En base a unes reflexions metodològiques de caràcter general (apartats 1, 2 i 3) i l’exposició de vuit casos d’estudi catalans (apartat 4), l’article argumenta que el planejament territorial aprovat a Catalunya en el període 2006-2010 conté un greu error: la supeditació del model territorial a les determinacions del pla sectorial d’infraestructures de transport aprovat l’any 2006. L’article conté també un apartat propositiu (apartat 5), on s’esbossa una metodologia per abordar les diferents debilitats exposades als apartats anteriors. Finalment es conclou amb un epíleg sobre el cost d’oportunitat de les infraestructures.
Un dels objectius principals del treball ha estat simplificar l’estructura i contingut de les normes urbanístiques dels POUM a partir dels requeriments legals i de les determinacions i regulacions mínimes i necessàries que aquestes han de contenir, i alhora clarificar conceptes relatius als diferents instruments normatius, per evitar duplicitats i confusions. El model que es planteja permet ser adaptat i revisat quan s’utilitzi per cada POUM, segons tamany i morfologies pròpies de cada municipi.
Els continguts del llibre són:
1. Mobilitat urbana
2. Relacions entre ciutat i mobilitat: conseqüències del model actual
3. Ciutats més sostenibles, saludables i socialment integradores: claus des de la gestió de la mobilitat
4. Històries d'èxit
5. Recomanacions i propostes
Aquest llibre recull i amplia les aportacions realitzades durant el seminari
"Ciutats, en (re) construcció. Necessitats socials, millora de barris i nous
instruments de transformació urbana", celebrat a Barcelona el desembre de
2005.
La ciutat construïda està de nou en el centre del debat, no només
urbanístic, sinó també social. La societat es troba en un moment clau pel que fa
a la transformació social i material de ciutats i barris. Aquesta obra
contribueix a identificar les noves necessitats i les millors iniciatives per a
fer les ciutats més habitables, justes i cohesionades.