Logo Diputaci Barcelona
Xarxa mobal
La targeta integrada T-mobilitat va prenent forma
Data última actualització: 04/10/2013

Diversos municipis de l’àmbit ATM ja han anunciat la seva adhesió al nou sistema tarifari

La T-Mobilitat va sortir a licitació el passat mes de juliol per un valor de 60M€

Es preveu que la nova targeta integri tots els serveis de transport públic en un únic títol de transport, però també d’altres serveis de mobilitat com per exemple el Bicing

Aquests darrers mesos s'han anat coneixent més detalls de la futura targeta integrada T-mobilitat que permetrà a la ciutadania accedir als serveis de mobilitat amb una sola targeta unificada. Aquesta targeta incorporarà la tecnologia sense contacte per agilitzar els procés de validació i també permetrà integrar tots els serveis de mobilitat. Molts serveis de transport públic ja estan treballant en aquest sentit, així com el Bicing. 

Aquest mes de setembre i aprofitant la celebració de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, diversos municipis inclosos en el sistema tarifari integrat de l’Autoritat del Transport Metropolità  (ATM) han anunciat la seva adhesió al nou sistema tarifari, el T-Mobilitat, que està preparant l’ATM. Entre els municipis que han anunciat aquesta adhesió s’hi troben Sitges, Vilanova i la Geltrú, Rubí, Sant Cugat del Vallès i Sabadell

El projecte de la T-Mobilitat va sortir a licitació el passat mes de juliol per un valor de 60 M€ i s’espera que comenci a implantar-se progressivament durant l’any 2015. L’empresa que finalment surti seleccionada serà la responsable de la gestió del servei durant un període de 13 a 15 anys. 

Val a dir que la tasca d’adaptació de totes les màquines de validació, unes 7.800 actualment, l’adaptació de tots els vehicles, uns 3.000 entre ferroviari i bus i l’adaptació dels punts de venta, uns 1.300, comportarà una tasca important que s’anirà duent a terme de manera progressiva. 

 

T-Mobilitat: Unificar tots els títols de transport en una sol títol

Un dels principals avantatges que implicarà el nou sistema tarifari serà que permetrà unificar tots els diferents títols de transport pública actuals, fins a 84 en el cas de la ATM de Barcelona, en un únic títol anomenat T-Mobilitat. Gràcies a la nova tecnologia de validació, el sistema anirà comptabilitzant el nombre i tipus de viatges de cada usuari i així s’aniran aplicant descomptes a mesura que augmenti la freqüència d’us del transport públic. 

Per a l’usuari habitual del transport públic aquest nou sistema suposarà certs avantatges, com per exemple tarifes més econòmiques en funció de l’ús i el fet que no caldrà pagar per avançat els títols de transport sinó que es cobrarà el viatge en el moment en que es produeix. Es podria dir que cada usuari disposarà del seu propi sistema de tarificació adaptat al seu grau d’ús del transport públic. 

A més a més, a mesura que el nou sistema de validació es vagi implantant a tot el territori català, es podran anar integrant diversos serveis dins de la T-mobilitat, fins a consolidar un únic sistema tarifari per al transport públic a Catalunya.  De moment però, l’ATM treballa en la integració del T-Mobilitat en l’àmbit de la Regió Metropolitana de Barcelona. 

També  es mantindran les bonificacions socials que s’apliquen actualment a diversos col•lectius com els jubilats, famílies nombroses, aturats, etc, amb l’afegit que amb el nou sistema es podran aplicar d’altres d’altres ajudes a col•lectius més concrets i amb més facilitat de gestió. 

Per tal d’adquirir un títol de transport públic, l’usuari disposarà de dues modalitats de pagament: prepagament i postpagament. 

En la modalitat de prepagament l’usuari haurà d’adquirir un títol de transport abans d’accedir al servei, tal i com es fa actualment. En aquest cas podrà adquirir una targeta de cartró, destinada als usuaris esporàdics i que no comptarà amb cap tipus de bonificació per ús. En el cas dels usuaris habituals, es podran adquirir targetes de PVC que permetran acumular descomptes en funció de l’ús. 

En la modalitat d’ús de post-pagament, l’usuari disposarà d’una targeta de PVC o d’altres dispositius com el telèfon mòbil i haurà de vincular el títol de transport a un compte bancari de tal manera que es cobrarà el preu del viatge en el mateix moment en que aquest es realitza. Aquest sistema també permetrà anar acumulant descomptes en funció de l’ús. D’aquesta manera s’espera fidelitzar els usuaris del transport públic  ja que els preus resulten molt més atractius per a aquells usuaris que realitzen més viatges. 

 

Tecnologia sense contacte

Val a dir que els primers formats de T-Mobilitat que es posaran a disposició de la ciutadania seran targetes equipades amb xips d’altres prestacions que funcionen amb tecnologia contactless, és a dir, que no és necessària una lectura de cap banda magnètica ni altres elements físics. La validació es fa per tecnologies de radiofreqüència de curta distància (Near Field Communication – NFC). 

De fet, és la mateixa tecnologia que s’utilitzarà quan es pugui començar a utilitzar el telèfon mòbil com a dispositiu de validació al transport públic, fet que es preveu que sigui la següent fase del nou sistema tarifari. 


Serveis personalitzats, de l'usuari al client

A part de simplificar molt el sistema tarifari de cara a l’usuari, i oferir descomptes en funció de l’ús, la nova tecnologia obre les portes a nous serveis que fins ara no era possible aplicar i que permetran oferir prestacions i ofertes molt més adaptades a la demanda real dels usuaris. 

Fins al moment el sistema de validació de títols de transport només permetia conèixer el nombre de viatges realitzats i el seu punt d’inici i de finalització en alguns casos, però amb el nou sistema de validació es podran conèixer els hàbits de mobilitat de cada usuari i això permetrà oferir un millor servei i una major orientació a cada públic específic. 

A més a més, el fet que el telèfon mòbil sigui el dispositiu de pagament també obre les portes a la creació de paquets de serveis que combinin diversos productes, com per exemple la compra d’entrades per a espectacles amb descomptes si es combina l’accés al recinte amb transport públic, o serveis d’informació específics als usuaris en funció dels seus viatges més habituals. 

 

Integració d’altres serveis de mobilitat

Un altre aspecte que permetrà el sistema tarifari T-Mobilitat és integrar en una sola targeta i en una mateixa política de preus d’altres serveis de transport més enllà del transport públic. En aquest sentit, aquest passat mes de setembre el Bicing de Barcelona també va anunciar que la targeta T-Mobilitat permetrà als usuaris del transport públic accedir al sistema de bicicleta pública de Barcelona

D’altres serveis que es podrien integrar a la T-Mobilitat són, per exemple, el pagament de peatges, zona blava, aparcaments públics i, en definitiva, qualsevol servei de mobilitat on existeixi la possibilitat de realitzar el pagament electrònic.  

 

Millor gestió i estalvi de costos de manteniment 

De cara als operadors del transport públic i dels gestors de la xarxa, el nou sistema també ofereix grans oportunitats. Gràcies a la validació que l’usuari farà tant a l’entrada com a la sortida dels serveis de transport públic interurbans, es podrà conèixer en tot moment la matriu d’origen i destí, la qual cosa permetrà millorar el coneixement de la mobilitat en transport públic de la població i adaptar l’oferta de transport a la demanda real de cada moment. 

La implantació del sistema també permetrà estalviar recursos en el manteniment de les màquines expenedores de bitllets i en les màquines de validació. Les màquines de validació del nou sistema, al no tenir elements mecànics, fa que tingui un cost de manteniment menor i en el cas de les màquines de bitllets, si l’usuari ja disposa d’una targeta permanent o del seu propi telèfon mòbil, també es minimitza l’ús de les màquina de venta de bitllets. 

Per últim també s’espera augmentar els ingressos ja que el sistema permet un major control del frau per una utilització indeguda dels títols de transport públic i també perquè es preveu incorporar publicitat a les noves targetes de transport públic. 

Cercador d'articles


Cerca per paraula:

Temàtica


Recull de premsa



2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerncia de Serveis d'Infraestructures Viries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avs legal