Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 10/08/2018
Enviar  |  Subscripció

Valladolid posa en funcionament un sistema intel•ligent d'aparcament sense sensors

D’un temps ençà són nombroses les iniciatives que veiem que estan duent  terme les ciutats per a implantar projectes que podríem qualificar com a Smart, és a dir, que utilitzen les actuals tecnologies de la informació i la comunicació aplicades en àmbits de la gestió urbana. 

Un dels exemples d’aquest tipus de projectes el trobem en la gestió de l’aparcament. Són nombroses les ciutats que en els darrers anys han estat provant sistemes per tal de gestionar millors l’aparcament a la via pública, oferint a la ciutadania aplicacions que permeten saber on es troben els aparcaments buits. És el que s’ha anomenat aparcament intel•ligent. 

Algunes ciutats que han realitzats proves d’aquest estil els trobem a ciutats com Barcelona , Sant Cugat o la ciutat francesa de Niça

Precisament aquesta última ciutat és la que ha fet una aposta més seriosa ja que no s’ha limitat només a una prova pilot sinó que ha implantat un sistema d’aparcament intel•ligent a tot el centre de la ciutat. Aquest sistema es basa en sensors de presència de vehicles que s’han instal•lat a cadascuna de les places d’aparcament i també d’una xarxa de comunicacions que permet mantenir la informació de l’ocupació de les places en temps real. 

Obviament el sistema té grans avantatges, tant per als gestors públics com per als ciutadans que poden buscar aparcament més fàcilment. El gran inconvenient d’aquest tipus de projectes és el seu cost. Sense anar més lluny el projecte de Niça suposarà una inversió total d’uns 13 milions d’euros

 

 

Una alternativa low cost sense sensors

Un dels costos més importants que tenen els sistemes d’aparcament intel•ligent que s’han comentat anteriorment és tota la instal•lació dels sensors de presència de vehicles. Cal tenir en compte que, en el cas de Niça, es van instal•lar fins a 4.500 sensors, amb una previsió d’arribar a 14.000.

Precisament per a poder evitar aquest cost tant elevat, la ciutat de Valladolid ha presentat un sistema d’aparcament intel•ligent que no es basa en sensors sinó en la col•laboració de la ciutadania. Aquest projecte s’ha desenvolupat amb la col•laboració del CIDAUT (http://www.cidaut.es/), es van iniciar les primeres proves pilot a mitjans del 2013 i aquest mes de gener de 2014 s’ha posat en funcionament de forma definitiva. 

 

Com funciona l’aparcament intel•ligent sense sensors

Aquest projecte implantat a Valladolid és aplicable a la zona d’aparcament regulat de la ciutat. La idea principal consisteix en promoure que els usuaris de la zona regulada d’aparcament facin el pagament de la mateixa mitjançant el telèfon mòbil i que en el moment en que es fa aquest pagament també s’informi del punt on s’ha aparcat. D’aquesta manera es va actualitzant el nivell d’ocupació de la zona regulada i la resta d’usuaris poden saber en quins punts hi ha més espais lliures. 

Cal tenir en compte que a part dels usuaris que fan el pagament amb el mòbil, també hi ha els usuaris que fan el pagament amb el sistema clàssic  dels parquímetres. Per tal de mantenir la informació dels nivells d’ocupació de la zona regulada, el sistema també disposa de les dades de pagaments realitzats mitjançant els parquímetres i així es pot anar actualitzant la informació d’ocupació de les places d’aparcament disponibles. 

Més al detall les accions que es van succeint un cop  l’usuari accedeix a la zona regulada són les següents:

 

  1. L’usuari es registra al sistema d’aparcament mitjançant una aplicació móbil o pàgina web. També informa de la matrícula del seu vehicle. 
     
  2. L’usuari incorpora una quantitat de diners al seu moneder, que utilitzarà posteriorment per als pagaments de la zona regulada. 
     
  3. En aquest moment el sistema genera un codi QR que l’usuari haurà d’imprimir i col•locar en un lloc visible del vehicle. Aquest codi és el que utilitzen els controladors per a comprovar que els vehicles estacionats a la zona regulada han fet els respectius pagaments. 
     
  4. Quan l’usuari desitja aparcar a la zona regulada accedeix a l’aplicació a través del seu telèfon intel•ligent i busca els carrers amb menys ocupació de vehicles. 
     
  5. Un cop s’hagi estacionat el vehicle cal confirmar que s’ha aparcat. Això també es fa mitjançant l’aplicació mòbil, indicant el punt exacte on s’ha aparcat. 
     
  6. En aquest punt es comença a comptabilitzar el temps d’aparcament i el temps disponible. 
     
  7. Quan es finalitza l’aparcament és quan es realitza el pagament de forma automàtica a partir dels diners que l’usuari ha vinculat a l’aplicació. La avantatge de fer el pagament amb aquest sistema és que només es paga el temps utilitzat a diferència dels tiquets de parquímetre que es paguen per franges de temps. 

 

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal