Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal
El “metrominuto” es popularitza
Data última actualització: 16/03/2016

El Metrominuto és un plànol sinòptic que marca els temps de desplaçament a peu entre els principals punts de la ciutat.

La iniciativa va néixer a Pontevedra l’any 2011 i al llarg dels darrers anys desenes de municipis n’han elaborat de similars.

Tot va començar a Pontevedra l’any 2011 quan la ciutat, en plena transformació del centre urbà per a convertir-lo en un espai per a vianants, va decidir impulsar un plànol que informés a la ciutadania de les distancies en temps que hi havia entre els principals punts de la ciutat si el trajecte es feia caminant. 

Entre la ironia i la imaginació, es van inventar un plànol que utilitzava la nomenclatura típica dels plànols de metro, però que, servia per marcar recorreguts hipotètics a peu entre punts de la ciutat. Cada recorregut estava ponderat amb el temps de recorregut previst i així es podia anar configurant un itinerari per la ciutat i obtenir el temps de trajecte a peu. A aquest nou plànol se’l va batejar amb el nom de “Metrominuto”. 

Tot plegat molt més difícil d’explicar que d’experimentar, així que tot seguit es pot consultar aquest curiós plànol. 

 

Metrominuto Pontevedra

MetroMinuto de Pontevedra. Per més informació es pot consultar el següent enllaç 

 

La iniciativa va començar de manera experimental, amb l’objectiu de veure l’acceptació que tenia entre la ciutadania. Ràpidament es va constatar l’èxit rotund del plànol i aquest encert va ser reconegut amb el premi Intermodes que es va concedir a la ciutat de Pontevedra l’any 2013 per a la seva política de mobilitat en favor del vianant. 

El “Metrominuto”, com qualsevol iniciativa exitosa, ben aviat va tenir ciutats que van utilitzar aquest exemple per elaborar iniciatives semblants.

Itàlia va ser un dels països que primer s’hi va fixar i algunes ciutats van començar a desenvolupar els “metrominutos”. Per exemple, la ciutat de Firenze el va implantar l’any 2013 i posteriorment s’hi van sumar les ciutats de Cagliari, Modena o Ferrara en són alguns exemples. 

Metrominuto Ferrara

Exemple del metrominuto de Ferrara

 

A França també hi trobem alguns exemples d’iniciatives semblants com poden ser el Metrominuto de Toulouse

A la resta de l’Estat espanyol també es va anar difonent la iniciativa, primer a les ciutats veïnes de Pontevedra i posteriorment a un gran nombre de ciutats mitjanes de l’Estat. Alguns dels exemples de ciutats que han desenvolupat algun “Metrominuto” podrien ser: La Coruña, Salamanca, Carballo (Galícia), Vitoria – Gasteiz, La Rinconada (Sevilla), Toledo, Ferrol  o Maó.

Metrominuto Vitoria - Gasteiz

Metrominuto Vitoria - Gasteiz

Suport de la xarxa “Ciudades que caminan”

Molts dels plànols que s’han enumerat anteriorment compten amb el suport de la xarxa “Ciudades que caminan”, xarxa integrada per 23 ciutats de tot l’Estat i és que en entre els serveis que ofereix aquesta xarxa als municipis que s’hi adhereixen, un és el d’elaborar un plànol “Metrominuto” per al municipi. 

 

Una iniciativa extrapolable a qualsevol ciutat mitjana

Pontevedra és una ciutat mitjana. Compta amb uns 82.000 habitants i té un centre urbà relativament dens i això fa que la distància física entre el centre de la ciutat i els barris perifèrics no superi els 2 quilòmetres.  Si comptem que una persona es mou a peu a una velocitat d’uns 5 km/h, el recorregut entre el centre urbà i la perifèria a Pontevedra es pot realitzar amb uns 24 minuts, un temps força acceptable i competitiu respecte a als modes motoritzats. 

El cas de Pontevedra és extrapolable a la gran majoria de ciutats mitjanes de Catalunya. El model urbanístic general, que ha primat les ciutats denses, fa que les distància dels desplaçaments urbans siguin sempre relativament petites. 

Aquest fet objectiu, però, contrasta sovint amb la percepció subjectiva que pot tenir la ciutadania i que visualitza els desplaçaments a peu com a molt més llunyans (en temps i distància) del que realment són. Aquesta percepció subjectiva sovint distorsionada juga a favor de la mobilitat amb vehicle privat i complica el canvi modal cap a modes no motoritzats, com poden ser anar a peu o la bicicleta. 

La iniciativa del “Metrominuto” de la virtut de mostrar de manera molt gràfica que els temps de desplaçament a peu dins de la ciutat són molt més curts del que sovint pensem, i pot ser una eina útil per a promoure el canvi modal cap als mitjans no motoritzats. 

Cercador d'articles


Cerca per paraula:

Temàtica


Notícies de la xarxa local de carreteres


Butlletí MOBAL


T'ha interessat aquest contingut? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL i t'enviarem els articles que publiquem al teu correu electrònic

Recull de premsa



2006 - 2018. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Política de privacitat