Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal
6è Congrés europeu sobre planificació de la mobilitat urbana
Data última actualització: 31/07/2019

Una de les principals novetats d’aquest Congrés ha estat la presentació de la revisió Guia europea de Plans de mobilitat urbana sostenible 

L’equip de l’Oficina Tècnica de Mobilitat i Seguretat Viària de la Diputació de Barcelona hi va participar, presentant el programa de suport als Plans de mobilitat urbana sostenible (PMUS)

La 6a Conferència Europea sobre Plans de Mobilitat Urbana Sostenible va tenir lloc els dilluns 17 i dimarts 18 de juny de 2019 a Groningen, Països Baixos. 

La Conferència Europea de Plans de Mobilitat Urbana Sostenible és l’esdeveniment anual líder a Europa per a tots aquells implicats en la pràctica del concepte de Plans de mobilitat urbana sostenible. És un fòrum per als responsables polítics, les autoritats locals, els planificadors del transport urbà, els acadèmics, les ONG i altres professionals de la mobilitat. L’esdeveniment ofereix oportunitats per fer xarxa, debatre qüestions clau i intercanviar idees sobre una planificació sostenible de la mobilitat urbana. La conferència està cofinançada per la Comissió Europea conjuntament amb el municipi de Groningen. 

 

Revisió de les Directrius SUMP

Durant la conferència es va presentar les directrius actualitzades de per a la elaboració de Plans de mobilitat urbana sostenible, document que estarà uns mesos en revisió, prèvia a la seva aprovació definitiva. Des del llançament del 2013, les directrius s’han convertit en el principal referent per al desenvolupament de plans de mobilitat urbana sostenible a Europa i s’han adoptat àmpliament a tot el continent. Les Directrius es van actualitzar per reflectir les tendències recents en mobilitat, tecnologia i societat. En diverses sessions amb diferents formats, els participants van fer comentaris i aportacions sobre els esborranys de directrius actualitzades i van opinar sobre la planificació a llarg termini de la mobilitat urbana sostenible. 

 

La Diputació de Barcelona presenta al #SUMP19

Des de fa alguns anys, i gràcies a la participació en el projecte europeu Prosperity, l’Oficina Tècnica de Mobilitat i Seguretat Viària de la Diputació de Barcelona està col·laborant amb altres agents europeus en matèria de planificació de la mobilitat. 

La conferència SUMP19 va ser una bona oportunitat per tal de presentar el Programa de suport de la Diputació de Barcelona en matèria de plans de mobilitat, un programa que la Comissió Europea ha considerat de gran utilitat com a eina de promoció del desenvolupament del concepte dels Plans de mobilitat urbana. 

Alguns dels aspectes que se n’han destacat són:

  • El suport en el finançament dels plans de mobilitat urbana sostenible (PMUS)
  • L’avaluació tècnica en tot el procés d’elaboració dels PMUS
  • Les diverses activitats formatives de suport (cursos, jornades, seminaris) organitzades per la Diputació de Barcelona en matèria de mobilitat
  • La capacitat de generar xarxa entre els diferents tècnics de mobilitat municipals que té la Diputació de Barcelona. 

 

 

El projecte PROSPERITY arriba al seu final 

El projecte PROSPERITY és un projecte europeu impulsat dins del programa CIVITAS 2020 que durant 3 anys ha estat analitzant les diferents polítiques de planificació de la mobilitat dels estats membres, amb l’objectiu de cercar les millor pràctiques i recomanacions per a fer avançar el concepte dels PMUS a Europa. Hi han participat 27 partners de 17 països diferents entre els quals hi havia experts, centres de recerca, universitats, responsables municipals i responables regionals i nacionals. Precisament en el marc del SUMP19 es va realitzar el tancament d’aquest projecte. 

La Diputació de Barcelona hi ha participat com a col·laboradora convidada per l’empresa Gea21, un dels partners del projecte, que en va valorar l’experiència i solidesa del programa de suport de la Diputació de Barcelona als PMUS.

En el document de conclusions finals del projecte PROSPERITY es fan un conjunt de recomanacions per tal d’impulsar els PMUS a Europa. Val a dir que moltes d’aquestes recomanacions ja estan implantades a Catalunya que, de fet, el propi projecte ha destacat com una de les regions d’Europa amb polítiques punteres pel que fa a la planificació de la mobilitat. 

Les recomanacions del projecte PROSPERITY per tal d’impulsar els PMUS arreu d’Europa són les següents:

  • Crear aliances des del principi. L’elaboració de PMUS és un procés complex que implicarà la participació de molts agents, tant públics com privats. Com més aviat es creïn estratègies de col·laboració entre aquests agents més èxit pot tenir el PMUS. 

  • Construir discursos positius. Al llarg de l’elaboració del PMUS potenciar els guanys de les diferents iniciatives impulsades i anar atraient a d’altres agents que es sumin en favor de les polítiques de mobilitat sostenible. 
  • Utilitzar els espais de participació existents. Les diferents xarxes organitzades de d’agents que ja treballen en temàtiques de mobilitat pot ser un bon punt de partida per tal de cercar aliances i estratègies compartides en l’elaboració dels PMUS. 

  • Suport supramunicipal. Crear estructures supramunicipals de suport a la implementació i desenvolupament dels PMUS d’àmbit municipal. 

  • Cercar consellers / formadors. Tenir el suport de consellers o formadors durant el procés d’elaboració del PMUS pot ajudar molt. Es proposen tres rols diferenciats, un conseller d’àmbit internacional, un representant a nivell estatal i un referent d’una ciutat similar que hagi desenvolupat un PMUS.

  • Suport específic durant la redacció del PMUS. Es considera molt valuós disposar d’una formació específica durant el procés de redacció d’un PMUS, una formació adaptada a les necessitats específiques de cada ciutat i que es nodreixi d’experiències pràctiques d’altres ciutat referents. 

  • Bones pràctiques. Es considera molt més útil desenvolupar documents de suport sobre bones pràctiques que no pas guies de format teòric o metodològic. 

  • Avaluació i monitorització permanent del PMUS. El PMUS no és només la seva redacció, sinó també tot el període en el qual s’ha d’anar implantant. En aquest sentit cal establir des del principi els mètodes de seguiment i avaluació que s’aplicaran. Han de ser mètodes senzill d’aplicar, però que permetin saber dues coses bàsiques: que va bé i que no va tant bé i perquè. 

 

Cercador d'articles


Cerca per paraula:

Temàtica


Notícies de la xarxa local de carreteres


Butlletí MOBAL


T'ha interessat aquest contingut? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL i t'enviarem els articles que publiquem al teu correu electrònic

Recull de premsa



2006 - 2018. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Política de privacitat