Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Bones pràctiques

Última actualització 5/16/2011

Vial de protecció de vianants i ciclistes a la carretera de Sabadell a Matadepera:

Situació de partida:
La zona de Can Deu i l'ermita de Sant Julià d'Altura del municipi de Sabadell són punts de gran atractiu pels sabadellencs. Això fa que durant el cap de setmana s'hi apleguin un bon nombre de persones per gaudir de la natura.
 
Per accedir a l'ermita de Sant Julià d'Altura es fa per la carretera BV-1248, que va de Sabadell a Matadepera. Donat que el trajecte total no supera els 2 quilòmetres són moltes les persones que opten per fer el trajecte a peu o en bicicleta.
 
Les característiques inicials de la carretera BV-1248 no ofereixen una alternativa segura i confortable ni per vianants ni per ciciclistes. És per aquest motiu que es va decidir intervenir en aquest tram i crear un itinerari segregat per vianants i ciclistes.
Característiques de l'actuació:

L'actuació final es va realitzar en dues fases. La primera des de la sortida de Sabadell per la carretera a Matadepera (punt quilomètric 2,7) i el punt quilomètric 3,5. La segona fase va intervenir des d'aquest mateix punt fins al punt quilomètric 4,3, on hi ha el camí d'accés a l'ermita de Sant Julià d'Altura.

L'actuació principal va consistir en la creació d'un vial segregat per a vianants i ciclistes. Aquest vial té les següents característiques:

  • Secció:

    Els diferents vials, el de ciclistes i el de vianants, estan separats per pavimentació diferenciada i a diferents nivells, per tal de facilitar l'ordenació del trànsit tant de vianants com de ciclistes.
    grafic seccio vial proteccio
  • Confort:

    En tot el recorregut hi ha enllumenat públic (66 punts), arbrat i jardins, zones de descans amb bancs i papeleres.

    També es va aprofitar la intervenció en la carretara per ampliar els carrils per a la circulació motoritzada, passant de 3 metres per carril a 3,5 metres per carril i creant un voral a la carretara.

Resultats obtinguts:

Després d'aproximadament 2 anys de funcionament del carril per a bicicletes i vianants, s'ha observat que és molt utilitzat durant el cap de setmana i que la afluència d'usuaris és considerable.

Així mateix, la seguretat dels vianants i ciclistes ha augmentat considerablement.

Dades bàsiques:

Any de l'actuació: 2003 - 2004
Cost total de l'actuació: 1.000.000 €
Empresa constructora: ROGASA (Primera fase) HIDRAULICA Y OBRAS S.A. (Segona fase)
Redactor del projecte: Ajuntament de Sabadell i Diputació de Barcelona
Finançament: Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona

L'opinió del tècnic/a:

Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat
Diputació de Barcelona
sanchezcontadorep@diba.cat
93.402.21.95

Fotografies:

Vista general

Vista general del vial per a bicicletes i vianants.


 

Detall usuaris

Detall d'uns usuaris de la via per a ciclistes.


 

Detall  usuaris

Detall d'uns usuaris de la via per a ciclistes.


 

Detall usuaris

Detall de la via per a cicilistes i de les voreres amb l'arbrat que s'hi va plantar.


 

Detall usuaris

Detall dels usuaris que utilitzen la via per a ciclistes i per a vianants.


 

Detall final vial

Detall del final del vial per a ciclistes i l'accés a Sant Julià, punt de destí de molts sabadellencs i sabadellenques com a zona d'esbarjo.


 

Situació abans

Situació abans de l'actuació.


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal