Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 18/02/2020
Enviar  |  Subscripció

Ljubljana, el paradís dels vianants

La ciutat de Ljubljana, capital d’Eslovènia i amb una població de 288.250 habitants s’ha guanyat una gran reputació com a ciutat per als vianants. En els últims anys  ha fet un gran esforç per a alliberar el centre urbà del trànsit rodat i guanyar espai públic per als vianants, bicicletes i transport públic. 

En aquest vídeo, editat en motiu l’European Green Capital 2016 que va recaure en la ciutat, es pot veure la gran qualitat de l’espai públic i com la ciutat s’ha transformat en els darrers 15 anys. 

 

Pero l’any 2006 la ciutat no era pas com ara i la gran majoria de carrers del centre urbà estaven ocupats pels cotxes. L’equip de govern va decidir apostar fort per transformar la ciutat des d’una perspectiva sostenible i verda i va adoptar la Visio 2025, un pla estratègic per a transformar radicalment la ciutat i fer-la molt més amable i habitable. 

Es van transformar els carres més emblemàtics de la ciutat, eliminant el trànsit rodat i posant en valor l’espai públic, el valor paisatgístic i patrimonial de l’entorn i la dinamització de la vida social, econòmica i turística de l’entorn. 

Exemples de carrers abans i després de la transformació urbana

 

La transformació dels principals carrers es va completar amb la transformació, també, de les ribes del riu Ljubljianica, amb la creació de zones verdes i itineraris per a mobilitat activa, així com la creació de diverses passarel·les per a vianants. 

També es van transformar els itineraris principals de vianants cap a la principal zona verda de la ciutat, el Parc Tivoli, situat a l’Est del nucli urbà. 

Passarel·la per a vianants a sobre del riu Ljubljianica

 

Per tal de facilitar la mobilitat de les persones amb mobilitat reduïda o les persones d’edat avançada, el va posar en servei un petit sistema de transport públic amb vehicles elèctrics anomenat “Kavalir”, totalment gratuït. El servei ha esdevingut un gran èxit ja que ha transportat a més de 1,2 milions de persones durant l’any 2017. 

Servei de vehicles elèctrics per a persones amb mobilitat reduïda i persones grans

 

Actualment la zona de vianants de la ciutat cobreix un total de 10 hectàrees i ha servir per revitalitzar la ciutat. La transformació del centre urbà va tenir un suport ciutadà d’entre el 88% i el 95%. 

A nivell de canvi modal les actuacions al centre urbà han permès reduir el nombre de desplaçaments motoritzats, del 60% (2003) al 42% (2013) i augmentar la mobilitat a peu del 19% (2003) al 35% (2013). 

Una dada gens menyspreable són les millores en la qualitat ambiental, respecte les emissions de gasos contaminants, però, sobretot en els nivells sonors. La contaminació acústica ha disminuït fins a 6dB amb la creació de l’àrea per a vianants. 

La transformació urbana i de la mobilitat de la ciutat li han valgut a Ljubljana el reconeixement internacional amb nombrosos premis: European Prize for Urban Public Space (2012), European Green Capital (2016), European Mobility Week Award (2003 i 2013).

Per més informació podeu consultar el següent enllaç

 

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal