Logo Diputaci Barcelona
Xarxa mobal
Fem Vall鑣 proposa 20 noves estacions de tren per al Vall鑣
Data última actualització: 26/06/2013

Fem Vallès, una plataforma d’entitats empresarials del Vallès contempla la creació de quatre grans nodes de connexió ferroviaris a la línia Papiol – Mollet, que travessa el Vallès

El Vallès és un dels territoris més poblats i amb més activitat econòmica de Catalunya. Les dues comarques que el composen, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental, sumen 1,3 milions d’habitants (17,3 % de Catalunya) i unes 95.000 empreses (15,7 % de Catalunya). Pel que fa a la creació d’activitat econòmica, es considera que el Vallès aporta un 25% del Valors Afegit Brut industrial català. Com és obvi, aquesta gran quantitat de població i d’activitat econòmica també genera uns importants fluxes de mobilitat que requereixen d’infraestructures que puguin cobrir aquesta demanda. 

El Vallès compta amb diverses infraestructures de mobilitat importants que permeten la mobilitat dins del Vallès i també de comunicació amb els territoris propers, especialment amb la ciutat de Barcelona. Les infraestructures viàries que vertebren el Vallès són l’autopista AP-7, que creua el Vallès i li dóna una bona connexió cap a França i cap al sud de Catalunya. Aquesta infraestructura connecta amb la ciutat de Barcelona gràcies a l’autopista AP2, l’autovia A-2 pel Llobregat, l’autopista C-16 per Collserola i la C-58 pel Besòs. 

Pel que fa a les infraestructures ferroviàries, la distribució és similar. La línia ferroviària que va del Papiol a Mollet creua el Vallès i dóna servei a les principals ciutats del territori. També hi ha diverses línies de connexió amb Barcelona: la línia de FGC al Vallès, amb connexió a Sabadell i Terrassa i també les línies de RENFE que passen pel corredor del Llobregat i del Besòs. 

A diferència del que passa amb les infraestructures viàries, la xarxa ferroviària actual al Vallès té el gran handicap que moltes de les línies abans citades es creuen, però no permeten una connexió. Això passa principalment en quatre punts, aquells on la línia transversal del Papiol a Mollet es creua amb les línies de connexió amb Barcelona i que, ara mateix no tenen connexió. 

 

La proposta de la Plataforma Fem Vallès: 4 punts de connexió i 20 noves estacions

La Plataforma Fem Vallès integrada per diverses entitats empresarials i econòmiques del Vallès, va presentar el passat 11 de juny una proposta per tal de millorar les connexions ferroviàries al Vallès i crear una xarxa reticular que permeti incrementar les possibilitats de mobilitat dins del Vallès, aprofitant les infraestructures existents. La proposta presentada també compta amb el suport d’entitats com l’Associació per la Promoció del Transport Públic i ADENC. 

La idea de la Plataforma Fem Vallès és prioritzar la construcció de quatre grans nodes ferroviaris que permetrien la connexió de la línia Papiol – Mollet amb les línies de connexió amb Barcelona. Aquests quatre gran nodes ferroviaris serien:

 

  • Intercanviador Hospital General (S1-R8)

Entre la línia del FGC de Terrassa i la R8, facilitarà les connexions entre Terrassa, el Baix Llobregat i el Vallès. Millorarà l’accessibilitat a l’Hospital General, al Parc Empresarial Can Atmetller i al Sant Cugat Business Park. La posició, al costat de l’AP7, en reforça la intermodalitat. L’intercanviador ha de preveure la creació d’una gran aparcament.

 

  • Intercanviador Volpelleres (S2-R8)

Entre la línia del FGC de Sabadell i la R8. Emplaçat a la part nord de Sant Cugat, al barri de Volpelleres, facilitarà les connexions entre Sabadell, el Baix Llobregat i el Vallès i  millorarà l’accessibilitat als barris del nord de Sant Cugat del Vallès.

 

  • Intercanviador de Riu Sec (R4-R8)

Entre la línia de Rodalies R4 (Manresa-Sant Vicenç de Calders) i la R8. Facilitarà les connexions entre el Bages, el Baix Llobregat i el Vallès. Millorarà l’accessibilitat al sud de Barberà del Vallès i als polígons industrials del nord de Cerdanyola. La seva proximitat, a l’AP7 i la C-58, en reforça la intermodalitat.

 

  • Intercanviador de Riera de Caldes (R3-R8)

Entre la línia de Rodalies R3 (Hospitale-Vic- Puigcerdà) i la R8. Facilitarà les connexions entre l’Osona, el Baix Llobregat i el Vallès. Se situaria al fnal del corredor urbà que va de Caldes de Montbui a Mollet-Santa Perpètua de Mogoda.

Tots aquests quatre punts de connexió ja disposen d’estacions ferroviàries properes però es tractaria de construir intercanviadors que facilitin les connexions entre unes línies i les altres. 

Aquests nodes de connexió, conjuntament amb les ampliacions de les línies de FGC que s’estan construint a Sabadell i Terrassa, permetrien connectar les diverses línies ferroviàries que travessen el Vallès i millorarien el nombre de serveis de transport públic que es podrien oferir a la població, especialment en l’àmbit de la mobilitat vinculada als llocs de feina i als nombrosos polígons industrials que hi ha a la zona. 

 

20 noves estacions l’any 2020

A part dels quatre nous punts de connexió, la proposta presentada també preveu la creació de 20 noves estacions per tal de millorar la cobertura del ferrocarril en zones que han crescut en els darrers anys, tant en nombre d’habitants com en la implantació de noves empreses i polígons industrials. 

Podeu consultar el detall d’aquestes 20 noves estacions en el següent enllaç:

http://femvalles.wordpress.com/vint-noves-estacions/

A part de les estacions la proposta també considera necessari realitzar algunes actuacions de millora de la xarxa com per exemple la duplicació de la via de l’eix Papiol – Mollet, passant de les dues vies actuals a quatre vies. La justificació d’aquesta duplicació és que d’aquesta manera es podrien realitzar un major nombre de serveis pensats, tant per donar servei a l’interior del Vallès com per serveis de tipus regional que connectarien amb altres punts de Catalunya i que no haurien de parar a totes les estacions. 

 

Algunes propostes també incloses en el Pla Director d’Infraestructures 2011 – 2020

El document marc de referència per la planificació d’infraestructures del transport a la Regió Metropolitana de Barcelona és el Pla Director d’Infraestructures (PDI), que precisament contempla un horitzó fins l’any 2020, igual que la proposta feta per la Plataforma Fem Vallès. 

En aquest sentit, el PDI inclou algunes de les actuacions que es contemplen en la proposta de Fem Vallès. Per exemple, dels quatre nodes de comunicació principals que proposa Fem Vallès, és a dir, els intercanviadors de Hospital General, Volpelleres, Riuc Sec i Riera de Caldes, tres s’inclouen en el PDI. Els dos primers s’anomenen igual i l’intercanviador de Riu Sec en el PDI és l’intercanviador de Barberà del Vallès. El quart node proposat per Fem Vallès no s’inclou al PDI

De les 20 estacions proposades en el document de Fem Vallès, algunes també s’inclouen en el PDI. Aquestes són:

  • Estació de Terrassa Oest, que al PDI s’anomena Can Boada
  • Estació de Can Llong a Sabadell
  • Estació de Sant Cugat Est, que al PDI s’anomena Centre Direccional
  • Estació de Santa Perpètua de Mogoda
  • Estació de Baricentre
  • Estació de Rubí Nord, que al PDI té el nom d’estació polígon industrial la Llana
  • Estació de Montmeló al Circuit

A part de les actuacions citades , el PDI també preveu d’altres actuacions en infraestructura ferroviària al Vallès fins a l’any 2020: 

  • Finalització de les obres d’ampliació de la línia de FGC a Terrassa, que connectarà amb al línia de RENFE
  • Finalització de les obres d’ampliació  de la línia de FGC a Sabadell, que connectarà amb la línia de RENFE
  • Nova línia tramvia Montcada – UAB (només el projecte)
  • Línia orbital ferroviària (projecte)
  • Duplicació de la via entre Montcada – Vic (construcció)
  • Túnel de Montcada (construcció)
  • Aparcaments de dissuasió FGC (Sant Quirze, Hospital General, Mira-sol i Valldoreix)
  • Aparcaments de dissuasió a RENFE (Barberà del Vallès, Parets del Vallès, Granollers – Canovelles, Granollers – Centre, Cardedeu i Llinars del Vallès)

Xarxa actual (a dalt) i xarxa proposada per Fem Vallès (a baix). En blau marcades les actuacions incloses al PDI 2011 - 2020

Una xarxa ferroviària amb estructura de metro

Un altre aspecte que justifica la proposta de Fem Vallès proposta és que amb una inversió relativament reduïda, ja que no cal la construcció de noves infraestructures, s’aconseguiria augmentar molt l’eficiència i prestacions de la xarxa actual ferroviària al Vallès i es passaria del sistema actual pensat més per assegurar la connexió amb Barcelona a un sistema ferroviari urbà, similar al concepte de metro on el que es prioritza és que hi hagi la possibilitat de realitzar nombrosos intercanvis gràcies a nombroses estacions d’intercanvi. 

 

El Vallès, motor productiu de Catalunaya

La proposta presentada aquest mes de juny s’ha inspirat en l’estudi El Vallès motor productiu de Catalunya, que van elaborar diversos professors d’economia de la Universitat de Barcelona l’any 2011. Aquest informe posava de manifest la importància que té el Vallès com a motor productiu, ja que suposa un 25% del Valor Afegit Brut industrial de tot Catalunya. 

Tot i aquesta importància, deguda a una gran presència de polígons industrials, generadors d’un gran nombre de llocs de treball, l’estudi posa de manifest que a nivell de transport, tot i que hi ha un nivell d’infraestructures de transport acceptable, encara hi ha un dèficit en transport públic, especialment als polígons industrials del Vallès que han anat proliferant al llarg dels últims 20 anys sense tenir en compte les necessitats de transport dels seus treballadors i treballadores. 

http://www.lluisrecoder.cat/documents/sintesi_conclusions_informe_fem_valles.pdf

 

Cercador d'articles


Cerca per paraula:

Temàtica


Recull de premsa



2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Ger鑞cia de Serveis d'Infraestructures Vi鄏ies i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Av韘 legal