Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 21/09/2017
Enviar  |  Subscripció

Groningen i Utrech, dues ciutats holandeses on la bicicleta és un estil de vida

En els següents vídeos presentem dues ciutats holandeses on la bicicleta és molt més que un mitjà de transport i ha esdevingut un estil de vida i una marca que identifica un model urbà compacte i pensat per a afavorir la mobilitat amb els mitjans més suaus com anar a peu o en bicicleta. 

Aquest model no és fruit d’un atzar o d’una cultura diferent que puguin tenir els holandesos, sinó que és el fruit de més de 50 anys de planificar la ciutat amb criteris de mobilitat sostenible. 

La ciutat de Groningen és probablement el millor exemple de promoció de la mobilitat en bicicleta durant les últimes dècades i que  els ha portat a ser una de les ciutats del món amb més percentatge de mobilitat amb aquest mitjà de transport, concretament, un 50% dels viatges dins la ciutat es realitzen en bicicleta. 

La bicicleta està completament integrada en l’estil de vida dels ciutadans de Groningen i s’utlitza per a tot tipus de desplaçaments, per oci, per anar a comprar, per anar a la feina, per a portar els nens a l’escola, per a transportar coses. Fins i tot l’empresa de mobiliari IKEA té una bicicleta especial de càrrega a disposició dels seus clients per tal que aquests puguin transportar els mobles fins al seu domicili. 

També és sorprenent veure com és un mitjà de transport que no té edat, a diferencia del que passa a les ciutats catalanes, a Groningen la bicicleta és utilitzada per persones de totes les edats, des de infants a persones grans, homes i dones, tothom utilitza la bicicleta amb normalitat. 

El gran ús de la bicicleta en aquesta ciutat no és conseqüència de l’atzar sinó que s’entén per diverses circumstàncies. En primer lloc Groningen és una ciutat compacte  i amb carrers plans que faciliten la mobilitat amb bicicleta, però segurament el fet més determinant és que durant la dècada dels 70 Groningen era una ciutat universitària, amb un govern progressista que va promoure molt la mobilitat en mitjans de transport suaus com la bicicleta. L’aposta més radical que es va fer aleshores fou la de limitar la circulació en vehicle pel centre de la ciutat, cosa que va convertir la bicicleta en un mitjà molt més atraient i pràctic que el cotxe. 

Com encara passa avui en dia, la mesura va rebre moltes crítiques per part dels comerciants ja que pensaven que el fet de no poder accedir en cotxe al centre urbà els perjudicaria en les ventes. Ràpidament, però, es va veure que la població en general acceptava el canvi molt bé i que els carrers s’omplien en vida, de gent i d’oportunitats de venta. Actualment el comerç és, segurament, el principal defensor d’aquest model de mobilitat. 

Aquella aposta dels 70 ha anat consolidant-se fins a convertir la mobilitat sostenible en un l’estil de vida a Groningen. 

Un dels exemples d’integració de la bicicleta amb la resta de mitjans de transport el trobem a l’estació de trens de Groningen que també compta amb un aparcament per a bicicletes amb més de 10.000 places. 

 

Utrech, l'aparcament per a bicicletes més gran del món

Però si hi ha alguna ciutat que hagi fet una gran aposta per al integració de la bicicleta i el ferrocarril aquesta és la ciutat holandesa d'Utrech, que té un projecte per a crear un aparcament per a bicicletes a la seva estació amb més de 12.500 places. Quan estigui acabat, l’any 2018, serà l’aparcament per a bicicletes més gran del món. 

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal