Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 06/07/2018
Enviar  |  Subscripció

Autopistes per a ciclistes a Londres

La majoria de grans ciutats europees estan duent a terme moltes iniciatives per a recuperar la bicicleta com a mitjà de transport urbà. Un vehicle que anys enrera era el més habitual per a moure’s per la ciutat, va anar perdent pes específic amb la popularització dels vehicles motoritzats, fins que les problemàtiques associades al trànsit com la pol•lució i els embussos han tornat a situar la bicicleta en el centre de la mobilitat urbana.

La ciutat de Londres està impulsant, des de l’any 2010, un ambiciós pla que té com a objectis multiplicar per quatre el nombre de desplaçaments urbans en bicicleta, fins a assolir una quota del 5% en el repartiment modal. Per això han realitzat una sèrie d’actuacions dirigides en tres sentits:

 

  • Millorar la infrastructura existent
  • Oferir un sistema de bicicleta pública
  • Promoció de la mobilitat en bicicleta


Millorar la infrastructura per a la mobilitat en bicicleta

Un dels aspectes més singulars de les actuacions realitzades a Londres són les anomenades autopistes per a ciclistes. La idea de posar el qualificatiu d’autopista a el que aquí anomenaríem carril bicicleta pretén transmetre als usuaris que aquests carrils bici ofereixen les mateixes expectatives de mobilitat que ens ofereixen les autopistes: rapidesa, seguretat i comoditat.

Igual que en una autopista convencional, les autopistes per a ciclistes ofereixen una xarxa totalment contínua, on els ciclistes no han de patir per trams sense carril bici, a més a més, el color blau característic amb el qual s’han pintat els carrils bici ofereixen una bona visibilitat als ciclistes.

Igual que en una autopista convencional, la senyalització orientativa és primordial, per tal de poder preveure el recorregut a seguir. Per aquest motiu, al llarg de totes les autopistes per a ciclistes s’han instal•lat pannells informatius que indiquen els principals punts on porta cada autopista, així com el temps previst de trajecte.

També, igual que amb les autopistes convencionals, la seguretat viària de la infrastructura està molt treballada. Així, en les cruïlles amb més volum de trànsit els ciclistes disposen d’espais prioritaris d’arrancada que els  permeten sortir sempre en la primera posició, per davant dels vehicles. També les cruïlles disposen de miralls que incrementen la visibilitat dels conductors que s’incorporen a un carrer per on passa una autopista ciclista.

Segons el pla elaborat per l’Ajuntament de la ciutat hi ha 12 autopistes planificades que realitzen trajectes radials de l’exterior de la ciutat al centre. D’aquestes dotze línies, dues ja es van posar en funcionament l’estiu de 2010, concretament la línia que connecta Merton a la City i la línia que connecta  Barking a la  Torre Gateway i les previsions són d’anar obrint la resta d’autopistes fins a completar la xarxa l’any 2015.

Cadascuna de les autopistes obertes té una longitud aproximada de 12,5 quilòmetres i també s’han instal•lat fins a 5.000 places d’aparcament per a bicicletes.


Incrementar el nombre d’usuaris amb la bicicleta pública

Igual que d’altres ciutats europees, Londres també ha implementat un sistema de bicicletes públiques, el Barclays Cycle Hire, que va començar a funcionar a finals de l’any 2010. Fins al moment, el sistema compta amb unes 6000 bicicletes distribuïdes en unes 400 estacions i quasi 140.000 usuaris registrats. El sistema també permet als usuaris no registrats la possibilitat d’utilitzar una bicicleta si es disposa d’una targeta de crèdit. Des de la data d’entrada en funcionament del servei s’han realitzat 7.098.255 desplaçaments, el que significa uns 23.000 desplaçaments al dia. Val a dir que d’aquests desplaçaments un 19% ha estat realitzat per usuaris esporàdics que han realitzat els desplaçaments utilitzant la targeta de crèdit.


Promoció de la bicicleta com a mitjà de transport

Per tal de promoure l’ús de la bicicleta i convèncer a usuaris no habituals, s’han organitzat diverses activitats com per exemple cursos de formació per a persones que volen recuperar la pràctica amb la bicicleta o punts d’aparcament per a bicicletes on també s’hi poden fer petites reparacions i manteniment,


Cost i finançament

El cost de cada autopista per a ciclistes oscil•la entre els 8 i 11 milions de lliures, és a dir entre 11 i 13 milions d’euros, aproximadament. Per tal de finançar el projecte de les autopistes per a ciclistes i també el sistema de bicicleta pública, s’ha buscat el suport del sector privat, concretament del banc Barclays, d’aquí que ambdós projectes portin el nom de l’empresa.




Per saber-ne més

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal