Última actualització 8/30/2010

Peatge dissuasiu als Túnels de Vallvidrera

El passat mes de febrer es va conèixer la intenció de Tabassa, concessionària dels Túnels de Vallvidrera, de reduir el peatge a aquells vehicles amb un mínim de tres ocupants, amb la voluntat de fomentar la màxima ocupació dels vehicles. Aquesta mesura està previst que es comenci a aplicar l'any 2010. Així mateix l'Ajuntament de Barcelona ha sol•licitat aquest mes d'abril que el peatge dels Túnels de Vallvidrera tingui un caràcter dissuasiu per als vehicles que vulguin entrar a la ciutat, incrementant el preu al vehicles que circulin en sentit Barcelona.

Opinions a favor, en contra i en silenci

La proposta de l'Ajuntament de Barcelona es veu amb bons ulls des del Servei Català de Trànsit, sempre que s'incrementi la freqüència del transport públic entre el Vallès Occidental i el Barcelonès. Per altra banda, els diferents partits polítics de Sant Cugat del Vallès ja han manifestat el seu escepticisme davant d'aquesta mesura, i l’Ajuntament de Terrassa ha manifestat que es pot fer una política d’incentiu del transport públic sense apujar el peatge.

Pel que fa al Departament de Política Territorial i Obres Públiques, no s’ha manifestat ni a favor ni en contra, però si que es reafirma amb la voluntat d’aplicar descomptes als vehicles amb tres ocupants o més i també als vehicles híbrids.

La política de peatges a Catalunya

Tradicionalment els peatges s’han utilitzat per a finançar i mantenir les infrastructures viàries, com per exemple autopistes i túnels. La modalitat de peatge que més s’ha utilitzat, sobretot a Catalunya, des dels anys 70 ha estat el peatge directe, és a dir, on és l’usuari de la via qui paga el cost del manteniment i explotació de la infrastructura.

Els darrers anys, però la tendència del finançament d’infrastructures ha canviat i s’ha introduït el peatge a l’ombra, és a dir que l’Administració paga un percentatge en concepte de manteniment de la infrastructura  a l’empresa constructora. Aquest percentatge va en funció del nombre de vehicles que hi circulen, així com més vehicles passen per la infrastructura més ha de pagar l’administració pública.  Aquesta modalitat evita l’excessiu endeutament per part de l’Administració a curt termini, però a la llarga pot suposar una càrrega econòmica important que ha d’assumir l’Administració. Val a dir també, que amb aquest model qui paga el peatge és el conjunt de la població i no els usuaris de la via, ja que el cost va a càrrec dels pressupostos públics. L’Eix del Llobregat, entre Sant Fruitós del Bages i Berga, s’ha finançat amb aquest sistema.

La política de peatges a Catalunya també ha anat canviant al llarg del temps. Durant els anys 80 i 90, una de les principals reivindicacions per part del govern autonòmic era l’excessiva diferència de vies de peatge entre Catalunya i la resta de l’Estat tal com es pot veure en la següent gràfica.

Evolució peatges Catalunya - Espanya
Font: INE

En els darrers anys, però, s’ha començat a concebre els peatges directes com una eina de gestió de la mobilitat, amb mesures que promouen la mobilitat més sostenible com per exemple els descomptes a vehicles d’alta ocupació o vehicles híbrids. Pe tant, sembla que la política no hauria d’anar cap a la eliminació dels peatges sinó cap a la introducció de mesures d’equitat i justícia social i ambiental en el cost dels mateixos.

En aquest sentit es va fer un pas molt important el passat mes de desembre de 2008 es va aprovar la creació d’un fons estatal per a rebaixar i subvencionar els peatges catalans. Aquest fons es finançarà a partir dels impostos (IVA, impost de societatst, etc) que generin les empreses concessionàries de les autopistes i l’objectiu serà la reducció o supressió d’alguns peatges per a determinats col•lectius de població, per exemple els residents de la zona que no tinguin altres opcions de mobilitat, és a dir, els usuaris captius de l’autopista. Fins al moment s’han aplicat les següents mesures:

L’última reducció del peatge anunciada s'aplicarà als peatges de la C-32 per a tots els ciutadans del Maresme.  Aquesta decisió és fruit de la negociació entre el Consell Comarcal del Maresme i la Generalitat de Catalunya i respon a la necessitat de donar una alternativa de mobilitat al trànsit de la N-II.

Per obtenir més informació: