Logo Diputaci Barcelona
Xarxa mobal
El Bus Expr閟 de la Vall del Tenes es consolida i ja compta amb 7.000 usuaris per mes
Data última actualització: 22/03/2012

Des de la posada en funcionament del servei el bus ha passat dels 3.000 als 7.000 usuaris al mes

S’han implantat mesures per millorar la qualitat del servei com millors marquesines, i la prioritat semafòrica per al bus

 

L’estiu de l’any 2010 es va posar en funcionament el Bus Exprés de la Vall del Tenes. Aquest servei de transport públic, com el seu nom indica, està concebut com un servei ràpid per connectar els municipis de la Vall del Tenes amb Barcelona. El servei te parades als municipis de Bigues i Riells, Santa Eulàlia de Ronçana, Lliçà d’Amunt , Lliçà de Vall i Parets del Vallès, a partir d’aquí, el servei és directe, sense parades, fins a Barcelona. Així s’aconsegueix, per exemple, connectar el nucli urbà de Bigues amb Barcelona en 45 minuts, un temps molt similar al que es trigaria en cotxe (41 minuts segons Google Maps). Aquests temps de viatge l’oferta de transport públic resulta força competitiva respecte al cotxe i atractiva per als habitants de la Vall del Tenes. 

Es tracta d’un servei orientat als usuaris que es desplacen entre la Vall del Tenes i Barcelona per motius de treball o d’estudis, per tant només funciona els dies laborables, amb deu expedicions d’anada i deu de tornada. El primer bus surt de Riells a les 5:35 del matí i l’últim servei surt de Barcelona a les 22:35. La freqüència en hora punta és, aproximadament, d’una hora.  

En el moment de la  posada en funcionament del servei, ja es van registrar una mitjana de 3.000 usuaris mensuals. El servei ha anat guanyant passatgers fins a arribar als 7.000 usuaris mensuals en que es troba actualment, el que suposa una ocupació mitjana dels autobusos del 33%. 

 

Treball entre diverses entitats i administracions públiques

El bon funcionament del servei de transport públic de la Vall del Tenes no és una casualitat, sinó el fruit del treball conjunt de diverses entitats i administracions públiques on, cadascú en el seu àmbit, han realitzat actuacions orientades a oferir les condicions òptimes per al transport públic. 

L’any 2007 l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) recull la demanda dels municipis de la Vall del Tenes i presenta un estudi on es proposa un nou servei de bus exprés per a aquest territori, es tracta, doncs, d’un servei que ja neix amb un important suport social i polític a nivell local.

En l’elaboració del Pla de Transports de Viatgers 2008 – 2012 es recull la proposta del Bus Exprés de la Vall del Tenes i, finalment, l’any 2010 es posa en funcionament, gràcies a la dotació econòmica de la Direcció General de Transports Terrestres. 

Per al seva banda, la Diputació de Barcelona, titular de les carreteres per on circula el bus a la Vall del Tenes, també col•labora en el projecte, especialment pel que fa al manteniment i adequació de les carreteres, la instal•lació d’un nou semàfor i l’adaptació a la prioritat semafòrica de la resta de semàfors de la via i adequació de l’entorn de les parades de bus. Amb aquestes actuacions s’aconsegueix afavorir el trajecte en bus millorant la comoditat i accessibilitat al servei i millorant, també, el temps de viatge. 

Per la seva banda, els diversos ajuntaments dels municipis per on circula la línia també han realitzat actuacions de millor i adequació de les parades de bus i l’habilitació d’aparcaments a les proximitats de les parades.

Es tracta doncs d’un projecte que neix com a resultat d’una excel•lent col•laboració entre societat civil, administració local i Generalitat de Catalunya, que serveix de referència per a properes actuacions en matèria de transport públic.

 

Menys temps, intermodalitat i difusió

Algunes de les característiques que fan del servei del transport públic de la Vall del Tenes un bon exemple són un temps de viatge competitiu amb el vehicle privat, la possibilitat de realitzar intercanvi amb d’altres mitjans de transport i una bona difusió del servei als usuaris potencials. 

Pel primer punt, la reducció del temps de viatges, aquesta s’ha aconseguit amb dues actuacions. En primer lloc s’han reduït el nombre de parades respecte al servei anterior, passant de 31 parades a 10, amb la qual cosa es redueix el temps de viatge. També s’ha dotat de prioritat semafòrica als autobusos. Així, tots els vehicles porten un equipament tecnològic que permet canviar el semàfor de vermell a verd, quan s’apropa el bus. 

Pel que va a l’intermodalitat, es tracta d’un aspecte important, tenint en compte que la Vall del Tenes és un territori amb municipis força dispersos, amb vàries urbanitzacions. Això vol dir que molts usuaris potencials del bus requereixen d’accedir a les parades amb vehicle privat. Per tal de promoure la intermodalitat cotxe – bus, s’han habilitat punts d’aparcament propers a les parades del bus que funcionen com a park & ride.

Un altre aspecte que s’ha treballat especialment és la difusió del servei. Tant els diversos ajuntaments, com l’operadora del servei han impulsat campanyes de difusió i informació als habitants dels municipis de la Vall del Tenes.

 

Per més informació:

 

 

 

Cercador d'articles


Cerca per paraula:

Notícies de la xarxa local de carreteres


Butlletí MOBAL


T'ha interessat aquest contingut? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL i t'enviarem els articles que publiquem al teu correu electrònic

Recull de premsa



2006 - 2018. Xarxa MOBAL. Ger鑞cia de Serveis d'Infraestructures Vi鄏ies i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Pol韙ica de privacitat