Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 21/09/2017
Enviar  |  Subscripció

Una trucada a temps pot salvar vides

L’any 1908 la Ford Motor Company va començar a fabricar el Ford T, un model revolucionari de cotxe, ja que era el primer que es produïa en sèrie, utilitzant cadenes de muntatge que permetien abaratir molt el cost de la producció. Així, el cotxe deixava de ser un símbol de les famílies més riques per convertir-se en un objecte de consum, que, en pocs anys va passar a formar part del paisatge urbà del segle XX.

L’increment del nombre d’automòbils circulant pels carrers i carreteres també va comportar noves problemàtiques i nous reptes, com per exemple la seguretat viària. El major nombre de vehicles va significar, també, un increment en el nombre de víctimes mortals per accidents de trànsit, però també va propiciar que els fabricants d’automòbils comencessin a desenvolupar dispositius per a millorar la seguretat dels conductors i passatgers dels vehicles. La seguretat viària va convertir-se en una demanda social i tots els agents del sector de l’automoció: fabricants, administracions, asseguradores, van començar a destinar-hi recursos.

Evolució del nombre de víctimes mortals en accident de trànsit 1980 - 2008
Evolucio del nombre de morts en accident de trànsit (Font:DGT)

 

El paper de la tecnologia en la millora de la seguretat viària va ser clau i ho segueix sent actualment. Tant en la seguretat activa, és a dir aquella que millora l’eficàcia i control de vehicle, com en la seguretat passiva, és a dir, aquella que redueix els efectes lesius d’un accident de trànsit, s’ha evolucionat d’una forma considerable en els darrers 50 anys. Enginys com el cinturó de seguretat, incorporat per primera vegada en els vehicles l’any 1959 per Volvo, el sistema de fre ABS, desenvolupat per Bosch l’any 1978 o l’airbag, incorporat als Mercedes a finals del setanta, són alguns exemples de com la tecnologia ha servit per a millorar la seguretat viària.

Actualment una gran part de les millores en la seguretat dels automòbils provenen del camp de les tecnologies de la informació i la comunicació, i un dels exemples més representatius el trobem en el projecte europeu eCall. L’objectiu de l’eCall és ben senzill: minimitzar el temps de resposta entre el moment en que es produeix un accident i l’arribada dels equips d’emergència. Val a dir que segons un estudi de la Universidad Autónoma de Madrid (The probability of death in traffic accidents. How important is a quick medical response), reduir en 10 minuts el temps d’espera en cas d’accidents de trànsit suposaria una reducció d’un terç en el nombre de morts.

El funcionament de l’eCall és el següent, quan es produeix un accident de trànsit, el vehicle sinistrat realitza una trucada automàtica al número d'emergències 112 que comunica amb el centre d’assistència més proper.  Un cop es rep la trucada  es realitzen dues coses, per una banda s'intenta establir contacte via veu amb el algun dels passatgers del vehicle, si es troben conscients, per tal d’informar-se de les característiques de l’accident, gravetat de la situació, etc. Per altra banda, el vehicle envia automàticament un conjunt de dades al centre d’assistència, per tal de conèixer , entre d'altres coses, la posició exacte del vehicle, hora i descripció del vehicle o sentit de la marxa. Un cop rebuda la informació de l’accident, es posa en funcionament tot l’operatiu de rescat amb els equips mèdics i policials necessaris.

Esquema de funcionament del sistema eCall
Esquema de funcionament del sistema eCall


L’objectiu de la Comissió Europea era desplegar el sistema eCall de trucada d’emergència  l’any 2009, però aquesta data es va haver d’ajornar degut a la dificultat de trobar els models i protocols estàndards de comunicació entre els diferents països i agents implicats en el projecte. Cal tenir present que en un projecte d’aquesta envergadura s’han de coordinar tant els fabricants de vehicles, operadores de telefonia mòbil, centres d’emergències dels diferents països i administracions públiques de cada Estat Membre. Malgrat això, des d’aquest any 2010 tots els vehicles que es fabriquen a Europa tenen l’obligació d’incorporar l’equipament necessari per a poder-se adaptar a aquesta tecnologia un cop comenci a funcionar.

S’espera que quan l’eCall comenci a funcionar pugui ser un factor clau que ajudi a salvar fins a 2.500 vides ja que agilitzarà molt el temps de resposta en cas d’accident de trànsit i, al tractar-se un projecte paneuropeu, funcionarà en qualsevol país de la UE.



Per a més informació:

 

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal