Última actualització 7/9/2009

Badalona fa els primers passos per soterrar la C-31

La construcció dels vials laterals que encara no estaven realitzats així com la construcció de quatre grans rotondes permetrà millorar la connectivitat de la xarxa viària i una millor integració urbanística dels barris de la ciutat.

La ciutat de Badalona i en general tot el nord del Barcelonès està dividit en dos per la barrera que suposa l’autopista C-31, que connecta la Plaça de les Glòries amb la C-32 a Montgat.

L’autopista C-31 no només crea una barrera molt difícil de resoldre des del punt de vista d’integració urbanística sinó que ha generat, al seu voltant, zones d’urbanització marginal amb problemes d’inseguretat per als veïns i veïnes.

Punts més degradats al costat de l'autopista C-31
Alguns punt més degradats al costat de l'autopista C-31

41 anys de queixes

La història de l’autopista C-31 reflecteix del perjudici que ha suposat per la ciutat de Badalona i les llargues reivindicacions del  municipi per trobar una solució a l’efecte barrera que suposa la infrastructura.

La C-31 es va construir l’any 1968 amb l’objectiu d’unir Barcelona amb l’autopista C-32, que aleshores anava de Montgat a Mataró. Es podria pensar que en el moment de la construcció de la mateixa, la infraestructura es va considerar com un benefici pels ciutadans de Badalona i que posteriorment, amb el creixement urbanístic dels anys 70, l’autopista es va convertir en la barrera que és actualment. Però en l’edició de La Vanguardia del 10 de febrer de 1968 trobem el següent article:

“...Sin embargo, uno piensa que tal compensación [la construcció de la C-31] tiene al lado otro oneroso tributo que, tal como están las cosas, supondrá un, holocausto de mayor trascendencia para Badalona que el que ha tenido que inmolar hasta ahora en beneficio de unos intereses subrayados por el bien común nacional [el pas de la N-II per la trama urbana]. Pese a ello, y a salvo siempre y por encima de todo el bien común, no creemos que la autopista o vía rápida que pronto entrará en servicio haya conjugado  correctamente y sin perjuicio de los intereses nacionales, los intereses municipales de Badalona. Este es hoy nuestro pesar y será posiblemente durante muchos años invariable lamentación de Badalona.

A nuestro modesto juicio, que es el del hombre de la calle, y que coincide con el parecer de algunos técnicos, se han tenido en cuenta los objetivos de dotar a Barcelona de unos cómodos y fluidos accesos, pero se han olvidado algo los condicionamientos requeridos por una ciudad como Badalona, que cuenta hoy con ciento cincuenta mil habitantes y se encuentra en creciente proceso de expansión. El hecho que « lamentamos no es otro que el del tipo de construcción que tiene la autopista, con un trazado de unos cuatro kilómetros, cuya mayor parte va ejecutado en terraplén y con diez pasos a distinto nivel, en su travesía por Badalona…”

Aquest article de l’any 1968 ja preveia que la C-31 suposaria un dels principals problemes per la ciutat durant els propers anys, la qual cosa ens demostra que la infraestructura ja es va dissenyar sense tenir en compte la integració urbanística de la mateixa.

Des d’aleshores ençà, partits polítics de totes les tendències i ciutadania en general ha reclamant mesures per acabar amb la barrera de la C-31 i sembla que aquests darrers anys la solució als problemes es comença a plantejar seriosament.

Primers passos cap al soterrament

El passat mes de gener la Generalitat de Catalunya va anunciar la construcció dels vials laterals de l’autopista al seu pas per Badalona, així com la construcció de diverses rotondes al llarg del traçat de l’autopista, concretament al barri d’Artigues, a la Rambla Sant Joan, al carrer Martí Pujol i  a l’Avinguda President Companys.

Tot el conjunt permetrà millorar molt la connectivitat de la xarxa viària del municipi i promoure, així, la integració dels barris que s’han anat quedant, amb el temps, més aïllats i degradats.

Per altra banda, l’Ajuntament ha encarregat un estudi a Barcelona Regional per a estudiar la viabilitat tècnica i econòmica del possible soterrament de la C-31, així com les possibles fonts de finançament.

Esquema de les actuacions previstes al voltant de la C-31