Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 4/29/2010

Acord per traspassar rodalies

Serà a partir del gener del 2010 que la Generalitat assumirà les competències de Rodalies a Barcelona. Serà el primer pas d’un camí que es preveu llarg i difícil per al complet traspàs dels serveis ferroviaris catalans (Rodalies i mitja distància) i on caldrà resoldre temes tant espinosos com quina serà l’operadora del servei un cop s’acabi el contracta actual amb RENFE.

En l’article 169 de l’Estatut de Catalunya, corresponent al capítol de competències, es diu que “Correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre els transports terrestres de viatgers i mercaderies per carretera, ferrocarril i cable que transcorrin íntegrament dins el territori de Catalunya, amb independència de la titularitat de la infraestructura”. És a dir, a part dels serveis de transport públic per carretera que ja gestiona la Genearlitat, també cal afegir-hi els serveis de transport per ferrocarril que circulen integrament dins del territori català: Rodalies de Barcelona i Mitja distància.

Quines competències assumirà la Generalitat?

Fou el mes de setembre de 2007 que es van iniciar les converses per fer efectiu el traspàs dels serveis ferroviaris i aquest mes de maig de 2009 la Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Foment han arribat a un acord per a fer efectiu aquest traspàs. Han calgut més de 2 anys de negociació, i de moment només està previst el traspàs dels serveis de Rodalies i es deixa  per a més endavant els serveis de mitja distància.

Segons l’acord, la data prevista per fer efectiu el traspàs és l’1 de gener de 2010. A partir d’aleshores la Generalitat assumirà les competències en:


Millores en les infrastructures

L’acord també preveu la inversió que l’Estat realitzarà en els propers anys per a millorar les infrastructures ferroviàries.

Precisament les infrastructures han estat el principal entrebanc alhora d’arribar a un acord. El Govern de la Generalitat no volia acceptar les competències de Rodalies si l’Estat no es comprometia a realitzar una inversió a les infrastructures per a modernitzar-les.

El passat mes de febrer de 2009 el Ministeri de Foment va presentar el Pla de Rodalies a Barcelona on es comprometia a invertir fins a 4.000 milions d’euros fins al 2015 en la millora de les infrastructures. Entre d’altres coses les inversions previstes es destinaran a:


Quina operadora gestionarà el servei de rodalies?

Un altre aspecte que pot portar polèmica és l’empresa operadora que gestionarà el servei de rodalies. Segons l’acord actual,  un cop finalitzi l’actual contracte amb RENFE, a finals de l’any 2010, la Generalitat tindrà les mans lliures per a decidir l’empresa operadora que gestionarà el servei de rodalies. Les preferències de la Generalitat de Catalunya passen per crear una empresa pública catalana que assumeixi els actuals recursos humans i materials de RENFE a Catalunya, però els sindicats de l’empresa ja han manifestat en vàries ocasions les seva oposició a aquesta proposta. Es preveu, doncs, que serà un tema difícil de resoldre durant els propers anys.

De moment, el passat 20 de maig els sindicats ja van anunciar dos dies de vaga (9 i 10 de juny) en contra de la mesura de l’acord pel traspàs de rodalies on s’especifica que els recursos materials i humans de la companyia passaran a ser gestionats per la Generalitat el 2012. Els sindicats consideren que aquest punt posa en perill els seus llocs de treball si la Generalitat decidís no comptar amb RENFE per oferir el servei de Rodalies.


Crítiques a l’acord

Una de les principals crítiques a aquest acord ha vingut de CIU ja que consideren que el traspàs dels serveis de rodalies sense el traspàs de la infraestructures no permetrà oferir la millora en la qualitat del servei que els ciutadans esperen obtenir gràcies al traspàs.


Per més informació:


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal