Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 06/07/2018
Enviar  |  Subscripció

Rezo Pouce, la primera xarxa d’autostop organitzat a França

En el següent vídeo (en francès) coneixerem un nou sistema de mobilitat que s’ha implantat al sud de França i que es basa en la pràctica de l’autostop. El sistema s’ha anomenat Rezo Pouce, nom que té l’origen en la paraula Reseau (xarxa) i Pouce (pulgar), fent referència als dos conceptes que vol potenciar el projecte: la creació d’una xarxa organitzada d’autostop. 

 


Les bonnes pratiques de la mobilité : REZO POUCE por FNE_MP

 

Una fusió entre el carpooling i l’autostop

El funcionament del sistema és ben senzill. Totes les persones que vulguin formar part de la xarxa Rezo Pouce es poden inscriure a la xarxa a través dels ajuntaments dels municipis on s’ofereix aquest servei o també poden inscriure’s per Internet. 

En el moment d’inscriure’s els usuaris han de facilitar el seu carnet d’identitat. Aquest requeriment és necessari per tal de mantenir un control de les persones que formen part de la xarxa Rezo Pouce i incrementar, així, la seguretat dels seus usuaris. 

La inscripció a la xarxa Rezo Pouce es pot fer en dues modalitats diferents, o bé com a conductor o bé com a passatger. En ambdós casos els usuaris reben una targeta identificativa com a membres de la xarxa. 

Per tal de poder fer ús de Rezo Pouce existeixen un conjunt de punts on els usuaris s’hi poden situar per tal d’indicar que volen realitzar un trajecte. Per la seva banda, els conductors que formen part de la xarxa, quan veuen que hi ha algú a un punt d’espera i que té una destinació que s’adapta al seu trajecte, el poden recollir i portar-lo al seu destí. 

Per la seva banda els usuaris passatgers que volen realitzar algun trajecte es poden imprimir un cartell indicant la seva destinació a partir d’un programa que s’ofereix en el lloc web de Rezo Pouce.

Les despeses del trajecte es comparteixen. En aquest sentit es suggereix una petita participació al passatger: per un trajecte de menys de 10 quilòmetres es demanen 50 cèntims i per un trajecte de 10 a 30 km, 2 €. 

 

Incís en la seguretat

Una de les principals diferències entre Rezo Pouce i l’autostop tradicional és que Rezo Pouce vol fer un especial atenció a la seguretat, tant dels passatgers com dels conductors. El fet que la pràctica de l’autostop es faci en una xarxa d’usuaris registrats permet als propis usuaris tenir un plus de confiança amb la persona amb qui es comparteix el trajecte. 

Per tal de donar mecanismes extres de seguretat, es recomana als usuaris que abans d’iniciar el trajecte es mostrin les respectives targetes identificatives de la xarxa. A més a més els passatgers tenen l’opció d’enviar un missatge de text amb la matrícula del vehicle al qual han pujat per una major seguretat en el trajecte. 

 

 

 

 

Pensat per a trajectes curts zones amb baixa densitat de població

El sistema que s’ha posat en funcionament al sud de França s’adapta bé per a la mobilitat en zones rurals i molt disperses on existeixen molts petits nuclis urbans amb pocs habitants. Està pensat per tal que els usuaris realitzin trajectes curts, per exemple per accedir a serveis de proximitat com estacions de tren, serveis sanitaris, mercat, etc, però no és un servei per a realitzar trajectes de llarga distància. 

En concret, a França, la zona on s’ha implantat és a la Regió de Midi-Pyrinées, als municipis que es troben al nord de la ciutat de Toulousse. Cal tenir en compte que en aquesta regió, es calcula que un 20% de les llars no disposen de vehicle propi, i tenint en compte que es tracta de zones molt disperses, la mobilitat esdevé un aspecte crític per a aquestes persones. 

Mitjançant Rezo Pouce, l’administració local d’aquesta regió vol intentar afavorir la mobilitat dels veïns i es concep el servei com un sistema complementari a d’altres modes de transport. 

 

El sistema compta amb 1.000 usuaris

Actualment el servei compta amb 150 parades distribuïdes en 90 municipis. 

Pel que fa als usuaris, actualment el servei compta amb unes 1.000 persones inscrites, de les quals, un 70% són conductors i un 30% són passatgers. Entre els passatgers s’ha de destacar que un 78% són dones. 

 

Més barat que el transport públic

Sovint la gran dificultat per a posar en funcionament sistemes de transport públic en zones de baixa densitat és l’important cost que això suposa i la dificultat de recuperar part d’aquesta inversió amb la venta de bitllets ja que són zones amb baixa densitat de població. 

Fins i tot, el transport públic a la demanda, tot i que s’adapta millor a aquest tipus de zones de població dispersa, també té uns costos força importants. 

Per això els impulsors de Rezo Pouce, veuen el sistema com una opció de baix cost i d’implantació senzilla que pot donar solucions de mobilitat a curt termini a punts del territori que no tenen transport públic. 

 

Valoritzar el sentit de viure en comunitat

La majoria d’usuaris del servei són els propis veïns dels municipis de la zona. Això fa que quan es produeix un viatge en comú entre un conductor i un passatger, a part de compartir el viatge, també es reforça la coneixença mútua. Un altre aspecte que s’està observant en la posada en funcionament d’aquest servei és que aquest intercanvia, també en l’àmbit social, aporta avantatges com la millora de la cohesió social. 

 

Paraules clau: Carpooling,

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal