Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal
Bones pràctiques

Elaboració d’un pla d’aparcaments a Castellar del Vallès

Última actualització: 08/06/2012

Situació de partida:

Castellar del Vallès és un municipi situat al nord del Vallès Occidental, molt a prop de les grans capitals de comarca –Sabadell i Terrassa- i a 30 de Barcelona. Les poblacions veïnes són Sant Llorenç Savall, Matadepera, Terrassa, Sabadell i Sentmenat.

Plànol de situació de Castellar

Plànol de situació de Castellar del Vallès

El centre de Castellar es caracteritza per carrers estrets propis de nuclis antics i carrers comercials, amb aparcament en filera gratuït; aquest fet genera que sigui difícil de trobar-hi aparcament i que no sempre es faci de la manera més adequada. L’objectiu de crear l’aparcament subterrani és possibilitar la creació de zones de vianants i alliberar espai dels carrers per a passejar-hi; el de la zona blava és facilitar la rotació dels vehicles per als clients i usuaris dels serveis o comerços.

La zona d’actuació principal d’aparcaments en superfície, és en carrers de l’eixample, caracteritzats per una amplada que permetia dos carrils de circulació més un d’aparcament i unes voreres no excessivament amples. L’objectiu és el d’ordenar l’espai, augmentant les places d’aparcament i reduint l’amplada dels carrils de circulació, fomentant la reducció de la velocitat. Així mateix també s’han creat petits espais d’aparcament gratuïts en superfície en punts propers al nucli antic on era difícil de trobar aparcament i es realitzava de manera inadequada.

Una altra característica és la presència de camions estacionats en determinats carrers de la població, en què l’amplada ho permet, i relativament propers al centre. Aquesta realitat provoca queixes dels veïns més directes d’aquests carrers. Conscients de la necessitat de donar resposta al col·lectiu dels transportistes i del fet de tenir un polígon industrial que genera mobilitat d’aquest tipus, es planteja la necessitat de crear un aparcament adequat per als camions que permeti donar-los una alternativa a l’aparcament lliure als carrers de la vila.

Pla d'aparcaments

Característiques de l'actuació:

L’actuació impulsada per l’Ajuntament de Castellar del Vallès ha considerat les diverses tipologies d'aparcament que hi ha habitualment als nuclis urbans:

  • construcció d’un aparcament subterrani de 250 places de lloguer i de pupil·latge, en horari de dilluns a dissabte, de 8.30 a 22 hores,

  • creació de 493 noves places d’aparcament gratuït al carrer: aparcament en diagonal en diferents carrers i altres zones destinades específicament a estacionament.

L’aparcament en diagonal està orientat en el sentit invers de la circulació per a millorar la seguretat i la maniobrabilitat dels vehicles. També redueix l’espai de la calçada, fet que propicia la reducció de la velocitat dels vehicles a motor.c

  • creació de 180 noves places d’aparcament en zones blaves al carrer. S’han mantingut també 70 places i se n’han eliminat 80 (en total, actualment hi ha 250, mentre que abans eren 150). Els 30 primers minuts són gratuïts.

  • creació d’un aparcament de camions, amb una superfície de 13.250 m2 i una capacitat per a 136 vehicles. El cost de l’actuació és d’1,8 milions d’€, aportats per la Generalitat de Catalunya.

El cost total de les inversions ha estat de gairebé 7,5 milions d'€, un 95% dels quals (7.049.800) corresponen al cost de repercussió de l'aparcament subterrani.

Aparcament soterrani
Imatges del nou aparcament subterrani del centre

Aparcament diagonal
Noves zones d'aparcament en diagonal als carrers Balmes i Jaume I

Places d'aparcament en diagonal
Noves places d'aparcament en diagonal als carrers Balmes i Jaume I

Places d'aparcament en diagonal
Noves places d'aparcament als carrers Tarragona i Barcelona

Noves zones d'aparcament en diagonal
Noves places d'aparcament en diagonal als carrers Barcelona i Tarragona

L'aparcament en bateria permet habilitar més places disponibles, dificulta l'estacionament inadequat en no deixar espais lliures, i redueix la velocitat dels conductors degut a la percepció real del conductor de l'estretiment del carril. L'aparcament també es fa de manera segura, perquè el conductor que aparca atura la circulació, i en sortir de cara ho fa amb millor visibilitat i més seguretat.

Abans i després aparcament

Actuacions realitzades als carrers Montcada i Sala Boadella on es pot veure com s'han transformat en carrers per a vianants i s'ha suprimit l'aparcament d'aquesta zona.

Carrers per a vianants sense aparcament
Actuacions realitzades als carrers Montcada i Sala Boadella on es pot veure com s'han transformat en carrers per a vianants i s'ha suprimit l'aparcament d'aquesta zona.

Carrers que abans eren oberts al trànsit amb aparcament habilitat a ambdues bandes i que ara són peatonals i amb accés restringit als veïns perquè hi ha un garatge (Sala Boadella), o restrigit a la càrrega i descàrrega (Montcada).

Aparcament per a vehicles pesats
Aparcament per a vehicles pesats fora del nucli urbà

Plànol de les diferents zones d'aparcament

En el plànol de les actuacions en matèria d'aparcament es veu com s'ha creat un aparcament subterrani al centre per tal de poder treure les places en superíficie, s'ha ampliat la zona blava del centre, per fomentar l'aparcament de rotació i s'han ampliat les places d'aparcament gratuïtes en superfície als carrers de l'eixample.

Rètols de la zona blava
Rètols de la zona blava de Castellar del Vallès

Gràfic amb el resum d'actuacions d'aparcament
Resum de les places d'aparcament actuals

 

Resultats obtinguts:

La regulació de l'oferta d'aparcament a Castellar del Vallès ha permès, en primer lloc, cobrir les mancances que hi havia en determinats punts del municipi pel que fa a places d'estacionament per als vehicles a motor privats.


Aquesta millora ha anat acompanyada d'altres beneficis en matèria de mobilitat sostenible, com la reducció de la velocitat dels vehicles en carrers que abans tenien calçades molt àmplies, la disminució del nombre de vehicles aparcats sobre la vorera o en doble filera, i l'aprofitament d'espais "morts" per a crear places d'estacionament per a motos.

Dades bàsiques:

Municipi: Vallès Occidental (22.700 habitants; 44,7 km2)
Any de realització: 2008/2009
Cost econòmic: 7,5 milions d'€ (places d'aparcament en diagonal, aparcament soterrani i places per a camions)
Agents implicats: Ajuntament de Castellar del Vallès

Contacte:

Com ha contribuït aquesta actuació a la millora de l’aparcament al municipi?

S’han creat unes 500 places noves d’aparcament en superfície gratuït, distribuïdes en diferents zones del poble. Es pot donar el cas de pèrdua de places en llocs determinats, motivat per la insuficients amplada del carrer, i que l’actuació es va fer pensant més en la seguretat i/o comoditat del vianant.

Com s'emmarca en la millora de la mobilitat dels mitjans de transport sostenibles al municipi?

Guanyant comoditat i confort per als vianants, aconseguint un espai públic més amable, menys ocupat per vehicles, més segur, on aquests circulin a menys velocitat respectant els vianants, convidant a fer els desplaçaments interns a peu enlloc de amb vehicle privat.

Dades de contacte
Joan Alonso Casajuana
Cap de la policia local de Castellar del Vallès
C. General Boadella, 1. 08211 Castellar del Vallès.
T/ 93.714.48.30
jalonso@castellarvalles.cat

Cercar una bona pràctica


Inscripció d'una bona pràctica:


Butlletí MOBAL


T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL i t'enviarem els articles que publiquem al teu correu electrònic

2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal