Última actualització 4/21/2010

La Diputació de Barcelona rep el reconeixement de la Unió Europea pel seu treball en la planificació i gestió de la mobilitat

Els passats dies 13, 14 i 15 de maig es va celebrar a Donostia el Congrés ECOMM (European Conference of Mobility Management) amb l'objectiu de reflexionar sobre l'avaluació de les polítiques de mobilitat que s'estant duent a terme en els diferents països de la Unió Europea.

La Diputació de Barcelona, per mitjà de l'Oficina Tècnica de Mobilitat i Seguretat Viària Local, va presentar el model de treball pel que fa a la planificació i gestió de la mobilitat dels municipis de la província. Un model que es basa en tres pilars: l’assistència tècnica, la formació en mobilitat i la difusió i transferència de coneixement.

En el marc del congrés, l'organisme europeu ELTIS (European Local Transport Information Service), va reconèixer el projecte de Diputació de Barcelona com una bona pràctica europea en la planificació i gestió de la mobilitat i també es va atorgar el premi a la millor presentació del congrés en llengua castellana. El projecte de la Diputació de Barcelona serà inclòs en el banc de bones pràctiques europeu sobre mobilitat que es pot consultar a la pàgina web de ELTIS.

Coordinar  urbanisme i mobilitat

Pel que fa a l’assistència tècnica l’Oficina Tècnica de Mobilitat i Seguretat Viària ofereix suport tècnic i econòmic a tots els municipis de la província que vulguin realitzar un estudi de mobilitat. En aquest sentit s’ofereixen suport per a diferents projectes com per exemple els plans de mobilitat, estudis d’avaluació de la mobilitat generada, camins escolars, plans de desplaçaments d’empresa o plans d’accessibilitat.

Aquesta assistència tècnica sempre es realitza propiciant la coordinació entre l’urbanisme i la mobilitat, per això, abans d’iniciar qualsevol projecte es crea una comissió on hi estan representades les diferents àrees de l’Ajuntament amb alguna competència en matèria de mobilitat.

La participació ciutadana també esdevé un element clau en el suport tècnic que s’ofereix i es promou que hi sigui present en tots els projectes.

La formació com a pas previ per a una bona gestió

En el marc de la formació la Diputació de Barcelona organitza un curs de planificació i gestió de mobilitat d’unes 80 hores de durada. Aquest curs es va iniciar l’any 2006 i s’ha anat organitzant amb la col.laboració de diferents entitats com el Col.legi d’Arquitectes de Catalunya o el Col.legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports.

Per tal de promoure la formació dels tècnics municipals, la Diputació de  Barcelona ofereix beques a tots els tècnics dels municipis que estan en  el procés de redacció d’un pla de mobilitat.

Per altra banda s’organitzen anualment diferents jornades: una dedicada a la mobilitat, una altra dedicada a la seguretat viària i una dedicada a l’accessibilitat.

Aprofitar les TIC per a difondre el coneixement i crear xarxa

Una altra línia de treball de la Diputació en matèria de mobilitat és la difusió i transferència e coneixement a través de les TIC. En aquest sentit s’ha desenvolupat la pàgina web de la Xarxa MOBAL. Es tracta d’un lloc web destinat als tècnics dels Ajuntaments i on es poden trobar un gran nombre d’informacions i documents que els poden ser útils com per exemple bones pràctiques, directori d’empreses especialitzades o documentació tècnica.

Més informació: