Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 10/08/2018
Enviar  |  Subscripció

Donostia guanya el premi europeu CIVITAS 2012

 

El País Basc s’està convertint en un referent europeu en temes de mobilitat urbana. Primer va ser la ciutat de Vitòria que l’any 2010 ja va ser reconeguda com a finalista en els premis CIVITAS i posteriorment, aquest any 2012, va ser escollida com a capital verda europea. Tots aquests reconeixements de la capital basca es deuen, en gran mesura a un conjunt d’actuacions en mobilitat urbana que ha dut a terme la ciutat al llarg dels últims anys, com per exemple la realització d’un pla de mobilitat urbana, la transformació de la xarxa de transport públic o bé l’ampliació de les zones de vianants de la ciutat. 

Aquest 2012, la ciutat de Donostia ha pres el relleu de Vitòria i ha rebut, també, el premi europeu CIVITAS 2012 que reconeix anualment la tasca realitzada per una ciutat europea en la consecució d'un model de mobilitat sostenible. 

En el cas de Donostia el jurat ha destacat la millora del servei de transport públic urbà, una àmplia xarxa ciclable, la millora de l'espai públic i l’accessibilitat i una política d'aparcaments coherent amb el model de mobilitat de la ciutat. 

 

Un 25% de quota modal pel transport públic

Pel que a al transport públic urbà, Donostia ha aplicat tot un conjunt de mesures per a millorar la qualitat del servei. Una de les més destacades ha estat l’aplicació de diverses mesures de priorització semafòrica al transport públic que han permès augmentar la velocitat comercial del servei i millorar la qualitat vers l’usuari. També s’ha fet un esforç en els darrers anys per a modernitzar la flota d’autobusos i fer-la més respectuosa amb el medi ambient, gràcies a l’ús de biodièsel. Totes aquestes actuacions han repercutit molt positivament en un increment constant del nombre d’usuaris del servei, així, entre els anys 2004 i 2011 s’ha incrementat progressivament el nombre d’usuaris del bus, passant dels 26 milions de viatges anuals de l’any 2004 als 29 milions de l’any 2011, i el que és més important, el 40% dels nous usuaris del transport públic provenen del cotxe o de la moto, el que evidencia una clara tendència al canvi modal. 

Repartiment modal de Donostia

Repartiment modal de Donostia. 

Totes les polítiques de mobilitat de Donosti permeten entendre el seu repartiment modal: 43% a peu, 3% en bicicleta, 25% en transport públic i 29% en vehicle privat. Tenint en compte que es tracta d’una ciutat de 185.000 habitants aquest repartiment modal és significativament favorables pels mitjans de transport sostenible. A Barcelona, per exemple, l’ús del transport públic es situa al 18%. (Font de les dades: http://www.epomm.eu/tems/index.phtml)

 

Un altre aspecte que s’ha valorat positivament de la ciutat de Donostia és la seva política envers la bicicleta. S’ha ampliat la xarxa de bidegorris (carrils bici) en 9 quilòmetres, s’han creat múltiples zones 30 que permeten la compartició de la calçada amb el vehicle privat,  s’ha implantat un sistema de bicicletes públiques i s’han començat a provar les cargo-bikes per a realitzar el transport urbà de mercaderies. Totes aquestes actuacions també han permès que el nombre de ciclistes no pari de créixer any a any i que s’hagi doblat entre els anys 2004 i 2011. 

Evolució del nombre de ciclistes a Donostia durant els darrers 8 anys

 

Millora de l’espai públic: més accessibilitat, més qualitat

D’altres accions que també s’han dut a terme en els darrers anys a Donostia tenen a veure amb la millora de l’espai públic. S’han incrementat els carrers per a vianants i  també s’ha millorat l’accessibilitat amb la implantació de diverses actuacions de mobilitat vertical, tals com ascensors públic, escales mecàniques i rampes mecàniques. 

També s’ha posat en funcionament un programa de ‘bus a peu’ per tal que els escolars puguin anar caminant a l’escola amb autonomia i també amb seguretat. 


Emilia Reggia i Porto, ciutats també premiades

Les ciutat de Emilia Reggia (Itàlia) i Porto (Portugal) també han rebut reconeixements del projecte CIVITAS. En el cas de la ciutat italiana pel seu programa de mobilitat escolar i en el cas de la ciutat portuguesa per l’ús de les tecnologies de la informació per a crear un sistema d’ajuda en la planificació de rutes amb transport públic. 

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal