Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal
La Diputació realitza l'estudi sobre priorització d'actuacions i serveis de mobilitat al corredor de la B30
Data última actualització: 09/07/2014

L’àmbit de la B-30 és un dels territoris amb més activitat econòmica de Catalunya i concentra fins un 40% de la superfície industrial del país

La Diputació de Barcelona ha realitzat l'estudi sobre priorització d'actuacions i serveis de mobilitat a la zona d'influència del corredor de la B30. L'àmbit de l'informe, que ha estat lliurat a l'Associació Àmbit B30, aplega 23 municipis, bàsicament de les comarques del Vallès Oriental i el Vallès Occidental, amb una població de poc més d'un milió d'habitants.

 

 

Amb aquest estudi, impulsat des de l'Associació Àmbit B30, es vol definir una agenda prioritzada d'actuacions en el sistema de mobilitat públic i privat a la zona d'influència del corredor de la B30. En total, s'ha fet un llistat de 60 actuacions prioritzades en quatre categories: en curs, alta, mitjana o baixa, i segons si corresponen a la xarxa viària o de transport públic.

La metodologia per a la priorització de les actuacions s'ha basat en criteris de viabilitat tècnica, grau de maduresa del projecte, cost econòmic, nombre d'usuaris i àmbit territorial beneficiat per l'actuació.

L'objectiu final d'aquestes actuacions és l'acabament de les actuacions viàries i ferroviàries en curs, garantir l'accés de l'àmbit a les terminals intermodals de mercaderies, impulsar el funcionament integrat de l'àmbit B30, afavorir el transvasament modal cap al transport públic i resoldre els principals problemes de connectivitat, cogestió i seguretat viària.

 

En la següent presentació es pot veure un resum dels principals aspectes analitzats en l’estudi

 

Caracterització de l’Àmbit de la B-30: l’eix de manufactura avançada del sud d’Europa 

L'Àmbit B30 pretén essencialment promoure el desenvolupament d'aquest territori com una de les regions industrials més productives, exportadores  i de més potencial innovador de Catalunya, Espanya i el sud d'Europa.

Per fer-nos una idea del pes específic d’aquest territori, el millor és conèixer les següents dades:

  • El conjunt del municipis de l’àmbit de la B-30 agrupa al voltant d’un milió d’habitants
  • S’hi concentren 28.396 empreses, que representen l’11,8% del total català. 
  • S’hi ubiquen uns 293.000 llocs de treball, que representen el 13% del total català. 
  • La superfície de polígons industrials és de 7.000 hectàrees, que suposa el 40% del total català
  • Cada dia s’hi realitzen 500.000 desplaçaments interns, dels quals un 15% en transport públic i 400.000 desplaçaments de connexió amb Barcelona, dels quals un 46% en transport públic. 
  • Cada dia hi ha uns 54.000 desplaçaments de mercaderies amb origen o destinació de l’àmbit de la B-30 i uns 15.000 vehicles de mercaderies que hi circulen de pas. 

 

 

Les dades descrites anteriorment mostren clarament que l’àmbit de la B-30, tot i estructurar-se a l’entorn d’infraestructures de connexió entre la península i Europa, no és un territori de pas, sinó que ha aconseguit posicionar-se com un territori amb un alt grau de desenvolupament econòmic, gràcies, sobretot, als seus polígons d’activitat econòmica de sectors amb un alt component tecnològic. 

 

Actuacions prioritàries en matèria d’infraestructures

Essent, com s’ha dit abans, l’àmbit de la B-30, un pol d’activitat econòmica molt important, també és clau que aquest territori disposi de les infraestructures i serveis de mobilitat que li permetin seguir-se desenvolupant. 

L’estudi realitzat per la Diputació ha detectat un total de 62 actuacions en matèria  d’infraestructures que estan planificades per a l’àmbit de la B-30. D’aquestes actuacions n’hi ha 27 que es consideren prioritàries per al desenvolupament socio-econòmic del territori de la B-30. Aquestes infraestructures són:

 

Xarxa ferroviària i transport públic:

  • Perllongament de FGC a Terrassa
  • Perllongament de FGC a Sabadell
  • Intercanviador de l’Hospital General
  • Increment de les freqüències de la línia R8 de Rodalies (Papiol – Mollet)
  • Intercanviador de Barberà del Vallès, que permetria connectar la línia R4 i R8 de Rodalies
  • Plataforma reservada per al bus a l’Eix de Caldes (C-59) entre els municipis de Caldes de Montbui, Mollet del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda i La Llagosta
  • Plataforma reservada per al bus a l’Eix Montcada – UAB
  • Antena de FGC i nova estació de Can Amat, que donaria servei a SEAT, Hospital Comarcal entre d’altres
  • Augment de capacitat i millora de freqüències al tram Gràcia - Pl. Catalunya del Metro del Vallès
  • A partir de la posada en funcionament de la T-mobilitat, repensar les corones tarifàries per a trencar el model radial actual.
  • Intercanviador de Santa Perpètua entre la R3 i la R8
  • Implementar l’oferta a l’R8 i la línia de llaç Martorell – Granollers per BCN. Aquest increment de l’oferta permetria trajectes amb ferrocarril que ara mateix no es poden realitzar. 
  • Desdoblament R3 Montcada – La Garriga, prioritzant els trams més econòmics de realitzar. 
  • Impuls de l’Eix Mediterrani i connectar la terminal de la Llagosta en ample UIC
  • Túnel de Montcada.

 

Infraestructures viàries:

  • Enllaç AP-7 / AP-2, que ja es troba en execució, tot i que molt endarrerit respecte als terminis inicials. 
  • Ronda del Vallès, tram Abrera – Terrassa, també en execució.
  • Augment de la capacitat C-59
  • Enllaç entre la C-58 i la AP-7 (augment de capacitat ramal de la C-58 a l’AP-7)
  • Nou accés directe de la C-58 a l’AP-7
  • Via interpolar Tram Papiol – Rubí
  • Perllongament de la B-24 fins enllaçar amb l’AP-2 amb una rotonda a diferent nivell a Molins de Rei. 
  • C-17, variant del tram Mollet – Lliçà amb un nou accés a Montmeló.
  • Calçades laterals de l’AP-7 entre Granollers i la Roca
  • B-30, augment de capacitat entre el tram UAB – Cerdanyola
  • C-58, calçades laterals tram Barberà del Vallès – Terrassa
  • Ronda del Vallès, tram Sabadell – Terrassa, que inclou la Ronda Nord de Sabadell i enllaç amb ctra. a Castellar
  • Alliberament del peatge per a moviments interns dins la B-30

 

Cercador d'articles


Cerca per paraula:

Temàtica


Recull de premsa



2006 - 2018. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Política de privacitat