Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 10/08/2018
Enviar  |  Subscripció

Oulu, la capital mundial de la bicicleta a l'hivern

 

Quin percentatge de mobilitat en bicicleta pot tenir una ciutat on les temperatures màximes a l'hivern no superen els -6 graus? Doncs si parlem d'Oulu (191.000 habitants, Finlàndia), la resposta és ben sorprenent: un 12%. Encara que sembli mentida aquesta ciutat finesa és considerada com la capital mundial de la bicicleta hivernal i cada dia milers de ciclistes desafien el fred i la neu i es mouen en bicicleta per a fer els seus desplaçaments quotidians. El seu secret: una àmplia xarxa de carrils bici d'excel•lent qualitat i més de 40 anys de planificació de la mobilitat en bicicleta. 

 

633 quilòmetres de carrils bici

Sens dubte un dels trets diferencials de la ciutat d’Oulu i que la converteixen en excepcional pel que fa a mobilitat en bicicleta és la seva àmplia xarxa de carrils bici. En total hi ha 633 quilòmetres de vies ciclables, el que suposa 4 metres per habitant. Aquesta xarxa ciclable cobreix la totalitat de la ciutat i és una de les més extenses del món si tenim en compte el rati quillòmetre / habitant.  

A més a més les infraestructures ciclables són de gran qualitat i molts dels encreuaments amb les carreteres es fan a diferent nivell per tal de preservar la seguretat dels ciclistes. 

L’amplitud de la xarxa ciclable es pot apreciar en un cop d’ull consultant el plànol de carrils bici de la ciutat

Plànol xarxa carrils bici a Oulu

Plànol xarxa carrils bici a Oulu

 

Manteniment hivernal de les vies ciclables

La ciutat finesa d’Oulu es troba situada a uns 500 quilòmetres del cercle polar àrtic i té un clima extremadament sever a l’hivern. Les temperatures màximes mitjanes dels mesos hivernals no superen els -6 graus negatius i les mínimes poden arribar als -20 o -30 sota zero, com es pot veure en un dels vídeos. 

Temperatures a Oulu

Temperatures a Oulu

Amb aquest clima, una gran part de l’any la ciutat es troba completament coberta de neu i per aquest motiu és essencial el manteniment de les infraestructures i dels carrils bici. Cada dia, abans de les hores punta de mobilitat, és a dir a les 7 del matí a les 4 de la tarda, un equip de màquines lleva neus s’encarreguen de mantenir les vies ciclables en perfecte estat.  Aquest és un altre element característic de la ciutat essencial per a entendre perquè la bicicleta és tant utilitzada. 

 

El vianant i ciclista prioritaris en la planificació urbanística

La història de la mobilitat en bicicleta a Oulu no és una història recent, com passa a la majoria de ciutats de casa nostra. Des de l’any 1970, quan es va realitzar el primer pla director de la bicicleta,  la ciutat no ha deixat de planificar les infraestructures tenint en compte la mobilitat en bicicleta. Probablement aquests 40 anys de treball continuat en la planificació de la mobilitat en bicicleta són la base per els resultats tant excepcionals que mostra avui en dia la mobilitat en bicicleta en aquest municipi. 

A més a més, la planificació feta al llarg d’aquesta anys, no només ha tingut en compte la bicicleta i el vianant, sinó que els considera prioritaris respecte al vehicle privat. 

 

I qui va en bici amb aquest fred?

Com ja s’ha comentat anteriorment una de les coses més sorprenents de la ciutat d’Oulu és que, malgrat els dures condicions climàtiques, la tradició de la bicicleta està tant arrelada que el percentatge de mobilitat amb aquest mitjà de transport arriba fins al 12% a l’hivern i el 22% a l’estiu. Tal i com es pot veure en els vídeos la població que utilitza la bicicleta com a mitjà de transport és molt variada i va des de nens i joves fins a gent gran. 

 

Winter Cycling Congress

Tot aquest treball ha tingut una bona projecció internacional darrerament quan la ciutat ha organitzat el primer Congrés de mobilitat hivernal en bicicleta i l’experiència de la ciutat ha estat reconeguda com a bona pràctica per la Unió Europea

 

 

 

Paraules clau: Mobilitat en bicicleta,

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal