball de coneixement de la normativa de circulació i de les bones pràctiques de seguretat viària.  
     
  • Vincle permanent amb els centres educatius. Les escoles són les principals aliades en els projectes d’educació viària. En aquest sentit el treball permanent amb els centres educatius ha permès crear una dinàmica de col·laboració que facilita molt la tasca d’educació viària. A més a més el fet que el municipi hagi desenvolupat un programa de Camins Escolars (2009), també ha contribuït a implicar les escoles en aspectes de seguretat viària i mobilitat.  
     
  • Un enfocament transversal. L’educació viària no s’ha plantejat com una activitat estrictament de prevenció dels accidents de trànsit, sinó que s’han incorporat aspectes de la mobilitat sostenible com per exemple els beneficis de moure’s de manera sostenible i saludable i de promoure els mitjans de transport menys contaminants. 

Tots aquests plantejaments es tradueixen en un Programa anual per a l’educació viària que contempla les següents activitats (segons les dades del curs 2014 – 2015): 

  • Formació teòrica. Es tracta de sessions de formació teòrica ofertes per l’equip d’educació viària i que, en el curs 2014 – 2015 es va impartir a 1425 alumnes de tots els nivells educatius. En aquestes sessions s’adapten els continguts en funció de l’edat dels alumnes. Així les activitats per als més petits tenen un caràcter més lúdic i per als alumnes de l’educació secundària l’objectiu de conscienciar.

    Imatge d'un dels cursos d'educació viària a un dels centres escolars del municipi
    Imatge d'un dels cursos d'educació viària a un dels centres escolars del municipi 
     
  • Funcions de teatre. Activitat d’educació viària adaptada als grups de P5 i 1er. Durant el curs 2014 – 2015 aquesta activitat va tenir una participació de 341 alumnes. 

    Funció teatral sobre conceptes de seguretat viària
    Funció teatral sobre conceptes de seguretat viària

     
  • CRASH TEST de Jané. Es tracta d’una sessió organitzada per l’empresa Jané i que permet conscienciar als alumnes de l’ús del cinturó de seguretat i altres elements de seguretat passiva. L’activitat consisteix en una visita a les instal·lació del Crash Test Research Center on els alumnes poden aprendre com es treballa la seguretat passiva als vehicles i la importància d’utilitzar el cinturó de seguretat. Aquesta activitats l’han realitzada 187 alumnes de 2n de primària. 

    Visita al Crash Test de Jané
    Visita al Crash Test de Jané 

     
  • Visites a la prefectura de policia. En aquesta activitat hi ha participat 249 alumnes de 4t de primària. 

    Visites a la prefactura de la Policia Local del municipi
    Visites a la prefactura de la Policia Local del municipi

     
  • Sortides en bicicleta. És una de les activitats més destacades de l’educació viària a Palau-Solità i Plegamans. Es realitza perquè s’ha observat que molts infants utilitzen la bicicleta com a primer vehicle per a moure’s pel municipi. A més a més l’Ajuntament ha impulsat la creació d’una xarxa de carrils bici i zones pacificades que faciliten la mobilitat en bicicleta. L’activitat té dues parts: consisteix en dues sessió d’1 hora de teoria a l’aula a la qual els alumnes aprenen la importància de l’ús dels elements de seguretat per anar en bicicleta, així com les principals normes i recomanacions per a una mobilitat segura, i la segona part de la pràctica consisteix en la realització d’un circuit en bicicleta pel municipi durant 1 hora, aprofitant les infraestructures per a la bicicleta que ja existeixen al municipi: carrils bici, zona 30 i Via Verda.

    Aquesta activitat va dirigida als alumnes de primària amb més autonomia com són els de 5è i 6è, és a dir, infants de 11 i 12 anys, que ja tenen l’edat suficient per a poder-se desplaçar sols a l’escola En total s’han realitzat 15 sortides en bicicleta amb una participació de 357 alumnes. 

    Sortida en bicicleta per treballar la formació viària dels infants
    Sortida en bicicleta per treballar la formació viària dels infants 

 

Altres activitats: 

  • L’Institut Guttmann duu les xerrades ‘Game Over’ als instituts de la vila dins el programa d’Educació Viària de la Policia Local Alumnes de 4t d’ESO han participat a les cinc xerrades del programa GAME OVER no te la juguis, que duen a terme monitors de l’Institut Guttmann en col·laboració amb el Servei Català de Trànsit. Tots els nois i noies que estudien 4t d’ESO al municipi, també de l’Institut Marinada, així com els i les alumnes de PFI, realitzen durant aquest curs la xerrada ‘Game Over’, dins el marc del programa d’Educació Viària de la Policia Local. Es tracta, en total, d’uns 170 nois i noies. 

    Activitat de formació a l'Institut Guttman
    Activitat de formació a l'Institut Guttman

     
  • Curs pràctic de seguretat amb moto Entrena’t per la teva seguretat Alumnes de 2n de batxillerat de l’IES Ramon Casas i Carbó van participar a la jornada teòrica I pràctica amb motocicleta organitzada pel Servei Català del Trànsit a les instal·lacions de l’escola de conducció d’HONDA ubicada a la localitat de Sta. Perpètua de Mogoda. Contingut:  
    • La importància de l’ús del casc 
    • Importància a l’hora d’identificar els factors de risc 
    • Simuladors de motocicletes 
    • Pràctiques amb els simuladors 
    • Primeres actuacions en cas d’accident 
    • Nocions bàsiques: Coneixem el nostre vehicle 
    • Elements de seguretat Passiva 
    • Aprenentatge de tècniques de conducció

     
    Activitat de formació en conducció de ciclomotors
    Activitat de formació en conducció de ciclomotors
     

  • Parc de Trànsit de Cotxes Clàssics. Un total de 203 alumnes de 1r primària de totes les escoles del municipi van participar al parc de trànsit de vehicles clàssics. 

    Activitat amb cotxes clàssics al Parc de Trànsit del municipi
    Activitat de cotxes clàssics al Parc de Trànsit
     

  • Associació de Discapacitats de Palau-solità i Plegamans –ADISPAP A l’activitat, se’ls donen consells relatius a la seguretat viària encaminats optimitzar la seva autonomia i responsabilitat a l’hora de circular pels carrers, percepció i del risc i comportaments correctes/ incorrectes.

    Activitat de formació amb l'Associació ADISPAP
    Activitat de formació amb l'Associació ADISPAP
     

En total el conjunt d’activitats d’educació viària ha tingut una afectació sobre 2.557 infants i adolescents del municipi. Cal tenir en compte que totes les activitats s’han realitzat de manera coordinada amb els centres educatius i que l’educació viària i la mobilitat ha esdevingut un tema de treball transversal als centres. En total s’han realitzat activitats a 7 centres educatius del municipi.

 

Resultats obtinguts:

L’objectiu principal de les activitats d’educació viària és millorar el grau d'autonomia i seguretat dels infants i adolescents en primer terme i del conjunt d’usuaris de la via en general. En aquest sentit l’anàlisi de les dades de seguretat viària del municipi mostren uns bons resultats en termes de seguretat viària. Òbviament aquesta millora no es deu únicament a la realització de tasques d’educació viària, però si que actua com a element de conscienciació molt important.

En termes relatius d’accidents amb víctimes per 1.000 habitants Palau-solità i Plegamans es troba molt per sota de la mitjana catalana de zona urbana (0,8 al municipi respecte de 2,1 de mitjana catalana) (Dades del Pla Local de Seguretat Viària 2013).

Val a dir, també, que pel que fa a la mobilitat en bicicleta, en un 2,4% dels accidents de trànsit de Palau – Solità i Plegamans s’hi va veure implicada una bicicleta, una dada que és lleugerament inferior al conjunt de Catalunya, on aquesta dada suposa un 3,2% dels accidents.

Igualment importants són els resultats qualitatius de l’experiència i que podríem resumir de la següent manera:

  • Implicació dels centres escolars en les actuacions de seguretat viària i mobilitat. La realització continuada d’activitats amb les escoles del municipi ha permès establir una relació de confiança i col·laboració amb els centres escolars que facilita molt la realització de les activitats anteriorment anomenades.  
     
  • Creació d’una consciencia global al municipi sobre mobilitat sostenible. Precisament el fet que existeixi aquesta conscienciació ha facilitat que en els darrers anys s’implantin al municipi moltes actuacions favorables a la mobilitat a peu i en bicicleta com són les zones 30, la xarxa de carrils bici i la Ronda Verda.  
     
  • Conscienciació de les famílies. Tot i que les famílies no han participat directament a les activitats d’educació viària, si que han hagut d’ajudar els seus fills i filles a preparar-les a casa, per tant, també han pres consciència de la importància de promoure una mobilitat sostenible entre els infants.  
     
  • Increment de la mobilitat en bicicleta als centres escolars. Tot i que no es disposen de dades quantificables sobre aquest fet, si que s’ha pogut observar que, en molts centres educatius on s’han realitzat les sortides en bicicleta, s’ha incrementat el nombre d’alumnes que hi accedeixen amb aquest mitjà de transport.  
     
  • Posar en valor infraestructures de mobilitat existents. Sobretot en el cas dels carrils bici, ens trobem que, un cop implantats, hi ha molt pocs usuaris que l’utilitzen. 
     
  • Gràcies a iniciatives com la de Palau-Solità i Plegamans, es contribueix a promoure la mobilitat en bicicleta i a posar en valor les infraestructures ciclables del municipi.

 

Contacte:

Joan GRACIA, Sots Inspector de la Policia Local de Palau-Solità i Plegamans

Miguel Ángel JIMBER, Caporal de la Policia Local de Palau-Solità i Plegamans

mobilitatev@palauplegamans.cat · 938649696

Cercar una bona pràctica


Inscripció d'una bona pràctica:


Butlletí MOBAL


T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL i t'enviarem els articles que publiquem al teu correu electrònic

2006 - 2015. Xarxa MOBAL. GerŔncia de Serveis d'Infraestructures ViÓries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

AvÝs legal