Última actualització 4/15/2010

El Govern de l'Estat proposa un pla amb ajudes per comprar un cotxe i descomptes al transport públic

Renovar el parc de vehicles privats, modernitzar els vehicles de transport públic i fomentar l’ús del transport públic amb un “xec-transport” per a les empreses, són les mesures que s’inclouen en el Plan E i que tenen un efecte sobre la mobilitat sostenible.

Els passats 12 i 13 de maig es va celebrar el debat de l’Estat de la Nació on Zapatero va presentar diferents mesures per fer front la crisi econòmica. Entre aquestes mesures n’hi ha unes quantes que fan referència a la mobilitat i als transports i que se resumeixen tot seguit.

Ajudes a la compra d’automòbils:

Una de les mesures que va proposar Zapatero durant el debat de la nació va ser una ajuda directa als compradors de cotxes per tal d’incentivar les ventes en aquest sector. Es tracta del Plan 2000E i que substitueix l’antic Plan Vive, que ja ha esgotat tots els fons.

Les principals característiques del nou Plan 2000E són una ajuda directa de 2.000 euros per l’adquisició d’un vehicle, de la qual el Govern de l’Estat aportaria una ajuda de 500 €, les Comunitats Autònomes uns altres 500 € i la indústria automobilística 1.000 € més. En total, doncs, 2.000 € per vehicle.  Val a dir, però, que si el vehicle és de segona mà l’ajuda només serà de 1.000 €, ja que els fabricants o aportaran els 1.000 € que aporten en la compra de vehicles nous

Els requisits per a poder accedir a aquesta ajuda són similars als de l’antic Plan VIVE, i es pretén afavorir la compra de vehicles amb baixes emissions de CO2:

AutoCat, el pla català

Com s'ha dit anteriorment, una part de les ajudes dels 2.000 € van a càrrec de les comunitats autònomes. En un primer moment la Generalitat de Cataluya va manifestar que no s'afegiria a les ajudes proposades pel Govern de l'Estat ja que no es disposava del finançament suficient. Al cap d'un mes, però, va canviar la seva posició i va proposar el pla AutoCat, per tal de fomentar la demanda de vehicles. El pla català és menys restrictiu que el del Govern de l'Estat ja que no posa un límit d'emissions contaminants i amplia el valor màxim del vehicle subvencionable fins als 49.000 euros. El pla també preveu les ajudes a motocicletes i furgonete

Aquesta major permisivitat pel que fa a les emissions dels vehicles que poden acollir-se a les ajudes públiques ha suposat un desacord entre els partits del govern i ICV no ha donat suport a aquest pla, al considerar que servirà per subvencionar vehicles amb valors d'emissions força contaminants.

La mesura d’incentiu de la compra d’automòbils és bona per a un sector que ha patit un descens important de ventes, un 43 % respecte el 2008, i que aquest descens posa en perill molts llocs de treball. Segons el president de la Federación de Asociaciones de Concesionarios de Automoción (Faconauto), Antonio Romero-Haupold, ,la caiguda de ventes repercutirà en una pèrdua de fins a 30.000 llocs de treball.

Evolució de les matriculacions de vehicles a Espanya

Comparativa de les matriculacions de vehicles als països europeus

Comparativa de les matriculacions de vehicles als països europeus en l'últim any.

Per altra banda, però, la mesura  també presenta la contradicció d’afavorir el model de mobilitat basat en el vehicle privat. En aquest sentit, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic ja ha fet un comunicat expressant el seu desacord en aquesta mesura i considera que cal “cal fomentar polítiques d’ocupació basades en la mobilitat sostenible i equitativa”.

Foment del transport públic:

Paral•lelament a la mesura d’ajuda a la compra de vehicles el Govern de l’Estat també ha anunciat mesures de foment del transport públic. Una de les més rellevants és l’anomenat “xec de transport”. Es tracta d’ajudes als treballadors que agafin el transport públic per anar a la feina i que funcionarà de manera similar als xecs-restaurant, és a dir, les empreses que ho vulguin podran donar tickets de transport públic als seus treballadors amb l’avantatge per l’empresa que aquest cost estarà exempt d’IRPF. Es preveu que la mesura es pugui aplicar a partir del 2010.

Una segona mesura per a promocionar el transport públic és el Plan VIVE per la renovació d’autobusos. En concret es preveu substituir fins a 2.000 autobusos de més de 10 anys per altres de nous menys contaminants. Aquesta mesura no preveu ajudes per finançar la renovació a tipus d’interès zero. Es preveu que el pla comenci s’iniciï a mitjans del 2009 i s’allargui tot el 2010.

Més informació: