Per la seva ubicació a la part alta del centre urb{, l’entrada i sortida de l'escola Sant Feliu causava diàriament, abans de portar a terme l'actuació, importants col·lapses de trànsit en el centre del poble. Aquest fet donava lloc a situacions innecessàries i evitables de risc viari, alhora que comportava un nivell d'emissions i soroll que afectava la qualitat ambiental de la zona.
Donat que hi ha una manca de places d’aparcament als voltants de l’escola, però sí que és fàcil aparcar al casc urbà del municipi (situat a uns 500 metres de l’escola), es va dissenyar un itinerari per als nens i nenes que cobria aquesta distància de forma segura i que, alhora, permetia aconseguir els següents objectius:
El camí escolar de l'Escola Sant Feliu transcorre, des de la plaça Nova, per l’Avinguda Pare Jaume Català i la Pujada de les Monges fins a l'entrada del darrere del centre. Per a reduir el nombre de vehicles que accedeixen a l’escola s'ha definit una zona concreta d’aparcament escolar, separada de l’escola, situada al començament de l’avinguda Pare Jaume Català, a la Plaça de la fàbrica.
Per a reforçar la seguretat de tot l'itinerari, impedint el contacte entre els vehicles i els vianants, s'han realitzat les següents accions:
Els nens i nenes es poden deixar a qualsevol tram dels camí escolar o aparcar el cotxe i acompanyar-los a peu. Tant els voluntaris (n'hi ha un mínim de tres) com els policies són presents al llarg de tot el carrer i expliquen als nens i nenes els avantatges del camí.Tots els voluntaris porten unes armilles, i reparteixen uns adhesius als nens amb el text A peu a l’escola.
Grup de voluntaris encarregats del camí escolar
Tríptic explicatiu del camí escolar
Recorregut del camí escolar
Després de vuit mesos de funcionament del camí escolar, el nombre de vehicles s’ha reduït en un 26%, i ha passat d’una mitjana de 155 a 115 vehicles diaris. La mitjana de nens i nenes que fan servir el camí escolar és de 150 (125 pel matí i 175 per la tarda). Cal tenir en compte que hi ha diferents rutes per a accedir a l’escola i per a sortir cap a la part alta del poble.
Amb motiu de la implantació del camí, s'ha realitzat un estudi d'avaluació de la reducció de les emissions de CO2. Prèviament, els vehicles s'ha classificat segons el seu promig d'emissions:
També s'ha calculat la longitud dels diferents itineraris per arribar a l’escola des de la Plaça de la Fàbrica:
Fets aquests càlculs, la reducció anual de les emissions de CO2 amb la implantació del camí escolar s'ha avaluat en, aproximadament, 4.400 kg de CO2.
Estudi de reducció de les emissions associades al camí escolar:
Reducció de vehicles | Vehicles amb promig de 352 g/km | Vehicles amb promig de 270 g/km | Vehicles amb promig de 165 g/km | |
Nombre de vehicles |
30%
|
30%
|
40%
|
|
Que anaven fins a la zona de la farmacia: 120 |
50%
|
18
|
18
|
24
|
Que anaven fins a la plaça del poble: 80 |
50%
|
12
|
12
|
16
|
Que anaven fins a la porta de l'escola: 150 |
43%
|
19,35
|
19,35
|
25,8
|
Emissions g/km | Recorregut km | Emissions totals/viatge |
15156,00 g/km |
0,60
|
9.093,60 g CO2
|
10104,00 g/km |
0,92
|
9.295,68 g CO2
|
16292,70 g/km |
1,06
|
17.270,26 g CO2
|
Total |
35.659,54 g CO2
|
Viatges/diaris | Reducció diària | Reducció setmanal | Reducció anual |
Anada i recollida
|
71.319,08 g CO2
|
||
Migdia
|
10.697,86 g CO2
|
||
Total reducció
|
82.016,95 g CO2
|
410.084,73 g CO2
|
4.428.915,12 g CO2
|
Aquesta actuació, com s'emmarca en l'estratègia municipal en matèria de mobilitat sostenible?
El camí escolar va ser concebut com un recurs educatiu i de mobilitat, i constituirà un dels elements claus del Pla d’Acció d’Energia Sostenible, impulsat per la Diputació de Barcelona en el marc del Pacte d’Alcaldes per a la reducció d’emissions de CO2, al qual Cabrera s’hi va adherir l’any 2008.
Com valora la implicació dels pares i mares i de la resta de ciutadans del municipi?
Com tota proposta de canvi d’h{bits socials, és un procés llarg. Així com hi hagut famílies que des del primer moment ho han valorat com a molt favorable, n’hi ha d’altres que han canviat al cap d’un temps i d’altres que encara no ho han fet, interpretant erròniament el concepte de “comoditat”.
Per part dels ciutadans en general, l’acceptació és molt positiva, i molts d’ells participen activament com a voluntaris, atès que ho consideren una millora per a tots.
Jordi Mir i Boix
Regidor d’Obres, Serveis Públics i Medi Ambient
937590091
jmir@cabrerademar.cat
Detall de la senyalització vertical i de les marques específiques del camí escolar sobre la vorera
Detall de la senyalització específica del camí escolar, dirigida als nens i nenes
Senyalització específica pel camí escolar i elements reductors de la velocitat
Vista general del camí escolar on es poden veure els itineraris i els elements urbans de protecció dels vianants
Un dels voluntaris regulant el pas de vianants d'un costat a l'altre del carrer i un detall de l'itinerari de vianants.
Alguns dels alumnes del centre en el moment d'entrada i sortida del col.legi