La carretera BP-1417, més coneguda com la carretera de l'arrabassada, uneix Barcelona amb Sant Cugat a través de la Serra de Collserola. El seu traçat és bastant sinuós, i degut a trobar-se en una zona molt poblada també té una IMD molt elevada (9.500 vehicle / dia).
Així mateix, la carretera presenta una alta accidentalitat. Prova d'això en són els 46 accidents registrats durant l'any 2004 i que s'han aconseguit reduir fins a 23 amb mesures concretes com l'increment de vigilancia de la zona, el reforç de la senyalització horitzontal i la instal·lació d'un separador de carrils en una corva conflictiva. Un dels problemes afegits d'aquest tram de carretera són les curses il·legals que s'hi organitzaven periòdicament. Aquestes curses posen en greu perill la seguretat dels usuaris de la via.
Totes aquestes circumstàncies fan que la carretara de l'Arrabassada tingui importants problemes de seguretat viària i d'accidentalitat pels quals s'ha decidit realitzar aquesta actuació.
Amb l'espai guanyat per l'estratement de la calçada està prevista la creació d'un itinerari per a vianants de 3 km, aprofitant l'espai guanyat a la calçada, que es realitzaria en una fase posterior.
Altres actuacions:
Exemple de seccions amb separadors de carrils i vial per a vianants i ciclistes:
Esquema dels faldons de protecció de les biondes per a motoristes
Esquema dels separadors del carril
De moment, l'actuació es troba en fase de projecte i està previst que les obres comencin la primavera del 2007 i finalitzin l'estiu del mateix any. Tot i així s'ha realitzat proves pilot de l'actuació de separació de carrils al revolt conegut com "la paella", per validar-ne l'eficiència alhora de reduir l'accidentalitat de la via.
Plànol de les actuacions projectades i actuals:
Algunes informacions sobre aquesta actuació publicades a la premsa:
Any de l'actuació: 2004 (prova pilot separadors carrils) - 2007 (obra millora seguretat viària a l'arrabassada)
Empresa constructora: Villar, SA
Cost aproximat: 30.000 € (prova pilot separadors carrils) - 650.000 € (obra millora seguretat viària a l'arrabassada)
Realitzat per: Servei de Vies Locals. Diputació de Barcelona
Paloma Sanchez-Contador Escudero
Oficina Tècnica de Mobilitat i Seguretat Viària
Gerència de Serveis en Infraestructures Viàries i Mobilitat
Àrea d'Infraestructures, Urbanisme i Habitatge
Diputació de Barcelona
sanchezcontadorep@diba.cat
Imatge dels separadors de carrils en una de les corves més tancades de la carretera de l'Arrabassada.
Imatge dels separadors de carril en una corva de la carretara de l'Arrabassada. Al fons s'aprecien els faldons de protecció de les biondes per a motoristes.
Imatge dels faldons de protecció de les biondes per a motoristes.
Senyalització específica per a alertar de la presència dels separadors de carril.
Imatge de la corva abans de l'actuació, sense separadors de carrils ni faldons de protecció de les biondes.
Detall dels faldons de protecció de les biondes.
T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL