La seguretat viària és una dels principals problemàtiques derivades de la eclosió de l'ús del vehicle privat en les darreres dècades. Des de fa molts anys la millora de la seguretat viària i la reducció de la sinistralitat de les carreteres i ciutats ha esdevingut una de les principals prioritats dels responsables de la mobilitat i la seguretat viària.
Actualment la lluita contra la sinistralitat sembla que comença a obtenir bons resultats i, tot i el nombre encara massa alt de morts i ferits greus en accidents de trànsit, sembla que la tendència és a disminuir any rera any aquesta sinistralitat. En concret l'any 2000 hi va haver 891 morts per accident de trànsit a Catalunya, mentre que l'any 2006, els morts van ser 569. Tot i aquesta millora cal posar atenció en tot el que fa referència a l'accidentalitat en l'àmbit urbà. Si pel mateix període de temps agafem les dades de l'accidentalitat en tram urbà s'observa que pràcticament no ha variat en els darrers anys: l'any 2000 eren 211 morts i l'any 2006 178.
És per aquest motiu que el Pla de Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit 2005 - 2007 fa un especial èmfasi en la seguretat viària en entorn urbà i s'han començat a desenvolupar línies de treball específiques per millorar la seguretat viària en l'entorn urbà.
La vila de Montgat ha experimentat en els darrers anys un fort increment de la població i també de la motorització, la qual cosa ha fet augmentar el nivell de trànsit de les seves vies i en conseqüència el nombre d'accidents. Aquests accidents quasi sempre son deguts a una velocitat inadequada en determinades cruïlles que comporten el xoc entre vehicles i el risc d'atropellament per als vianants.
Per aquest motiu l'Ajuntament de Montgat ha analitzat diferents punts de la ciutat que presentaven una concentració d'accidents i ha desenvolupat algunes actuacions de baix cost per reforçar la seguretat viària en aquestes cruïlles.
Tot seguit s'ha volgut presentar una d'aquestes actuacions realitzades a Montgat i que pot ser de gran intrerès per d'altres municipis. En concret es tracta d'una actuació realitzada a l'encreuament entre l'Avinguda Sant Jordi - i el vial Pedreres.
L'Avinguda Sant Jordi es troba situada a la part alta del municipi i és un dels principals carrers de la ciutat al tractar-se d'un vial d'entrada i sortida del municipi, per tant registra importants intensitats de trànsit, d'uns 3000 vehicles / dia. Per altra banda el vial de les Pedreres, que creua l'Avinguda de Sant Jordi, també és un vial important del municipi que articula la zona industrial del municipi i que serveix per fer la connexió nord-sud del mateix. També presenta intensitats de trànsit importants, d'uns 1400 vehicles / dia, així com el pas de vehicles pesants per la proximitat de la zona industrial.
|
|
L'actuació realitzada a la cruïlla entre l'Avda. Sant Jordi i el vial de les Pedreres ha obtingut uns resultat plenament satisfactoris com ho demostra el fet que s'hagi passat dels 9 accidents del primer semestre de l'any 2007 als 0 accidents registrats en aquest punt entre el juny i l'octubre de 2007. Aquesta reducció demostra, doncs, l'encert de l'actuació pel que fa a l'assoliment dels objectius que es proposaven.
Per altra banda, es tracta d'una actuació de baix cost, la qual cosa encara la fa més interessant. Molt sovint la millora de la seguretat viària d'una cruïlla no requereix de grans inversions sinó que amb petites actuacions, com la que s'ha vist de Montgat, es poden obtenir millores considerables en la seguretat viària d'un municipi.
Any de l'actuació: 2007
Pressupost d’actuació: 2.000 € aproximadament
Finançament: Ajuntament de Montgat.
Joan Carles Fernández Manero
Tècnic de mobilitat
Ajuntament de Montgat
fernandezmjn@diba.cat
Vista general de la xicana a Montgat
Vista de la cruïlla abans de l'actuació.
Vista de la cruïlla abans de l'actuació
Vista general de la xicana on es pot veure clarament la trajectòria dels vehicles.
Vista de la cruïlla un cop realitzada l'actuació.
Vista de la cruïlla un cop realitzada l'actuació.
Vista d'un dels elements de la xicana, encara amb la senyalització de la parada de bus que es va traslladar posteriorment per la impossibilitat del bus d'aturar-se en aquesta zona.
Vista de la xicana.