Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 11/20/2009

Igualada: zones blaves necessàries però polèmiques

L’ampliació de la zona blava d’Igualada desperta una forta oposicó política i social, però l’equip de govern la tirarà endavant ja que la considera necessària per a la gestió de la mobilitat al centre de la ciutat.

La tendència actual de la planificació i gestió de la mobilitat a les ciutats es caracteritza per actuacions orientades a assolir un model de mobilitat sostenible i no tant lligat al transport en vehicle privat. Per aconseguir-ho les propostes fan incidència en dos grans aspectes de la mobilitat: 1) Potenciar la mobilitat en mitjans de transport sostenibles, és a dir, anar a peu, en bicicleta o en transport públic. 2) Limitar i dissuadir de l’ús del vehicle privat, per la qual cosa una de les millors estratègies és la regulació de l’aparcament en destí.

Són molts els municipis que han desenvolupat i incrementat les polítiques de gestió de l’aparcament amb zones blaves o verdes. Passant per l’Àrea verda de Barcelona, la majoria de municipis mitjans i grans de la província de Barcelona han anat augmentant el nombre de places d’aparcament en zona blava.

El passat mes de febrer de 2009 l’Ajuntament d’Igualada va decidir incrementar el nombre de places de zona blava passant de les 211 a les 421, és a dir, amb un increment de 210 places. Aquest increment es va decidir gràcies a un estudi encarregat a l’empresa Doymo i que va determinar la creació de 299 noves places de zona blava. Finalment, però, l’equip de govern de l’Ajuntament va limitar la creació de les noves places a 211.

La mesura va rebre fortes crítiques per part dels partits polítics de l’oposició (CIU, ERC i PP), així com d’un determinat nombre de ciutadans que van iniciar una campanya de recollida de firmes i que ha obtingut fins al moment 8.000 adhesions. Els contraris a la zona blava consideren que és una mesura que només persegueix un afany recaptador.

Tot i les fortes crítiques l’equip municipal de govern ha decidit mantenir la zona blava argumentant que es tracta d’una mesura necessària per a la regulació del trànsit al centre de la ciutat i per afavorir-ne l’activitat comercial.

De fet l’increment de places que proposa l’Ajuntament d’Igualada no és gens desproporcionat si fem la comparació amb d’altres ciutats de característiques similars a Igualada. En la següent taula es pot observar la ratio de places de zona blava per cada mil habitants i s’observa que la ratio d’Igualada és similar a municipis com Vilafranca o Granollers o Manresa.

 

  Num. places Habitants Any Ratio
Sabadell 1.494 183.727 2000 8,13
Mataró 878 119.750 2007 7,33
Manresa 708 75.053 2008 9,43
Granollers 905 58.940 2006 15,35
Vilanova i la Geltrú 460 55.063 2002 8,35
Igualada 421 38.164 2009 11,03
Vilafranca 585 37.364 2008 15,66

2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal