Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 10/08/2018
Enviar  |  Subscripció

Els vehicles que “parlen” entre ells

Un grup de gent passeja pel carrer i un dels membres del grup percep un perill a la vorera, per exemple una llamborda mal col.locada. Immediatament avisa als seus acompanyants: “Compte amb aquesta llamborda” i tothom pot evitar el perill i seguir el seu trajecte amb normalitat. Aquest acte tant quotidià és el que inspira la tecnologia Car-to-car communication (comunicació de cotxe a cotxe), és a dir, que els vehicles “parlin” entre ells per poder-se avisar de determinades circumstàncies de perill. Pot semblar futurista, però aquest sistema de comunicació ja és una realitat, almenys des del punt de vista tecnològic.

Tecnologia i seguretat viària

La seguretat viària ha experimentat una gran millora en els darrers 30 anys i una part molt important d’aquesta millora la podem atribuir als avenços tecnològics relacionats amb les infraestructures i els vehicles. Des dels anys 50, quan es començà a popularitzar l’ús dels cotxes, diversos elements de seguretat s’han anat incorporant als vehicles. Aquests serien alguns dels exemples més coneguts.

Cinturó de seguretat: L’any 1956 Volvo desenvolupa el primer vehicle amb cinturons de seguretat davanters i 4 anys més tard, el 1960 s’incorporen els cinturons de seguretat als seients posteriors. A Espanya és obligatori l’ús del cinturó de seguretat des de 1975 (només en carretera) i des de 1992 és obligatori per a tots els ocupants, tant en ciutat com en carretera.

Airbag: L’any 1981 Mercedes va comercialitzar el primer vehicle que incorporava Airbag i a partir d’aquella data s’han anat incorporant airbags tant al conductor com al passatger i també els airbags laterals i posteriors.

ABS: L’any 1974 BMW va incorporar el sistema de fre antibloqueig (ABS). Com a complement de l’ABS es van desenvolupar, durant els anys 80, d’altres sistemes de control del vehicle, com per exemple l’ESP que permet controlar l’estabilitat dels vehicles.

Actualment algunes marques d’automòbils ja incorporen sistemes com el control automàtic de velocitat, el control de la distància de seguretat o l’anomenat “Alcoguard”, un sistema d’engegada del vehicle que s’activa només si el conductor no supera la taxa d’alcohol permesa.

Aquests exemples ens serveixen per contrastar l’estreta relació que existeix entre seguretat viària i tecnologia i la importància de seguir desenvolupant nous sistemes augmentin la seguretat dels conductors i passatgers.


En què consisteix la tecnologia car-to-car

La tecnologia car-to-car, com s’ha dit en la introducció d’aquest article, és una tecnologia que permet la comunicació entre els diferents vehicles que circulen propers els uns dels altres amb la finalitat d’avisar o preveure possibles situacions de risc.

Aquest sistema utilitza tecnologies existents com la comunicació entre dispositiu electrònics sense fils (Wireless LAN), similar a la que utilitzen els ordinadors portàtils. Depenent de les aplicacions que es vulgui donar aquesta tecnologia es pot complementar amb els sistemes GPS de posicionament per satèl•lit.

Per tal que la tecnologia car-to-car es pugui aplicar és necessari que cada vehicle incorpori un sistema wireless que permetrà rebre i enviar missatges. Tenint en compte que el radi d’acció d’un wireless només és d’uns centenars de metres, els vehicles poden actuar com a receptors i transmissors d’informació, així la informació que rep un vehicle es traspassa als vehicles del seu voltant i s’anirà propagant a través del conjunt de vehicles que circulen per la xarxa viària.

Així mateix, alguns punts de la carretera també poden incorporar unitats de wireless amb un sistema receptor – emissor d’informació, per exemple, per indicar una determinada limitació de la velocitat, on l’inici d’un tram de concentració d’accidents. Alhora els punts situats al llarg de la carretera poden retransmetre la informació que els hi arriba d’altres vehicles, ajudant a la propagació d’aquesta a la resta de vehicles.


En el següent vídeo s’explica la tecnologia de comunicació car-to-car, per part dels responsables de la Universitat Miguel Hernández d’Elx que participen en el projecte europeu iTetris que treballa en la investigació de les tecnologies que permeten la comunicació entre vehicle (V2V) i entre vehicles i infraestructura (V2I).

Algunes aplicacions possibles

Les aplicacions de la tecnologia car-to-car són força amplies. Segurament la més important és la millora de la seguretat viària.

En els següents quatre videos es mostren diferents exemples de com pot la tecnologia car-to-car millorar la seguretat viària:

1) Millora de la visibilitat:

Molts accidents es produeixen perquè algun vehicle realitza maniobres sense visibilitat. Amb el sistema car-to-car, podem saber els vehicle que tenim al voltant encara que no els veiem físicament

 

2) Vehicle d’emergències:

Mitjançant el sistema car-to-car es pot avisar als vehicles de l’aproximació d’un vehicle d’emergències i aquests poden cedir el pas del vehicle, augmentant, així, la rapidesa en l’actuació dels serveis d’emergències.

3)    Vehicle amb els llums d’emergència:

En situacions de perill s’acostuma a utilitzar els llums d’emergència per alertar la resta de conductors. Amb els sistema car-to-car, es pot ampliar el radi d’acció d’aquesta senyal, fins i tot en punt sense visibilitat.

4)    Obres a la carretera:

La senyalització de les obres que s’han de fer a la carretera es pot millor amb el sistema car-to-car, indicant l’existència d’aquestes i informant al conductor del dia de finalització, per exemple.

 

A part de les aplicacions en la seguretat viària, les tecnologies de comunicació entre vehicles o entre vehicle i infraestructura poden permetre, millorar molt la gestió del trànsit i la mobilitat. Una possible aplicació podria ser el control dels fluxos de trànsit per tal d’optimitzar l’ús de la xarxa viària i evitar al màxim possibles les congestions.

Més informació:

  • CAR 2 CAR Communication Consortium, format per les principals marques d’automòbils i empreses d’alta tecnología.

  • Projecte iTetris, desenvolupat en el marc del Setè Projecte Marc de la Unió Europea, amb la participació de la Universitat Miguel Hernández d’Elx.

  • Projecte CVIS - Cooperative Vehicle Infrastructure Systems

 

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal