Logo Diputaci Barcelona
Santa Coloma de Gramenet aprova definitivament el Pla de Mobilitat urbana sostenible
Data última actualització: 13/12/2017

El Pla de mobilitat urbana sostenible s'ha elaborat conjuntament entre l'Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet, la Diputació de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

Uns dels objectius més destacats del PMUS són els carrers més segurs i millor qualitat de l’aire

Amb els vots favorables del Grup Municipal del PSC i l’abstenció de la resta (PP, GE-ICV-EUiA, Ciutadans i SOM), el Ple del novembre, celebrat el passat dia 27 de novembre, va aprovar de manera definitiva el Pla de mobilitat urbana i sostenible (PMU).

Es tracta d’un document elaborat pels serveis tècnics de l’Ajuntamentm que ha comptat també amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona i on hi han participat, també, professionals i persones usuàries del transport públic; entitats i associacions del sector del comerç, l’esport, la diversitat funcional; dones, i representants de la Federació d’Associació de Veïns de Santa Coloma (FAVGRAM).

El Pla és una eina obligatòria, tal com estableix la Llei de mobilitat 9/2003, que integra les accions que s’executaran a la nostra ciutat per aconseguir una mobilitat més segura, sostenible i accessible per als propers 6 anys. Aquest document conté mesures que prioritzen els desplaçaments de les persones a peu, en bicicleta o en transport públic i ha de servir també per reduir els nivells de contaminació, que incideixen de manera negativa en la salut de la ciutadania.

El PMU ha estat consensuat amb les ciutats de Montcada i Reixac, Badalona i Sant Adrià de Besòs, i ha tingut els informes favorables de la Generalitat i de l’Autoritat del Transport Metropolità.

El PMU es basa en tres eixos:

• la millora de la mobilitat i l’accessibilitat de les persones vianants,
  • el foment dels desplaçaments en bicicleta i
  • l’ús del transport públic.

Una de les mesures previstes més importants és la creació dels anomenats «barris per a vianants» o zones especials delimitades, on es dissuadirà la circulació dels vehicles privats i la velocitat perquè les persones puguin desplaçar-se a peu amb la màxima seguretat, accessibilitat i comoditat possibles. En aquestes zones es prioritzarà el pas de vianants i l’ús de les bicicletes, de forma segura, així com el foment del transport públic per sobre del vehicle privat. Per crear-les, hi haurà canvis de sentit en alguns carrers. La primera experiència pilot tindrà lloc al Riu Nord.

Plànol dels "barris per a vianants" definits en el Pla de mobilitat de Santa Coloma de Gramenet

Al PMU hi destaquen mesures com l’eixamplament de les voreres, la consolidació i l’ampliació dels camins escolars, la creació de zones verdes d'aparcament per a residents, la millora de l’accessibilitat a la part alta de la ciutat i la implantació de semàfors sonors amb comptadors de temps. L’apartat dedicat a les bicicletes del PMU inclou mesures com la creació d’una xarxa de vianants i carrils bici connectada amb els municipis veïns, i l’ampliació i la millora de la connectivitat de la xarxa actual de carrils bici. Pel que fa a les millores del transport públic, el PMU preveu mesures com l’adaptació de la xarxa d’autobusos als «barris per a vianants» i la millora dels punts de les parades de més demanda.

Suport de la Diputació de Barcleona en l'elaboració dels plans de mobilitat urbana sostenible

La mobilitat urbana és un dels grans reptes de les polítiques locals dels últims anys. La gran majoria de ciutats i pobles de la província han de fer front a problemàtiques vinculades al model de mobilitat basat en el vehicle privat (cotxe i moto). Algunes d’aquestes problemàtiques són: la contaminació atmosfèrica, la seguretat viària o el repartiment i ús  de l’espai públic, per citar-ne algunes.

En aquest sentit, i per tal de donar resposta a aquestes problemàtiques, ja són molts els pobles i ciutats de la província que estan desenvolupant plans i estudis de mobilitat urbana. Des de l'any 2003 la Diputació de Barcelona ofereix suport tècnic i econòmic als municipis de la província que volen desenvolupar plans i estudis de mobilitat urbana.

En el següent mapa mostra l’estat actual de la planificació de la mobilitat a la província de Barcelona:

Actualment la Diputació de Barcelona ofereix suport en Plans de mobilitat urbana sostenible (PMUS), que inclou, ja sigui la redacció d'un nou pla o la revisió, actualització i suport al seguiment i implementació de plans vigents. Aquest suport s'estructura a través del Catàleg de Serveis de la Diputació de Barcelona.

Cal tenir en compte que segons la normativa actual (Llei de mobilitat 9/2003, Pla Director de Mobilitat de l'ATM i Pla de millora de la Qualitat de l'Aire) existeix l’obligació legal o la recomanació de realitzar un PMUS. En total es considera que hi ha 57 municipis de la província que haurien de desenvolupar un PMUS.

Tot i això, en els darrers anys, com que la gran majoria d’aquests municipis (50 de 57) ja tenen el seu PMUS redactat, també s’estan realitzant PMUS en municipis mitjans (més de 5.000 habitants) i s’estan començant a fer revisions dels PMUS existents.

Cercador d'articles

Cerca per paraula:

Recull de premsa

2006 - 2018. Xarxa MOBAL. Gerncia de Serveis d'Infraestructures Viries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.

Poltica de privacitat