Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 06/07/2018
Enviar  |  Subscripció

Eco-ciutats, passat, present i futur

D’ençà que el canvi climàtic ha esdevingut una prioritat per la gran majoria de països del món han anant evolucionant nous conceptes d’entendre la nostra societat i un d’ells és el concepte d’eco-ciutat.

Una eco-ciutat és aquella que es dissenya i funciona prioritzant al màxim la seva sostenibilitat, la qual cosa passa per tres grans objectius:

  • Minimitzar el consum energètic.
  • Maximitzar l’ús d’energies renovables.
  • Minimitzar els residus i maximitzar-ne el reaprofitament dels que es generen.

Aquests grans objectius, traslladats a l’àmbit de la mobilitat, ens plantejarien els següents objectius específics:

  • Reduir el nombre i distància dels desplaçaments.
  • Prioritzar els desplaçaments a peu i en bicicleta.
  • Utilitzar mitjans de transport que es puguin nodrir de fonts d’energia renovables (transport públic, vehicles elèctrics, etc.)
  • Reduir les emissions dels vehicles, amb vehicles elèctrics, per exemple.

En els següents vídeos es plantegen tres exemples de ciutats on s’ha fet un plantejament diferent de la mobilitat, deixant de banda el model basat en el vehicle privat i orientant-la segons els objectius abans citats.

Venècia, l’herència del passat:

El primer exemple de ciutat amb una mobilitat que no es basa en el vehicle privat, és Venència. És un exemple que prové del passat i que s’ha desenvolupat degut a les característiques d’aquesta ciutat, on la xarxa viària no està feta d’asfalt sinó d’aigua. Tots els carrers de la part antiga de  Venècia són per a vianants i l’única manera de moure’s per la ciutat és a peu o en vaporetto. Existeix un xarxa de transport públic de vaporettos que permet moure’s pels principals canals de la ciutat.

Venècia és una ciutat singular pel seus espais públics, plens d’història i de monumentalitat, i on no s’hi pot veure cap cotxe, però, en canvi, si que té problemes de mobilitat, en aquest cas degut a les 20.000 embarcacions que hi ha a la ciutat i que ocasionen problemes similars als cotxes, com els accidents o l’excés de velocitat de les embarcacions. L’any 2008, per exemple, dues persones van morir com a conseqüències d’accidents entre embarcacions.

A part d’això, la ciutat, és una de les que més exposades està al canvi climàtic ja que un lleuger augment del nivell del mar pot suposar la inundació total de la ciutat. És per això, que des de l’any 2003 la ciutat està impulsant fins a 80 mesures per a reduir el nombre d’emissions de gasos d’efecte hivernacle, tals com l’ús de combustibles menys contaminants en les embarcacions, l’instal•lació de plaques solars o la reducció del consum energètic.

Edu3.cat

 





Freiburg, el present:

Freiburg és una ciutat situada al sud d’Alemània amb una població de 210.000 habitants i una important vida universitària. Actualment és una de les ciutats europees que més ha treballat per a poder-se anomenar eco-ciutat. Enumerar totes les actuacions empreses durant els últims anys seria complicat, però ja és prou exemplificat saber que cada anys delegacions de diversos països del món visiten la ciutat per conèixer-la.

Pel que fa a la mobilitat, Freiburg és també, un referent europeu que treballa des dels criteris de la mobilitat sostenible des de fa més de 30 anys. Les principals característiques del sistema de mobilitat són:

  • Una bona coordinació i integració de la planificació urbanística i de mobilitat.
  • Accés al centre de la ciutat prohibit en cotxe
  • Gestió de l’aparcament, limitant el nombre de places ofertades i la seva política tarifària.
  • Creació d’una extensa xarxa de carrils bici (410 km) i aparcaments per a bicicletes.
  • Una xarxa de transport públic, extensa, eficient i poc deficitària (només un 11%), formada per una xarxa de busos i una d’altra de tramvies. Cada any hi viatges 71 milions de passatgers.
  • Trànsit pacificat amb zones 30 a quasi tota la ciutat.

(Informació extreta de la revista Mobilitat Sostenible i Segura de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic)

 

Masdar, la ciutat futurista nascuda de la era del petroli:

A l’altre extrem de Freiburg es situa la ciutat futurista de Masdar que es construirà a l’emirat àrab d’Abu Dabhi. Els seus creadors, entre els quals s’hi troba l’arquitecte Norman Foster, l’han definit com la primera ciutat 100% ecològica del món. Es tracta d’una ciutat futurista de 6,5 quilòmetres quadrats i on s’espera que hi visquin 50.000 persones. El projecte també s’ha lligat amb el món de la universitat i la investigació i s’hi construirà la Masdar Institute of Science and Technology (MIST) vinculada al Massachussetts Institute of Technology (MIT)

Per tal de subministrar l’energia necessària, la ciutat comptarà amb un parc d’energia fotovoltaica situat al costat de la ciutat i també de les teulades dels edificis on s’hi ubicaran d’altres panells per aprofitar l’energia solar.

Per tal de minimitzar el nombre de desplaçaments a la ciutat serà compacta i inclourà la majoria de les necessitats dels seus habitants en un radi d’uns 200 metres. Dins la ciutat no s’hi podrà circular en cotxe però en Rapid Transport System,  un sistema similar al tramvia, però format per vehicles petits d’ús individual o de petits grups i que es mouen completament coordinats per la xarxa ferroviària per tal de portar els seus passatgers a l’origen desitjat.

També es preveu que la ciutat pugui reciclar el 100% de les seves deixalles i que una part d’aquestes s’utilitzi per a generar més energia.

La gestió de l’aigua també serà fundamental. S’obtindrà, en un 80% de desalinitzadores i les aigües residuals es purificaran i es tornaran a introduir a la xarxa de subministrament.

Tot plegat s’ha estimat que costarà 22.000 milions de dòlars, una inversió que, curiosament, només està a l’abast dels grans productors de petroli.

 

 

Per conèixer més exemples d’ecociutats:

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal