Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 21/09/2017
Enviar  |  Subscripció

Copenhaguen wheel, la bicicleta 2.0

La bicicleta és el vehicle més eficient quan es tracta de recórrer distàncies de menys de 20 quilometres per dins de la ciutat. Una persona en bicicleta gasta fins a 25 vegades menys energia que la que gasta un vehicle per a realitzar el mateix trajectes urbà i, fins i tot, gasta menys que el mateix trajecte realitzat a peu. Gràcies a aquesta eficiència i versatilitat en l’àmbit urbà, en els darrers cinc anys estem assistint a un renaixement de l’ús de la bicicleta. Per exemple, les dades de l’ús de la bicicleta a Barcelona en són un bon exemple, s’ha passat d’uns 30.000 desplaçaments diaris en bicicleta l’any 2004 a 102.000 durant l’any 2010.

Tot i aquesta bona presentació de la bicicleta com a vehicle urbà, encara avui no és un dels vehicles d’us majoritari i només representa un 2% de la mobilitat total de la ciutat de Barcelona. Aquesta dada tampoc és d’estranyar si tenim en compte que durant molts anys no s’ha posat cap atenció en la bicicleta com vehicle de mobilitat quotidiana. Si comparem l’evolució tècnica que ha experimentat el cotxe i la bicicleta al llarg de la seva història es veu com el cotxe ha realitzat un avenç tècnic espectacular i la bicicleta, en canvi, és, en essència, la mateixa que s’ha utilitzat sempre. Però un cop la bicicleta està recuperant l’espai que li pertoca dins la ciutat i cada vegada hi ha més demanda de vehicles, el mercat també està apostant per la tecnologia com un valor afegit per a millorar les prestacions de la bicicleta.

Un bon exemple el tenim en el projecte anomenat Copenhaguen wheel, que ha desenvolupat el MIT (Massachusetts Institute of Technology), amb col•laboració amb l’Ajuntament de Copenhagen i el Ministeri de Medi Ambient d’Itàlia. A simple vista es tracta d’un nou model de roda que aprofita la pròpia energia cinètica de la bicicleta per a generar energia elèctrica i ajudar al ciclista en els moments de més esforç, per exemple durant una pujada. Aquesta és només una de les parts d’un projecte que pretén revolucionar la manera com entenem la mobilitat dins la ciutat.


La roda elèctrica

Comencem pel principi, la roda elèctrica. La principal característica de la Copenhaguen wheel és que la bicicleta porta incorporada una roda posterior amb un dispositiu d’aprofitament de l’energia cinètica de la bicicleta. Aquest dispositiu aprofita l’energia que es genera al frenar per a produir electricitat i emmagatzemar-la en unes bateries. Aquesta energia acumulada la podrà aprofitar el ciclista en els moments que més la necessiti, per exemple per pujar una pendent. Es tracta d’un sistema similar al KERS (Kinetic Energy Recovery System) que utilitzen els monoplaces de la Fórmula 1 i que es va començar a utilitzar durant l’any 2009.

La principal diferència amb d’altres bicicletes elèctriques és en la Copenhaguen wheel no cal carregar la bateria, ni hi ha cap cable. Tot el sistema d’aprofitament de l’energia i d’emmagatzematge queda integrat en la pròpia roda.


El control de la bicicleta a través de l’iPhone

Una altra de les característiques del projecte és que la bicicleta es controla a través de l’iPhone, que s’instal•la al manillar un cop es comença a rodar. L’iPhone es comunica amb la roda mitjançant Bluetooth i permet veure’n el nivell de càrrega. També permet, per exemple, bloquejar la roda un cop s’aparca la bicicleta o comprovar fins a quin punt la roda està aportant energia al nostre pedaleig, així com informar-nos de dades com la velocitat en la qual circulem o la distància que hem recorregut.

Una bicicleta connectada a la xarxa

El concepte del projecte va més enllà de millorar les possibilitats tècniques de la bicicleta, i es planteja un nou concepte de mobilitat que podríem anomenar la e-mobilitat.

Està clar que amb el desenvolupament actual de les TIC, l’accés a la informació ja no es queda restringit a l’espai físic on tenim l’ordinador. Els nous aparells electrònics i les comunicacions sense cable estan facilitant que puguem estar permanentment connectats a la xarxa i això permet replantejar alguns dels nostres hàbits. La ciutat ja no és un espai només de ciment, cada vegada més és un espai d’informació i de relacions.

Amb aquesta idea, i aprofitant les possibilitat de l’iPhone, s’han incorporat tot un conjunt de noves aplicacions que poden revolucionar la manera com ens mourem els propers anys.

Una de les possibilitats que crida més l’atenció és que la Copenhaguen wheel incorpora uns sensors que permeten analitzar la contaminació de l’aire, el grau de soroll, l’estat del trànsit i l’estat de la calçada. Aquesta informació té dos objectius, per una banda serveix per informar al ciclista de les condicions de l’aire que respira en cada moment, però també permet que aquesta informació estigui a la xarxa, disponible per altres usuaris, així, recopilant tota la informació dels ciclistes que circulen per la ciutat es pot obtenir un mapa en temps real de l’estat de l’aire, el grau de soroll o la situació del trànsit. El ciclista es converteix, doncs, en una mena de sensor mòbil que transmet informació de gran utilitat per als gestors de la mobilitat local.

MIT Tech TV

Més informació:

 

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal