Logo Diputaci Barcelona
Xarxa mobal
S抋prova el Programa de Mobilitat Sostenible de l'AMB 2014-2015
Data última actualització: 01/04/2014

El ple del Consell Metropolità del mes de març va aprovar el Programa de Mobilitat Sostenible (PMS) 2014-2015, dotat amb un pressupost de 2.650.000 euros, per començar de forma imminent a avançar des de la perspectiva ambiental.

Les accions que s’inclouen en aquest programa han quedat estructurades en quatre àmbits temàtics:

1) Promoció de l’ús de la bicicleta (415.000 €)

2) Promoció de l’ús del vehicle elèctric (1.220.000 €)

3) Adaptació a la via pública de la mobilitat sostenible (890.000 €)

4) Millora de la informació a l’usuari (125.000 €)

Aquest programa de mobilitat sostenible s'emmarca en el procés de redacció del Pla metropolità de moblitat de la AMB del qual es va donar el tret de sortida fa poques setmanes. 

 

Cercant l’1% de quota modal per a la bicicleta a l’AMB

Com es pot veure en el repartiment del pressupost del programa de mobilitat sostenible, una de les prioritats serà la mobilitat en bicicleta. En aquest sentit, l’objectiu marcat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona és molt ambiciós ja que s’espera que aquest mitjà de transport arribi a l’1% de quota modal en tots els municipis de l’AMB. 

Actualment només Barcelona supera aquesta dada, amb un 2,4% dels desplaçaments interns que es fan en bicicleta, segons les dades de l’Ajuntament de Barcelona

La resta de municipis de l’AMB estan per sota de l’1% de quota modal en bicicleta. De fet, en una enquesta realitzada per la pròpia AMB i per la Diputació de Barcelona en motiu dels Plans de mobilitat que s’estan redactant als municipis de la primera corona metropolitana, es va obtenir que el percentatge de desplaçaments en bicicleta en aquests municipis és, en el seu conjunt, d’un 0,7%.

Per tal de fer pujar el nombre de desplaçaments en bicicleta l’AMB té previst dur a terme diverses accions. Una d’elles és pla d’ajudes a l’adquisició de bicicletes elèctriques, tant a ciutadans com als propis ajuntaments. Pel que fa als ciutadans l’AMB té la intenció d’oferir ajudes de fins a 200€ per a l’adquisició de bicicletes elèctriques que costen uns 1.300 € al mercat. També es preveu comprar directament un centenar de bicicletes elèctriques que s’oferiran en règim de lloguer als ciutadans que la vulguin provar. El lloguer durarà 18 mesos i costarà 39,5€ al mes. Passat aquest període de temps, l’usuari podrà optar a quedar-se amb el vehicle a un cost de 700€. 

Per últim, i pel que fa als ajuntaments, també està previst oferir als 37 consistoris de l’AMB un centenar de bicicletes per tal que aquests puguin fer les seves gestions amb aquest tipus de vehicle. 

Una altra línia de treball en l’àmbit de la bicicleta serà per a millorar la  connexió dels carrils bici que uneixen els diferents municipis metropolitans, per tal de començar a visualitzar la xarxa de carrils bici com una xarxa metropolitana. Val a dir que, per les característiques dels desplaçaments metropolitans, que sovint es mouen entre els 5 i els 10 quilòmetres de distància, la bicicleta elèctrica és un vehicle ideal, sempre i quan la infraestructura ciclable sigui la correcta. La inversions per a millora la xarxa metropolitana de carrils bici es realitzaran, sobretot, als municipis del Delta del Llobregat i als municipis del Besòs, que són els punts on es concentra la major part de la població i que tenen característiques del terreny que més s’adapten a la mobilitat en bicicleta. Per tal de millorar l'orientació dels usuaris de la bicicleta també es preveu instal·lar senyalització específica en unes 30 cruïlles. 

Per últim també es preveu potenciar el Bicibox, els punts d’aparcaments segurs que l’AMB va començar a implantar l’any 2010 a diversos municipis de l’AMB. Es preveu crear 20 noves estacions de Bicibox que se sumaran a les 130 estacions actuals que oferixen fins a 1.400 places. 

El Bicibox fou una inciativa, que d’ençà de la seva posada en funcionament, ha anat augmentant el nombre d’usuaris de manera continuada i, tot i que en un principi no va tenir una gran acceptació, amb el pas dels anys s’han anat consolidant un augment d’usuaris. Actualment ja compta amb 2.000 usuaris i 83.000 bicicletes estacionades al llarg de l’any. 

 

Potenciar el vehicle elèctric incrementant el nombre de punts de recarrega

El segon dels àmbit temàtics del Programa de Mobilitat de l’AMB té per objectiu promoure el vehicle elèctric. És l’àmbit temàtic al qual es destinaran més recursos i la major part d’aquests aniran destinats a la implantació de 20 punts de recàrrega ràpida en els punts més estratègics de l’Àrea Metropolitana. Aquesta actuació es dura a terme gràcies a un conveni de col•laboració signat entre l’Àrea Metropolitana de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona i l’empresa Nissan per a promoure l’ús del vehicle elèctric. El el mapa adjunt es pot veure la ubicació dels punts de recàrrega previstos. 

A part dels punts de recarrega, també es subvencionarà l’adquisició de vehicles elèctrics per part dels ajuntaments amb un import de 10.000 € per vehivle. Es preveu que gràcies a aquestes ajudes es puguin incorporar 25 vehicles a les flotes de vehicles municipals. 

Per tal de promoure la progressiva incorporació del vehicle elèctric, cal generar incentius que el facin més atractiu per part del consumidor. Un d'aquests incentius que es pot impulsar per part de l'administració pública és una reducció dels impostos que paguen els vehicle, pes exemple l'impost de circulació, l'impost de matriculació, etc.

L'establiment i cobrament d'alguns d'aquests impostos és de competència municipal, per això l'AMB vol promoure que els diversos ajuntaments implantin incentiu per al vehicle elèctric. En aquest sentit està previst elaborar, també, unes directrius metropolitanes sobre incentius per al vehicle elèctric. 

 

 

Mapa dels punts de recàrrega elèctrica

Mapa dels punts de recàrrega que està previst instal·lar entre l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona

 

Més accessibilitat i més prioritat al transport públic

El tercer àmbit temàtic del Programa inclou actuacions específiques sobre la via pública. El pressupost d’aquest capítol es destinarà, principalment, a millorar l’accessibilitat del transport públic, instal•lant 60 plataformes d’accés als busos. També es destinarà una part important d’aquesta partida, a la millora i senyalització dels carrils bus de l’Àrea Metropolitana, com per exemple el que està previst a la carretera C-245 entre Castelldefels i Cornellà i que és un eix vertebrador de la mobilitat dels municipis del Delta del Llobregat. 

 

Més informació a l’usuari, estàtica, dinàmica i a la xarxa

La quarta línia de treball del Programa de mobilitat sostenible fa referència a la informació a l’usuari i comptarà amb una inversió de 125.000 €. Les principals accions que es duran a terme fan referència a la implantació de senyalització tant de senyalització estàtica (senyals, pannells, etc.), com de senyalització dinàmica, és a dir, informació en temps real sobre el transport públic. 

S’ha de destacar que la informació a l’usuari es facilitarà, tant en els punts d’espera (marquesines, estacions, punts d’intercanvi), com dins dels propis vehicles de transport públic. 

A més a més també es preveu potenciar tot el que fa referència a la informació del transport públic a la xarxa, continuant així amb la línia de treball que ja es va impulsar l’any 2013 amb la creació del servei AMBtempsbus 

Cercador d'articles


Cerca per paraula:

Temàtica


Recull de premsa



2006 - 2018. Xarxa MOBAL. Ger鑞cia de Serveis d'Infraestructures Vi鄏ies i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Pol韙ica de privacitat