Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal
Bones pràctiques

Participació ciutadana al Pla de Mobilitat del Nucli Antic de Parets del Vallès

Última actualització: 08/06/2012

Situació de partida:

El municipi de Parets del Vallès, situat a la comarca del Vallès Oriental, ha experimentat, en els darrers anys, un increment progressiu de la població (12.601 h. el 1995; 16.202 el 2005), que està provocant canvis urbanístics en el municipis i, en conseqüència, canvis en la mobilitat.
Per aquest motiu, l'Ajuntament de Parets del Vallès, va plantajar-se la modificació del Pla General d'Ordenació Urbana, de l'any 1985. Per tal de desenvolupar aquesta nova planificació urbanística es va considerar necessari, analitzar la situació de la mobilitat local, i per aquest motiu es va iniciar el Pla de Mobilitat. Paral·lelament al Pla de Mobilitat es va iniciar un procés de participació ciutadana associat a aquest pla. Els encarregats de desenvolupar aquests dos projectes van ser: la Funació RACC pel que fa al Pla de Mobilitat i el Postgrau de Participació i Desenvolupament Sostenible de la UAB.

Característiques de l'actuació:

La metodologia del procés s'ha basat en la intervenció comunitària i en l'apliació de tècniques participatives similars a la metodologia EASW (European Awareness Escenario Workshop). Aquesta metodologia es basa la realització de tallers participatius on els diferents agents implicats aporten la seva visió i s'intenta arribar a un consens en les actuacions a realitzar.

L'aplicació d'aquesta metodologia s'ha concretat en quatre fases:

  • FASE 1: Aproximació a la realitat social del territori

    Realització de 28 entrevistes per detectar les diferents visions sobre mobilitat i per identificar els possibles actors participants als tallers. Amb aquesta informació es va realitzar una planificació del procés de participació ciutadana.
  • FASE 2: Informació a la ciutadania

    Presentació pública del procés participatiu on s'explica a la ciutadania l'objecte de la parcitiapció ciutadana, en aquest cas el Pla de Mobilitat i les seves principals conseqüències en el municipi. Alhora es comença a promoure la participació en el procés.
  • FASE 3: Tallers

    És la fase més important ja que és on la ciutadania expressa les seves opinions i no es prenen les decisions en referència als temes parlats. En aquest cas es varen organitzar tres tallers:
    • Taller 1: Quin model de casc antic volem?
    • Taller 2: Quins criteris de mobilitat volem?
    • Taller 3: Propostes sobre el plànol

metodologia tallers

Esquema de la metodologia utilitzada

  • FASE 4: Elaboració de l'informe final

    Presentació pública de les conclusions obtingudes i presentació a l'Ajuntament de Parets del Vallès de l'informe final.

Dades bàsiques:

Any de l'actuació: Juny de 2004 i febrer de 2005.
Realitzat per: Postgrau de Participació i Desenvolupament Sostenible de la UAB

Contacte:

Paloma Sanchez-Contador Escudero
Oficina Tècnica de Mobilitat i Seguretat Viària
Gerència de Serveis en Infraestructures Viàries i Mobilitat
Àrea d'Infraestructures, Urbanisme i Habitatge
Diputació de Barcelona
sanchezcontadorep@diba.cat

Fotos:

Grup de treball

Grup de treball durant les sessions de participació.

 


 

Grup de treball

Grup de treball durant les sessions de participació.

 


 

Grup de treball

Grup de treball durant les sessions de participació.

 


 

Cercar una bona pràctica


Inscripció d'una bona pràctica:


Butlletí MOBAL


T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL i t'enviarem els articles que publiquem al teu correu electrònic

2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal