Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 12/04/2018
Enviar  |  Subscripció

Personal Rapid Transport (PRT), entre el cotxe i el tramvia

PRT són les sigles del Personal Rapid Transport, un sistema de transport públic a mig camí entre el ferrocarril i el vehicle privat. Es basa en un conjunt de vehicles petits i eficients de dues a quatre places de capacitat que es mouen per una infraestructura pròpia.

Els vehicles són elèctrics i funcionen de manera similar al ferrocarril o al tramvia, és a dir, agafant l’energia directament de la via. Es tracta de vehicles d’ús individual o grups reduïts i permet seleccionar l’origen i el destí segons la demanda de cada usuari.

La xarxa està completament segregada de la via pública i consisteix en una estructura elevada sobre el nivell del carrer.

El funcionament del sistema permet que l’usuari seleccioni el seu destí, per tant no  hi ha ni horaris ni rutes fixes. La mobilitat dels vehicles es controla per ordinador per tant no hi ha embussos i el sistema sempre està al seu grau òptim de funcionament i despesa energètica.

Les estacions es troben separades de la línia principal per tal de no impedir el trànsit de la resta de vehicles.

La velocitat màxima dels vehicles d’un sistema PRT és d’uns 40-50 km/h. I el temps de trajecte també es redueix ja que no hi ha parades, el trajecte és directe des de l’origen al destí.

El cost d’aquest sistema de transport públic és de l’ordre de 4-9M€ / quilòmetre, comptant la infraestructura fixa, vehicles i tecnologia informàtica. En comparació amb d’altres mitjans de transport és força més econòmic ja que el tramvia costa uns 18 M€ el quilòmetre i el metro uns 50 M€ cada quilòmetre.

El cost d’explotació també es redueix ja que, al tractar-se d’un sistema completament adaptat a la demanda, en hores vall també redueix el nombre de vehicles que circulen per la xarxa.

Pel que fa a la capacitat del PRT se situa en valors similars al tramvia, ja que es calcula que pot portar fins a 7.000 passatgers / hora si els vehicles van plens (quatre passatgers) i uns 3.000 passatgers / hora si s’estima una ocupació mitjana 1,5 passatgers per vehicle.

Aquest sistema de transport, que de moment sembla tret d’un film de ciència ficció, s’ha desenvolupat durant els darrers anys i ja s’han realitzat proves serioses del seu funcionament real. Alguns exemples són els següents:

  • Aeroport de Heathrow (Londres). Està previst que aquesta tardor s’inauguri un PRT a l’aeroport de Heathrow, a Londres, per comunicar totes les seves instal•lacions  (terminals, aparcaments, transport públic, hotels, etc.)
    http://www.ultraprt.com/heathrow.htm

 

 

 

  • Opole (Polònia). La ciutat polonesa d'Opola ha aprovat un projecte per crear un a xarxa de PRT de 20 quilòmetres.

 

 

Per més informació:

 

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal