Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 12/04/2018
Enviar  |  Subscripció

La xarxa expres.cat de transport interurbà s'amplia, coneix les seves prestacions en aquest vídeo

Els primers resultats de les línies expres.cat que ja funcionen mostre una molt bona valoració dels usuaris i un increment considerable de passatgers

L’any 2012 es va posar en funcionament el servei de busos expres de transport interurbà a Catalunya anomenat expres.cat. Aquest servei pretén donar un important impuls al transport públic interurbà per carretera a partir de millorar les prestacions de les línies que donen servei als principals corredors de mobilitat de Catalunya.

 

En total, de tots els serveis interurbans de Catalunya se n’han seleccionat 40 que són els que més demanda tenen, amb un volum de viatgers superior als 20 passatgers per expedició i que, en total, sumen el 40% del total de passatgers transportats pels busos interurbans. A partir d’aquesta selecció de corredors de gran mobilitat s’ha iniciat el procés de transformació de les línies de transport públic que hi circulen per tal d’incrementar les prestacions del servei. 

En el cas de Barcelona, s’han seleccionat 19 corredors, dels quals ja n’hi ha 7 en funcionament:

  • e1. Barcelona – Sabadell, en funcionament
  • e2. Barcelona – Terrassa, en funcionament
  • e3. Barcelona – Cerdanyola del Vallès – UAB, en funcionament
  • e4. Barcelona – Ripollet, en funcionament
  • e5. Barcelona – Igualada, en funcionament
  • e6. Barcelona – Vilafranca del Penedès, en funcionament
  • e7. Barcelona – Mollet del Vallès – Parets del Vallès – Bigues i Riells, en funcionament
  • e8. Barcelona – Sitges – Sant Pere de Ribes
  • e9. Barcelona – Manresa - Berga
  • e10. Barcelona – Corbera de Llobregat
  • e11. Barcelona – Vic
  • e12. Barcelona – Caldes de Montbui
  • e13. Barcelona – Vallirana
  • e14. Barcelona – Alella
  • e15. Sabadell – Granollers – Mataró
  • e16. Barcelona – Sant Sadurní d’Anoia
  • e17. Barcelona - Mataró
  • e18. Barcelona – Mollet del Vallès
  • e19. Barcelona – Sentmenat – Polinyà

 

 

Millors vehicles i més confort

Una de les principals actuacions que s’ha dut a terme per millorar les línies ha estat renovar els vehicles que no tenien les característiques adequades. Així, s’utilitzen busos d’alta capacitat, accessibles, eficients energèticament i amb altres prestacions de confort i serveis afegits, com per exemple la connexió a Internet amb Wifi o bé amb panells que permeten informar als usuaris sobre les parades i itineraris del bus. 

 

Més freqüència, més rapidesa

Un altre aspecte que s’ha treballat considerablement des de l’expres.cat és la millora de la freqüència i la rapidesa del trajecte que acaben incidint en una reducció total del temps de viatge. Actualment, cap de les 7 línies en funcionament té una freqüència superior als 30 minuts

Per aconseguir-ho s’han dut a terme actuacions com l’eliminació de parades amb poc ús, la creació de vies específiques per al transport públic (carril bus VAO a la C-58) o mecanismes de priorització semafòrica per al transport públic (e7 a la Vall del Tenes)

 

Més informació a les parades

Un altre aspecte clau de la xarxa expres.cat és la exhaustiva informació que s’ofereix a l’usuari a la parada, on hi ha tota la informació d’horaris de la línia així com la informació en temps real del temps d’espera per al proper bus. Val a dir que la informació a l’usuari és un dels aspectes claus per a millorar la percepció de qualitat i de puntualitat de cara als usuaris. 

Igualment s’ha treballat per a dotar les parades d’espais que facin més agradable l’espera als usuaris.

 

Augment de passatgers i satisfacció dels usuaris

Totes aquestes millores han repercutit en una molt bona satisfacció dels usuaris, que puntuen aquest servei de transport públic en un 8 sobre 10. A més a més les línies que formen part de l’expres.cat han augmentat de passatgers d’ençà que s’han aplicat les actuacions de millora. Per exemple, la línia e4 que connecta Barcelona amb Ripollet va augmentar un 17% el nombre de viatgers durant el primer any de funcionament. Pel que fa a la línia e7 de la Vall del Tenes, també ha registrat augments considerables amb un 62% més d’usuaris l’any 2013, respecte la seva posada en funcionament. La línia e5 que connecta Barcelona amb Igualada, va créixer l’any 2013, un 36% amb la posada en funcionament de l’expres.cat. A Vilafranca, que es connecta amb la línia e6, el creixement d’usuaris va ser del 21%. 

En general, doncs, observant, tant la satisfacció dels usuaris com l’increment de passatgers, es pot considerar que la posada en funcionament de la xarxa expres.cat compleix amb els seus objectius i demostra que el transport públic per carretera és una alternativa perfectament competitiva amb el vehicle privat i molt més flexible i econòmica que el transport ferroviari, més difícil d’implantar en punts on no hi ha infrastructura ferroviària. 

 

Paraules clau: Bus interurbà,

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal