Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 12/04/2018
Enviar  |  Subscripció

CityCar, el cotxe del futur segons el Massachusetts Institute of Technology

Que la mobilitat està en un moment de transformació respecte al model que hem conegut fins ara caracteritzat per l’hegemonia del cotxe és un fet inqüestionable. La necessitat de buscar modes de desplaçament alternatius als vehicles propulsats amb petroli està impulsant a nombrosos països a treballar en projectes d’innovació per pensar quins han de ser els vehicles del futur.

El vehicle elèctric ha passat de ser una utopia d’ecologistes a una realitat  amb molt de futur. Però els canvis que podem veure en la nostra manera de moure’ns, especialment pel que fa a les ciutats, van més enllà de l’entrada dels nous vehicles elèctrics. En els propers anys podem veure com nous conceptes de mobilitat van apareixen en escena gràcies les tecnologies vinculades a la societat del coneixement, a l’eficiència energètica i a l’aprofitament de l’espai públic.

En aquest sentit, el Smart Cities Group del Massachusetts Institute of Technology, treballa per a aconseguir ciutats més sostenibles a través de la innovació tecnològica en els àmbits de la mobilitat i l’espai públic. Una de les línies d’investigació d’aquest grup s’ha centrat en el projecte CityCar. Aparentment, el CityCar és un vehicle elèctric de dimensions reduïdes, especialment pensat per la ciutat. Té capacitat per a dues persones i espai per a equipatges. A més a més d’aquestes característiques també incorpora noves tecnologies i conceptes de mobilitat:

El CityCar és capaç de girar sobre si mateix. Això és possible ja que el cotxe no té un motor central que distribueix l’energia a les quatre rodes per mitjà de d’eixos de tracció, sinó que cada roda incorpora el seu propi motor. Això permet alinear les rodes en diferents angles i permetre girs inusuals amb un vehicle, com fer al volta sobre si mateix. Aquesta característica permet al City Car fer maniobres en espais molt reduïts i sense dificultat pel conductor.

El CityCar és encaixable. Com si fos un carro del supermercat, el CityCar incorpora un mecanisme que permet reduir la longitud del vehicle, apropant les rodes del darrera cap a les del davant i aixecant la cabina del conductor. Aquesta característica facilita l’aprofitament de l’espai en l’aparcament dels vehicles ja que s’encaixen els uns amb els altres. Es poden aparcar entre tres i quatre CityCar en una plaça d’aparcament convencional.

CityCar a la demanda. El sistema de vehicle que proposa el CityCar permet utilitzar-lo com a vehicle a la demanda, seguint el mateix concepte que s’utilitza pels sistemes de bicicleta pública com el Bicing.



A part del CityCar, el Smart Cities Group ha desenvolupat d’altres vehicles innovadors, com per exemple una motocicleta elèctrica plegable o una bicicleta elèctrica amb un motor molt més lleuger. Tots aquests vehicles estan pensats, tant per un ús particular com per incorporar-los en un sistema de vehicle compartit. Així, per exemple, un usuari podria anar al supermercat a fer la compra en bicicleta pública i tornar a casa en un CityCar públic. En el següent video, un dels investigadors del Smart Cities Group explica aquest projecte.

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal