Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Vídeo del mes

última actualització: 12/04/2018
Enviar  |  Subscripció

Plataformes reservades per al bus

La millora de l’eficiència i rapidesa del transport públic és un dels reptes de les administracions públiques de cara a aconseguir una mobilitat més sostenible i no tant basada en el vehicle privat. Un dels aspectes on és més necessari aplicar mesures per a millorar és a la xarxa d’autobusos. En aquest sentit, les Directrius Nacionals de Mobilitat ja determinen diverses línies de treball:

  • Augmentar la velocitat comercial del transport públic de superfície mitjançant la preferència dels vehicles de transport col•lectiu i taxi sobre els de transport privat (carrils bus-taxi, prioritat semafòrica, plataformes d’accés al bus a tocar del carril de circulació, etc.).
  • Establir sistemes segurs de càrrega i descàrrega de viatgers a les parades de bus, segregar els vehicles de la calçada principal (fora de les zones urbanes) i facilitar l’accés dels usuaris al vehicle.
  • Afavorir la implantació de carrils bus-taxi a la xarxa viària amb freqüents problemes de congestió.

Per tal d’augmentar la velocitat, regularitat i compliment dels horaris dels busos  és necessari habilitar carrils reservats que separin la xarxa de transport públic de la xarxa de trànsit privat i, alhora que permetin establir mesures de prioritat semafòrica. Per això, en els propers anys es crearan, a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, diverses infraestructures específiques per al bus. Per exemple, el carril bus VAO a l’autopista C-58, que es va començar a construir el passat febrer de 2009, o els futurs carrils bus VAO a altres d’entrades de Barcelona (B-23 i C-31 al Barcelonès Nord).

A part dels carrils bus VAO, està prevista una nova actuació a la carretera C-245 que consisteix en la creació d’un servei de bus en plataforma reservada, també anomenat Bus Rapid Transport (BRT). Aquesta actuació permetrà connectar els municipis de Cornellà, Sant Boi, Viladecans, Gavà i Castelldefels amb un sistema ràpid i directe de transport públic. 

Per tal de conèixer millor aquest tipus de transport públic es presenten dos sistemes BRT: Orange Line a Los Angeles i Transmilenio a Bogotá


Orange Line a Los Angeles:

L.A.’s Orange Line: Bus Rapid Transit (plus bike path!) from Streetfilms on Vimeo.


Aquesta línia BRT funciona a Los Angeles des de l’any 2005. Consisteix en una plataforma reservada per al bus, on no hi tenen accés els vehicles privats amb una longitud d’uns 21 quilòmetres i 14 parades.

La validació del viatge es fa abans d’accedir al vehicle, per tant, l’accés a aquest es pot fer de manera més ràpida i per qualsevol de les portes del vehicle.

Els vehicles estan equipats amb espais exteriors on es poden deixar bicicletes, facilitant, així, l’intermodalitat amb la bicicleta.  També hi ha aparcaments segurs per a bicicletes a cada estació, amb una capacitat per a 8 bicicletes.

El trajecte està dotat amb prioritat semafòrica per al bus, aconseguint que en el 75% dels semàfors, el bus sempre troba verd.

L’èxit de la Orange Line es demostra analitzant les dades de passatgers. En el primer any de funcionament es va començar amb uns 5.000 – 7-500 passatgers dia i els responsables preveien un volum per al 2020 d’uns 22.000 passatgers dia. Ara bé, l’any següent, ja s’havien assolit els 21.000 passatgers per dia, és a dir, la previsió feta per l’any 2020.

Pel que fa a la millora en temps e viatge, amb la Orange Line s’ha aconseguit passar d’un temps de trajecte de 81 minuts fins als 42 que triga actualment, és a dir, s’ha reduït quasi a la meitat.


Transmilenio a Bogotà:

El Transmilenio de Bogotà va començar a funcionar l’any 2.000 i és un dels més coneguts del món per la seva velocitat i eficiència. Transporta cada dia 1,3 milions de passatgers amb una velocitat mitjana d’uns 23 km/h, i algunes línies arriben fins als 40 km/h de velocitat mitjana.

Té una xarxa de 84 km de xarxa segregada i un total de 551 km en altres rutes de bus  d'aportació que connecten amb les rutes troncals. A la xarxa troncal hi ha 114 estacions.

El sistema de validació del bitllet es fa prèviament a pujar al bus, per tant l’operació de d’embarcament i desembarcament de passatgers és més ràpida.

En algunes estacions d’enllaç es pot canviar de línia de bus sense necessitat de tornar a validar ja que hi ha túnels d’enllaç.

La majoria de busos són articulats i de gran capacitat., unes 160 persones per bus. També existeixen busos biarticulats, amb una capacitat per a quasi 300 persones.

La millora que ha aportat el Transmilenio en algun dels trajectes ha estat increïble passant de temps de 2 a 2,5 hores per trajectes de 30 quilòmetres fins a temps aproximats de 50 minuts amb el Transmilenio.

La política tarifària també s’ha dissenyat per a promoure el transport públic, així, els busos d’aportació a les línies troncals són gratuïts i només es paguen els viatges realitzats a les línies troncals.

Com en el cas de la Orange Line de L.A. a les principals estacions del Transmilenio hi ha aparcaments segurs per a bicicletes, alguns d’ells amb capacitat fins a 750 bicicletes i gratuïts amb el tiquet del transport públic.

El Transmilenio ha estat un referent per a ciutats com New York, per a millorar la seva xarxa de busos.

 

T'ha interessat aquest article? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'algun vídeo o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal