Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal
Es presenta l'estudi de camins escolars al municipi de Montmeló
Data última actualització: 03/10/2013

L’estudi ha analitzat la mobilitat i la seguretat viària de quatre centres educatius del municipis, fent especial èmfasi en les accions encaminades a promoure la mobilitat a peu i en bicicleta

L’estudi s’ha realitzat amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i s’emmarca dins del Pla de mobilitat urbana de Montmeló


El passat dijous dia 26 de setembre es va presentar a Montmeló l’estudi de camins escolars que el municipi ha realitzat amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona. L’estudi es va presentar en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura 2013 que ha tingut lloc enter els dies 22 i 29 de setembre.

L’estudi de camins escolars ha analitzat la mobilitat i la seguretat viària a l’entorn de quatre centres educatius, en concret: l’escola bressol la Fireta, el CEIP Pau Casals, el CEIP Sant Jordi i l’Institut Montmeló.

El principal objectiu de l’estudi de camins escolars és realitzar tot un conjunt de propostes d’actuació per tal de promoure que les persones que accedeixen als centres educatius, especialment els nens i nenes i els seus acompanyants, ho facin en mitjans de transport sostenibles, com pot ser anar a peu o en bicicleta. Per això, la majoria de propostes del pla de camins escolars fan èmfasi en la seguretat viària de l’entorn dels centres educatius i també en crear espais que siguin agradables i atractius per anar a peu i en bicicleta.

Cal remarcar que Montmeló és un municipi mitjà, amb prop de 9.000 habitants i un nucli urbà relativament compacte que permet que la majoria de desplaçaments interns dins el municipis es puguin realitzar amb menys de 15 o 20 minuts caminant. Per aquest motiu, un dels mitjans de transport en el que més s’incideix en el pla de camins escolars és en la mobilitat a peu.

En concret, algunes de les mesures que s’inclouen en el pla de camins escolars són:

 

  • Xarxa cívica, consistent en la implantació d’itineraris de camins escolars i senyalització corresponent.
  • Ampliació de voreres d’alguns carrers del camí escolar de Montmeló.
  • Adaptació de passos de vianants que s’integren dins dels camins escolars i implantació de nous passos allí on no n’hi hagi.
  • Redefinició d’alguns sentits de circulació per tal de millorar la fluïdesa del trànsit i la seguretat viària a l’entorn dels centres escolars.
  • Instal·lació d’elements de seguretat viària en l’accés als centres escolars, com per exemple baranes de protecció o jardineres per evitar l’accés de vehicle en punt no autoritzats.
  • Definició de zones 30/ zones 20 de pacificació de trànsit.
  • Campanya de sensibilització als centres i catàleg de bones pràctiques destinades a alumnes i famílies on s’expliquen les millors pràctiques per a desplaçar-se de manera segura i còmode en els diferents mitjans de transport.

 


Incidir en l’adopció d’hàbits de mobilitat sostenible des de petits

Un estudi de camins escolars es pot enfocar des de dos punts de vista. Per una banda s’analitza l’entorn físic de l’escola, és a dir, el carrer, per tal de realitzar aquelles millores en les infraestructures que siguin necessàries.

Per altra banda, però, no es pot oblidar que la realització de camins escolars té una vessant pedagògica molt clara i que incideix en els hàbits i coneixements que tenen els nens i nenes sobre la mobilitat sostenible. Aspectes com la percepció de la seguretat, la anticipació a situacions de potencial  risc d’accident, la consciència de les conseqüències que té el model de mobilitat actual, els avantatges que té la mobilitat a peu o en bicicleta per a la salut, són alguns dels temes que es poden treballar durant la realització dels camins escolars i de manera permanent durant tot el curs escolar.

Per promoure aquesta faceta del pla, en el cas de Montmeló s’han dut a terme actuacions molt específiques. Per exemple, es proposa editar una guia de bones pràctiques per a informar de les pautes a seguir per a tenir uns hàbits de mobilitat segurs i respectuosos amb la resta d’usuaris. També està previst que els alumnes dels centres realitzin rutes pels carrers del municipis analitzant els diferents aspectes de la mobilitat, per exemple, l’estat dels carrers, la disciplina dels conductors, les millors pautes de seguretat viària, etc.

 

Suport de les AMPAs i de l’equip directiu

Val a dir que moltes de les actuacions que es proposen en el pla de camins escolars tenen una relació molt directa amb els diferents agents de l’escola ja siguin les famílies o el professorat. Per aquest motiu, un element clau per tal de desenvolupar amb èxit un camí escolar és comptar amb la implicació i la col·laboració, tant de l’AMPA com de l’equip directiu.

 

Camins escolars emmarcats en el Pla de mobilitat Urbana de Montmeló

Un altre fet a posar en valor respecte l’estudi de camins escolars realitzat a Montmeló és que aquest s’emmarca en el Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) que el municipi ha realitzat recentment, també amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona. El PMUS és la eina de planificació que permet establir les polítiques públiques en matèria de mobilitat i en aquest sentit, les propostes que es realitzen dins del pla de camins escolars, són coherents amb les propostes realitzades en el PMUS del municipi.

Una de les propostes coincidents en ambdós estudis fa referència a la implantació de les zones 30 al municipi. Una mesura que haurà de contribuir a millorar molt la seguretat viària i crear carrers molt més agradables per als vianants. En el PMUS concretament es proposa crear zones 30 a tots els carrers del municipis que no formin part de la xarxa bàsica, és a dir, la xarxa viària principal, per allí per on hi ha el trànsit estructurant del municipi.

 

Avaluació dels estudis de camins escolars

Els camins escolars són una iniciativa que cada vegada més municipis estan duent a terme en els seus centres escolars. Sense anar més lluny, la Diputació de Barcelona ha col·laborat en els darrers anys en l’elaboració de camins escolars a municipis com Centelles, Palau-Solità i Plegamans, Sant Cugat Sesgarrigues, Cabrils, Cornellà, Alella, Arenys de Mar, Teià i Canet de Mar.

Actualment aquesta tipologia d’estudi ja s’ha consolidat com una eina útil per als responsables municipals de la mobilitat, però encara manca conèixer quin és l’impacte que aquestes estudis tenen en els hàbits de mobilitat de l’alumnat i famílies de les escoles on s’apliques.

Per aquest motiu la Diputació de Barcelona està impulsant un estudi per tal d’avaluar com han funcionat els camins escolars ja desenvolupats i conèixer quins són els punts a millorar i els aspectes a potenciar. L’estudi en basa en una anàlisis de diferents camins escolars i pretén detectar aquelles actuacions que millor han funcionat i també conèixer les traves o problemes sorgits en l’aplicació de les mesures que no han funcionat. 

Cercador d'articles


Cerca per paraula:

Temàtica


Notícies de la xarxa local de carreteres


Butlletí MOBAL


T'ha interessat aquest contingut? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL i t'enviarem els articles que publiquem al teu correu electrònic

Recull de premsa



2006 - 2018. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Política de privacitat