Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 10/08/2018
Enviar  |  Subscripció

Hangzhou, el sistema de bicicleta pública més gran del món

Si hi ha algun país on l’ús de la bicicleta ha estat generalitzat, aquest és la Xina, i en general els països asiàtics. Ara bé, en els darrers anys de puixança econòmica de la regió asiàtica, la bicicleta ha anat quedant relegada a un segon pla en favor del cotxe i, sobretot, de la moto. Això ha provocat la construcció noves carreteres i, com és lògic, l’increment de la contaminació atmosfèrica de les ciutats asiàtiques. Per tant, no és d’estranyar que també s’impulsin mesures de promoció de la bicicleta en aquestes ciutats.

Un bon exemple el trobem a la ciutat xinesa de Hangzhou, situada a l’Est del país a uns 150 quilòmetres de Shangai i que compta amb una població a l’àrea metropolitana de 6 milions d’habitants. En aquesta ciutat es va implantar, l’any 2008, un dels sistemes de bicicleta públic més gran del món.

El sistema de bicicleta pública es va començar només amb 2.800 bicicletes i 60 estacions, però ben aviat es va anar ampliant fins a arribar a les 66.000 bicicletes i 2.411 estacions actuals, que donen servei, principalment, al centre de la ciutat. Les estacions no estan gaire separades entre elles, i per exemple, al centre de la ciutat se’n poden trobar cada 200 o 300 metres, o 700 0 800 a les perifèries. Cada dia es realitzen uns 240.000 viatges amb les bicicletes públiques, amb puntes de fins a 320.000 viatges al dia. Pel que fa al cost per als usuaris, el servei és gratuït durant la primera hora i costa 1 RMB (0,11 €) la segona hora, 2 RMB (0,22 €) la tercera hora i 3 RMB (0,33 €) a partir de la tercera hora.

L’objectiu del servei de bicicleta pública és, principalment resoldre la mobilitat de l’últim quilòmetre de la gent que accedeix a la ciutat amb transport públic. Val a dir que Hangzhou disposa d’una important xarxa de transport públic amb metro i sistemes BRT (Bus Rapid Transit).  Per això, la intermodalitat és una de les principals característiques del servei. Els usuaris del transport públic, poden utilitzar el servei de bicicleta pública de manera gratuïta durant la primera hora i mitja utilitzant la mateixa targeta del transport públic.


Vist l’èxit del sistema les previsions del govern local són d’arribar a les 175.000 bicicletes l’any 2020

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal