Logo Diputaci Barcelona
Xarxa mobal
Tecnologia catalana en el nou sistema de bicicleta p鷅lica de Copenhaguen
Data última actualització: 26/04/2013

L’empresa  catalana Urbikes va guanyar el concurs de bicicleta pública a Copenhaguen amb un sistema que potencia l’ús de les tecnologies de la comunicació i que minimitza el manteniment de la bicicleta

La falta de finançament dels bancs ha obligat l’empresa a vendre la seva llicència a una empresa danesa

 

Copenhaguen és una de les ciutats referents mundials pel que fa a mobilitat en bicicleta i aquest proper estiu estrenarà un nou sistema de bicicleta pública anomenat GoBike. La tecnologia que s'utilitzarà per al disseny de la bicicleta i dels ancoratges és catalana, concretament de l'empresa Urbike http://urbikes.modularbps.com/, que des de l'any 2003 treballa en un model de bicicleta especialment pensat per a serveis de bicicleta pública i que es caracteritza perquè minimitza el manteniment a realitzar al vehicle.

 

Una mica d’història de la primer sistema de bicicleta pública del món

Fa 17 anys, la capital danesa, fent gala de la seva permanent aposta per la mobilitat en bicicleta, va estrenar el primer sistema de bicicleta pública del món, el Bycyklen http://en.wikipedia.org/wiki/Copenhagen_City_Bikes. El sistema va començar a funcionar amb 1000 bicicletes, va arribar a tenir 2.500 bicicletes en funcionament i quan es va decidir de finalitzar el servei, el passat octubre de 2012, encara n’hi havia unes 1.700 en funcionament. 

El sistema implantat inicialment a Copenhaguen ja funcionava de manera automatitzada com ho fan la majoria de sistemes de bici pública actuals i era totalment gratuït, l’usuari no calia que es registrés enlloc, simplement posant una moneda de 20 corones podia utilitzar la bicicleta tant de temps com volia i al tornar-la també se li reintegrava la moneda de 20 corones. 

Com a curiositat val a dir que el sistema es va implantar com una mesura per intentar lluitar contra els nombrosos robatoris de bicicletes al centre de la ciutat, ja que oferia la possibilitat als ciutadans de poder circular en bicicleta sense cap cost afegit. 

El sistema en finançava, en part, a base de publicitat que s’instal•lava a les bicicletes. 

L’any 2012, l’Ajuntament de la ciutat va decidir finalitzar el projecte de bicicleta pública per a la ciutat, al•legant la falta de pressupost per a realitzar-ne el manteniment. Tot i això la forta pressió popular d’una de les ciutats amb més tradició ciclista del món va aconseguir que l’Ajuntament canviés la seva opinió i engegués un nou projecte per a implantar una nova generació de bicicleta pública a la ciutat que s’anomena GoBike.

 

GoBike, un sistema de bicicleta pública de nova generació

Si alguna cosa caracteritzarà el nou sistema de bicicleta púbica de Copenhaguen és que serà un sistema permanentment connectat a la xarxa i que permetrà a l’usuari, no només utilitzar-lo per a desplaçar-se, sinó per a conèixer aquelles informacions que li puguin ser d’interès.

Totes les bicicletes de GoBike aniran equipades amb una TabletPC, que oferirà informació en temps real a l’usuari d’aspectes com els horaris del transport públic i les incidències que s’hi puguin produir; optimització de les millors rutes ciclables de la ciutat; informació de tipus turístic i cultural; i qualsevol altra informació que connecti el l’usuari amb el seu entorn. 

El sistema de bicicleta pública també comptarà amb una aplicació per a telèfons mòbils que, entre d’altres coses, permetrà als usuaris comprovar la disponibilitat de bicicletes en les estacions més properes i poder-ne reservar durant un període de temps per tal d’assegurar-se que quan arriba a l’estació encara hi ha bicicletes disponibles. A més a més un cop planificat el trajecte a través de la TabletPC el sistema també reservarà una plaça d’ancoratge a l’estació més propera del destí. 

Una altra opció que oferirà aquest nou sistema de bicicleta pública és la possibilitat a empreses i institucions d’instal•lar estacions properes als seus edificis  per tal de facilitar al mobilitat als seus treballadors. 

També es preveu que algunes de les bicicletes siguin elèctriques, millorant així la comoditat i confortabilitat per a l’usuari. Perquè això sigui possible, s’ha dissenyat la bicicleta pensant en que sigui relativament senzill passar del model normal al model elèctric, simplement afegint de manera ràpida un parell de peces a les bicicletes actuals. 

 

El nou sistema de bicicleta pública tindrà tecnologia catalana

El disseny de la bicicleta del sistema GoBike també s’ha pensat per a fer front als reptes d’un sistema de bicicleta pública i precisament s’ha basat en un model de bicicleta creat per l’empresa catalana Urbike. Es tracta d’una bicicleta que ja es va utilitzar a ciutats com Granollers o Vic. 

Val a dir que els sistemes de bicicleta pública de Vic i Granollers es van haver de cancel•lar degut a la poca demanda que tenien, però el que si que va demostrar l’experiència d’aquestes dues ciutats és que el model de bicicleta triat era molt adient per sistemes de bicicleta pública ja que es minimitzava molt el manteniment i el risc de robatori. 

 

Un bicicleta pensada per a ser utilitzada en serveis de préstec

El model de bicicleta que utilitzarà el GoBike està especialment dissenyat per a un sistema de bicicleta pública i té dos objectius principals: minimitzar el manteniment a realitzar a les bicicletes i evitar el màxim possible els robatoris i vandalisme.  De fet, els dos aspecte que suposen el 80% del manteniment d’una bicicleta són les rodes i la cadena i aquestes avaries queden resoltes amb aquest model de bicicleta com es descriu tot seguit. 

Les principals característiques de la bicicleta dissenyada per Urbikes són:

  • Les rodes són de goma massissa, no tenen cambra d’aire, amb la qual cosa es impossible que puguin punxar
  • La tija del seient és telescòpica i té major robustesa i resistència als constants canvis d’altura que té el seient en les bicicletes públiques. 
  • La transmissió és de tipus cardan amb la qual cosa no té cadena, ni canvi de marxes i ofereix una major durabilitat. 
  • Tots els cables de fre van integrats a dins del quadre amb la qual cosa s’allarga la seva vida útil al no estar exposats a elements com l’aigua o la humitat. 
  • La llum de la bicicleta va integrada en el tub central del quadre i s’alimenta amb una dinamo que fa instal•lada dins de la roda davantera. 
  • Els ancoratges es fan a través de la roda davantera i queden protegits pel propi ancoratge, dificultant molt que es puguin serrar i s’aconsegueix minimitzar les robatoris que utilitzen aquest sistema. 
  • El sistema de fre de la roda de darrera és amb contrapedal, amb la qual cosa s’elimina tot el sistema de fre per cables. 
  • La bicicleta que s’utilitzarà a Copenhaguen s’ha modificat lleugerament del model original per tal de facilitar que pugui incorporar una bateria i, per tant, pugui funcionar com a bicicleta elèctrica si en un futur així es vol fer. 

 

 

Una bicicleta d’èxit, però sense suport dels bancs

Aquest model de bicicleta dissenyat a Catalunya va resultar el guanyador del concurs públic realitzat per la capital danesa, davant d’altres 30 empreses del sector. Tot i l’èxit del producte i ja amb el concurs guanyat l’empresa va haver de vendre la llicència de la bicicleta a una empresa danesa davant la impossibilitat de trobar cap banc que financés el cost de fabricar les 11.000 bicicletes que necessitarà el sistema de bicicleta pública danesa fins l’any 2014. 

Davant del risc que la bicicleta finalment no pogués ser utilitzada en el GoBike danès l’empresa Urbikes va decidir vendre la llicència a una empresa danesa que finalment serà que s’encarregarà de fabricar i gestionar el servei de bici pública. 

 

 

Cercador d'articles


Cerca per paraula:

Temàtica


Recull de premsa



2006 - 2018. Xarxa MOBAL. Ger鑞cia de Serveis d'Infraestructures Vi鄏ies i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Pol韙ica de privacitat