Logo Diputaci Barcelona
Xarxa mobal
XIII Jornada t鑓nica de mobilitat: El carrer com a espai de mobilitat i conviv鑞cia
Data última actualització: 06/11/2017

El proper dimarts 28 de novembre es realitzarà al XIIIena edició de la jornada tècnica de mobilitat que aquest any tractarà sobre "el carrer com a espai de mobilitat i convivència".

La jornada comptarà amb dues parts, en la primera s'analitzarà el paper de la ciutadania per tal de promoure una percepció de l'espai públic que afavoreixi un ús social del carrer. En la segona part s'analitzaran els criteris tècnics de mobilitat i espai públic que fan que el carrer esdevingui un espai de convivència. 

28 de novembre de 2017
Sabadell - Fira de Sabadell (com arribar-hi)

PRESENTACIÓ

Un dels objectius principals de la planificació de la mobilitat urbana és afavorir un canvi modal del vehicle privat cap a modes sostenibles (transport públic, bicicleta i a peu), així com racionalitzar la mobilitat en cotxe i moto (menys distància, menys volum de desplaçaments, menys velocitat).

I per què volem reduir la quota modal? Què hi guanyem com a societat fent que les ciutats i els carrers tinguin menys presència de cotxes i motos? En els darrers mesos el focus mediàtic s’ha situat molt en la necessitat de reduir la contaminació atmosfèrica, i sembla que s’ha deixat una mica de banda un altre aspecte molt important sobre la mobilitat: quin ús donem a l’espai públic.

Una de les tasques de planificar la mobilitat d’un municipi és establir una jerarquia viària (quina funció té cada carrer des del punt de vista de la mobilitat) i a partir d’aquí determinar uns criteris d’ús de l’espai públic en funció de la tipologia de cada carrer.

La jornada de mobilitat vol posar el focus en aquest segon aspecte, és a dir en quins criteris de mobilitat s’apliquen a l’espai públic i com fem que aquests criteris millorin la seva qualitat i habitabilitat per part de la ciutadania.

Pensem que encara hi ha molt de camí a recórrer en lligar els criteris de mobilitat i d’espai públic per completar amb èxit el següent cicle:

Expliquem l’esquema anterior amb un exemple genèric:

  1. En l’àmbit de la mobilitat el (Pla de mobilitat urbana sostenible) PMUS proposa la pacificació del trànsit d’un barri, per exemple amb una zona 30, i s'estableixen determinats criteris sobre aparcament, velocitat, creuament del carrer per als vianants, bicicleta, etc.
  2. A partir d’aquests criteris es duen a terme actuacions d’intervenció de l’espai públic, algunes d’alt cost i d’altres de baix cost, però totes encaminades a aplicar els criteris anteriors.  
  3. Gràcies a aquestes intervencions que apliquen un determinat model de mobilitat, l’ús del carrer comença a canviar. El carrer passa a ser més utilitzat per caminar, anar en bicicleta, passejar, estar-s’hi, etc. Apareixen nous usos i, per tant, nous equipaments, serveis i comerços. Gràcies al canvi d’ús del carrer, també es consolida el canvi en el model de mobilitat plantejat inicialment i així es tanca el cercle.

Que cadascuna de les fases d’aquest cicle es completi amb èxit depèn de l’encert en aplicar mesures correctes en el moment oportú. En primer lloc cal establir uns criteris de mobilitat encertats i que interpretin bé l’ús que volem donar al carrer. En segon lloc cal saber traduir aquests criteris de mobilitat en actuacions de disseny de l’espai públic coherents amb els criteris anteriors. Per últim cal saber explicar a la ciutadania els canvis i també cal acompanyar-los en el procés de convertir l’espai públic en lloc de trobada.

Per tant, seguint l’esquema anterior, la jornada de mobilitat tindrà en compte aquests tres aspectes: mobilitat, espai públic i persones i aprofundirà en els diferents aspectes d’aquesta trilogia.

La jornada es divideix en dues parts:

Bloc 1: Es treballaran aspectes socials, comunicatius i de participació ciutadana que afavoreixen la concepció del carrer i l’espai públic com un espai per a les persones.

Bloc 2: Es treballaran aspectes més tècnics sobre quins criteris de mobilitat apliquem a l’espai públic per aconseguir una mobilitat més sostenible. Això es farà en base a una ponència de criteris generals i en base a exemples concrets, tal i com s’indica en el programa

 

PROGRAMA

8:45 h - Acreditació i lliurament de documentació 

9.00 h - Presentació de la jornada

Sr. Jordi Fàbrega i Colomer, diputat delegat d'Infraestructures Viàries i Mobilitat
Sr. Maties Serracant i Camps, alcalde de Sabadell

 

Bloc I: Carrers per a les persones

Moderadora: Paloma Sánchez - Contador

9.30 h - La participació comunitària en la transformació de l'espai públic

Sr. Màrius Navazo. geògraf a Gea21

9.50 h - Organització comunitària per a la millora de la mobilitat i l'espai públic

Sr. Carles Peña, portaveu del Col·lectiu Superilla Poblenou,

10:10 h - Carrers habitables a Terrassa

Sra. Susi López, directora del Servei de Mobilitat de l'Ajuntament de Terrassa

10:30 h - Torn de preguntes

11.00 h - Pausa cafè

 

Bloc II: Criteris de disseny i exemples

Moderador: Hugo Moreno

11:30 h - Convivència en les travesseres urbanes

Of. Tèc. Mobilitat i Seguretat Viària Local, Diputació de Barcelona

11:50 h - El carrer per viure'l, criteris i exemples

Sra. Montserrat Montalbo, Servei d'Equipaments i Espai Públic, Diputació de Barcelona

12:10 h - Normatives versus actuacions de baix cost. Experiència a Sabadell

Sr. Xavier Ludevid,  coordinador d'Espai Públic de l'Ajuntament de Sabadell

12:30 h - Disseny de carrers de plataforma única a Cardedeu

Sr. Joan Masferrer, regidor d'urbanisme i espai públic. Ajuntament de Cardedeu

12:50 h - Participació ciutadana als projectes de transformació de la mobilitat urbana

Sr. Fran Sánchez, regidor de Mobilitat de l'Ajuntament de Ripollet

13:10 h - Torn de preguntes 

14.00 h - Cloenda de la jornada

 

INSCRIPCIONS

Per a tècnics municipals de la província de Barcelona, càrrecs electes de la província de Barcelona i tècnics de la Diputació de Barcelona, podeu realitzar la inscripció en el següent enllaç:

http://aplicacions.diba.cat/gestforma/publico/detalleedicion.jsp?idapr=&id_edicion=6855

 

Per a d'altres assistents podeu realitzar la inscripció en el següent enllaç:

https://formularis.diba.cat/activitats/xiii-jornada-tecnica-mobilitat

 

COM ARRIBAR A  LA FIRA DE SABADELL

En transport públic:

  • RENFE - R12, parada Sabadell Centre 
  • FGC - S2, parada Sabadell Plaça Major 

 

Cercador d'articles


Cerca per paraula:

Recull de premsa



2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Ger鑞cia de Serveis d'Infraestructures Vi鄏ies i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Av韘 legal