Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 06/07/2018
Enviar  |  Subscripció

Espai urbà per a la gent, espais amb caràcter

En els darrers anys són molts els municipis que estan impulsant plans de mobilitat urbana. Aquests plans, sovint coincideixen en molts aspectes com per exemple que cal recuperar l’espai públic per a l’ús social, en detriment de l’espai públic destinat al cotxe i a l’aparcament, especialment en zones de concentració d’activitats comercials i lúdiques, on en zones amb una estructura urbanística molt densa, que dificulta la convivència entre el trànsit rodat i l’espai públic destinat a les persones.

Davant el repte de recuperar espai per als vianants, sovint es plantegen actuacions urbanístiques importants, com per exemple, l’urbanització de carrers de plataforma única. Aquest tipus d’actuacions tenen un gran impacte en la transformació de l’espai públic ja que l’apropen al ciutadà i permeten un ús molt mes  social del carrer, fet que, sens dubte, té un impacte positiu en l’activitat comercial dels municipis.

Ara bé, aquestes actuacions urbanístiques, sovint suposen una important inversió econòmica que no sempre és fàcil de finançar des dels pressupostos municipals. Per això, és necessari pensar en alternatives que permetin implantar actuacions de recuperació de l’espai públic, però que alhora no suposin gran inversions econòmiques, sobretot en l’actual context de crisi econòmica.

En el següent vídeo es poden veure alguns exemples interessants que ens arriben de la ciutat americana de Sant Francisco. Es tracta de petites actuacions que han permès recuperar alguns espais de la ciutat, i allí on abans només hi havia una vorera o una zona d’aparcament ara hi ha zones de passeig, de descans o fins i tot petits parcs, en definitiva espais lliures que s’han retornat a la gent.

Una altra actuació interessant que es pot veure en el vídeo és l’eliminació d’algunes places d’aparcament per ampliar l’espai per als vianants i on s’hi ha instal•lat terrasses i aparcaments per a bicicletes.

Totes aquestes actuacions s’engloben dins del projecte Pavement to Parks, impulsat per l’Ajuntament de San Francisco. En el seu lloc web es poden veure les diferents actuacions impulsats per aquest projecte.

Un aspecte molt interessant del projecte són els criteris que s’utilitzen per a seleccionar els indrets on s’implantaran mesures de recuperació d’espai públic:

  • Àrees on existeixin espais viaris amb poc ús.
  • Manca d’espai públic en els entorns del barri
  • Suport de la comunitat i veïnatge
  • Potencial de millora de la seguretat viària de vianants i ciclistes
  • Els nous usos permeten atraure gent al seu entorn
  • Existència de gestors de la comunitat o del comerç

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal